Kinderen blij maken is het leukste dat er is!

(origineel bericht op be-more.nl)

Kinderen blij maken is het leukste dat er is!

Na een paar keer te hebben overlegd hebben we besloten wat we wilden gaan kopen van het sponsorgeld. Het eerste wat bij ons opkwam was schoenen. De meeste kinderen lopen op blote voeten of afgetrapte schoenen, terwijl het hier winter is en dus zeker tien graden kouder is dan in de zomer. Ook bleek na een kledinginventarisatie dat de jongens heel weinig of zelfs geen onderbroeken ( en kleding) hadden. Dat kan natuurlijk ook niet. Er is een hele jonge moeder op dit terrein die een baby heeft gekregen, voor haar baby was nog wat kleding nodig. De meeste kinderen hadden ook geen tandenborstel. Dit alles hebben we gekocht. Het was zo leuk om te doen. We hadden zeven manden vol met schoenen, grote en kleine maten. Handen vol onderbroeken en tandenborstels.

Thuis hebben we in groepjes de kinderen bij ons geroepen om de schoenen te passen en te verdelen. De gezichten van de kinderen straalden!! Super toch!? Dit is niet alles wat we met het sponsorgeld doen, want we hebben nog veel meer te besteden gelukkig. We willen nog speeltoestellen kopen en een dak afmaken, spullen voor in de daycare kopen etc. Het komt dus goed terecht!
Ook vonden we dat de kinderen boven de 14 jaar wel eens iets verdienden. Zij gaan naar school, daarna maken ze schoon in het huis, zorgen voor de kleine kinderen of koken. Als ze dit niet doen maken ze huiswerk. Echt een leven als een jongere leiden ze dus niet. We hebben besloten om hen mee te nemen naar de KFC en bioscoop. We hadden bij beide de manager benaderd om korting te regelen. En ze hebben allebei meegewerkt, heel erg fijn. Tot op de parkeerplaats hadden we nog niet verklapt wat we gingen doen. Toen we dit wel deden klaarden de gezichten helemaal op en gingen ze dansen en juichen, kippenvel…
De kinderen keken hun ogen uit. De meesten zijn nog nooit ergens geweest, behalve school en de farm. Ze waren echt onder de indruk van begin tot eind. Om het goed af te sluiten kregen ze nog een ijsje. Toen we thuis uistapten, kwamen de kinderen om de beurt bij ons om ons te bedanken voor de avond die ze hadden gehad. Één jongen gaf echt een dankwoord. Hij was zo oprecht en dankbaar, dat doet echt wat met je. Wij hadden allemaal de tranen over de wangen lopen. Dit is waar je het voor doet!!
De daycare wordt steeds beter vorm gegeven. We zorgen dat de kinderen werkjes maken, leren ze liedjes en zorgen dat ze goed meedoen. De vakantie is sinds deze week voorbij. Nu zijn er ook een aantal kindjes weg, omdat zij alleen in de vakanties op de farm zijn. Erg jammer, we zien hen dus niet meer terug. Nu de kinderen weer naar school gaan is er ook een huiswerkklas en huiswerkbegeleiding. Ze gaan ook gewoon naar school, maar wij geven extra oefeningen en hulp met huiswerk. Maandag heb ik voor het eerst Engelse les gegeven aan kinderen van ongeveer 14 tot en met 17 jaar, samen met één van de andere vrijwilligers. Ik was natuurlijk helemaal in mijn element omdat ik weer kon lesgeven. Het was echt leuk om te doen.
Een andere taak is klussen. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je met een zaag en hamer in de weer bent. Deze week heb ik met 2 andere vrijwilligers kleding dat gedoneeerd was, uitgezocht en gesorteerd op maat. Daarna hebben we de kledingkasten samen met de kinderen van wie deze kasten waren, uitgemest. We hebben bekeken wat ze aan kleding hebben. Dat was ongeveer 1 plank in een kast….wij gaan nu beslissen wie welke kleding nodig heeft. We hebben ook gelijk kinderen naar ons huis gehaald om te komen passen. Erg leuk om te doen en we hebben ze gelijk een setje meegegeven. Stralende kindjes liepen ons huis weer uit J

Afgelopen weekend zijn we ook weer op trip geweest. Dit keer naar de Drakensberg en Lesotho. Lesotho is een klein landje in Zuid- Afrika. We hebben dus ook daadwerkelijk een paspoortcontrole gehad. Het was hier echt prachtig. Ongerepte natuur, het woord niemandsland kwam steeds in me op. De gids vertelde ook dat er opnames zijn gemaakt voor Lord of the rings. Het is er sprookjesachtig en je komt erg weinig mensen tegen. Om de honderd meter veranderd je uitzicht. Zeer indrukwekkend. Je verzint thuis in Nederland echt niet dat zoiets als dit bestaat. Onderwerg zie je bijvoorbeeld jonge jongens die werken als schaapsherder. Ze zijn gekleed in een soort mantel en een soort bivakmuts. Ziet er een beetje eng uit, maar het zijn lieve mensen. We hebben met 4 van die jongens samen gezeten, terwijl we gingen lunchen. We kwamen erachter dat ze geen woord Engels spreken. Zij vonden ons trouwens net zo indrukwekked als wij hen.
Uiteindelijk verbleven we in Lesotho. We sliepen bij een familie. Zij wonen in een huisje gebouwd van koeienstront en stenen. Overdag was het lekker weer maar ‘s nachts vriest het er. We hadden gelukkig veel dekens en genoeg kleding mee.
De gids kletste ons de oren van de kop, maar wel met leuke weetjes en feiten over het gebied. Ook weer bijzondere dieren gezien, zoals een ijsrat, mooie vogels en bavianen. We hebben een dorpje bekeken, hier werd voor ons gedanst en meel gemaakt. Later in de avond werd er ook weer gedanst door vrouwen en door mannen. De mannen dansen in de bergen om zichzelf te vermaken, met deze dans vertellen ze een verhaal. Dit lieten ze ons zien. Met de vrouwen hebben we ook nog meegedanst. We kregen een soort rok om met bierdopjes en roesels. En dan schudden om die rok omhoog te krijgen haha. Goeie workout!
De volgende dag werden we in de vrieskou wakker. Toen de zon lekker scheen, zijn we gaan paardrijden. Wel even spannend, want we gingen over smalle weggetjes in de bergen. Maar het uizicht was weer super en het paardrijden was heel erg leuk. Op het eind nog even heel hard in galop geweest, dat gaf wel een kick.
Ook zijn we naar een vrouw geweest die de toekomst kan voorspellen. Oftewel in haar dromen is gezegd dat zij de gene was die deze taak moest vervullen. Niet omdat zij nou perse helderziend was ofzo. Maar goed, alles gaat anders in zulke stammen/volkeren. Deze stam wordt trouwens Sutu genoemd. En hoe kan het ook anders, ik kreeg een lieve man, twee kinderen, ik was een gelukkig persoon en ik zou een goede baan krijgen. Alle verhalen leken een beetje op elkaar en alles was positief. We vatten dit dus ook met een grote korrel zout op.
Toen tegen de avond teruggereden. We zijn eerst nog even langs de highest pub off South - Africa geweest. Hier lekker een drankje gedaan en weer een prachtig uitzicht bewonderd. We waren met twee auto’s. Ik zat in de auto die voorop reed. De wegen waren trouwens errug hobbelig, smal en steil…Het werd steeds donkerder en op een gegeven moment zagen we de achterste auto niet meer. Na een tijdje te hebben gewacht, vertrouwde de gids het niet en keerde hij de auto. Dat gaf geen goed gevoel. Onze handen werden steeds klammer en de harstslag ging omhoog. Want ja…wat zou er gebeurd zijn met die andere auto. We reden en reden, intussen was het heel donker en er staat natuurljk geen lantaarnpaal. Na een kwartier terug gereden te hebben zagen we eindelijk de auto staan. De auto deed niks meer. Drie mensen zijn overgestapt in onze auto en de rest bleef wachten. Wij werden naar de lodge gebracht en onze gids reed daanra gelijk terug om ze op te halen. De kapotte auto staat er nog en is helemaal leeggehaald, anders wordt alles gejat. Uiteindelijk kwam alles toch weer goed…!.
Vandaag zijn we naar de shoppingmall geweest. Dit is een enorm overdekt winkelcentrum. Elke dinsdag gaan we hierheen voor boodschappen en om even voor onszelf te winkelen. Ik verwonder me dan ook telkens weer over de tegenstellingen in dit land, arm en rijk liggen zo dicht naast elkaar.
We hebben hier van het sponsorgeld knutselmateriaal gekocht voor de little girlsnight. Dit is elke dinsdag. Donderdag is er een little boysnight. We gaan dan leuke dingen doen met kinderen van rond de 7 jaar. Vanavond hebben we pizza gegeten, geknutseld en tot slot een chocoladefondue. Het was een echte meidenavond en ze hebben veel lol gehad.

Morgen hebben we vrijwilligersdag. Dit betekent dat alle vrijwiligers bij de andere projecten gaan kijken. Het wordt een lange dag en weer veel in de auto zitten. Maar ik ben erg nieuwsgierig naar de andere projecten, dus het wordt vast en zeker een leuke dag!

(origineel bericht op be-more.nl)