(origineel bericht op be-more.nl)
Weer ff bijpraten ![]()
Hello everybody!!
Allereerst bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn vorige weblog en de mailtjes/smsjes die ik heb gekregen!! Echt leuk!!!
Nou…na bijna twee weken hebben we heerlijk een weekje stroom gehad!! Alles werkte weer…koelkast, kookpitje, wasmachine, warm water. Dan waardeer je dat ook weer een keer hè?! Vanaf dat moment is de internetverbinding alleen een stuk slechter, waardoor we niet zo goed kunnen internetten. Af en toe ga ik beneden naast de modem zitten. Dan kan ik even snel een mailtje sturen of wat dingen uitzoeken voor onze trip vanaf eind december (!). Maar ik vind het niet echt gepast om daar steeds te gaan zitten.
Door deze omstandigheden heeft het weer even geduurd voordat mijn volgende weblog geplaatst kon worden…en daardoor is ie weer wat langer geworden dan de bedoeling was. Kijk maar hoe ver jullie komen met lezen ![]()
De laatste twee weken van november heb ik ’s ochtends meegeholpen met homeschooling en ’s middags de kinderen geholpen met huiswerk maken. We zijn samen met de kids nog bezig geweest met het maken van kerstversiering voor in het huis. En ik ben af en toe gaan klussen. Onder andere lijm en teer van de betonnen vloer in het activiteitencentrum gekrabd omdat deze geschilderd moest worden.
Verder heb ik de volgende dingen gedaan:
-
Meegeweest naar de gymles. Kinderen hebben in principe iedere vrijdagmiddag een uurtje gym. De sportschool biedt dit voor Palm Tree gratis aan omdat ze het belangrijk vinden dat de kinderen beweging hebben. Eerste keer hebben we gebeachvoetbald op het strand. Echt super leuk (!)…en het ging me aardig goed af tussen al die kids, haha. Tweede keer zijn we de sportzaal in gegaan…ook lekker sportief bezig geweest! Jaja, zo hou ik mijn conditie nog een beetje op pijl

-
Twee keer een kerkdienst bijgewoond. De dienst vindt plaats in de aula van een school. Daar worden wat stoelen en een beamer neergezet. De ‘pastoor’ staat gewoon in spijkerbroek en een t-shirt en iedereen zingt en beweegt veel meer dan wat ik in Nederland gewend ben. Tijdens de tweede kerkdienst hebben alle kinderen van de kerk gezamenlijk een kerstvoorstelling opgevoerd. Hiervoor hebben we de week ervoor een paar keer thuis geoefend. Het ging goed! Echt leuk om te zien.
-
Een mooie kerstvoorstelling van A.S bijgewoond op school. Meteen maar ff van Peter een rondleiding gehad door de school.
-
Een middag met de kinderen naar het zwembad geweest. Wat werden we aangekeken!! We waren echt de enige blanken in een heel bad vol met kinderen. En het was ook een behoorlijke uitdaging om ‘onze’ kids in de gaten te houden…al die zwarte koppies lijken van de achterkant op elkaar!
-
Naar twee marktjes geweest in Durban. Essenwood is een rijkere markt met veel blanke mensen. Victoria Market is een echte afrikaanse, indiase markt midden in de zwarte buurt van Durban. Essenwood viel tegen, veel dezelfde kraampjes. Victoria Market was leuker.
-
Twee boysnights georganiseerd. Voor de kinderen is dit een big party! Dan worden ze door de vrijwilligers uitgenodigd voor een gezellige avond! Met de ‘little boys’ hotdogs gegeten en marshmallows boven het vuur gehouden. Met de ‘big boys’ pizza’s gegeten. Beide boysnights afgesloten met een filmpje. De meiden hebben begin november een ladiesnight gehad.
-
Een weekend naar de Wild Coast geweest. Echt mooi en soms ook erg indrukwekkend. Als je die arme gezinnen ziet, hoe zij daar leven en zo. We zijn bij twee gezinnen thuis geweest. Bij de eerste kreeg ik echt een brok in mijn keel. Ze hebben echt niks! Alleen wat golfplaten met beton. En van die dunne strandmatjes die ze ’s avonds op het beton leggen…waar de kinderen op moeten slapen. Verder ook heel veel mooie dingen gezien, veel gewandeld en in een gezellig backpackershostel ’s avonds cocktailtjes gedronken! Ook niet verkeerd

-
Naar het hospitaal geweest om medicijnen te halen voor de kinderen. Wat een rijen met mensen! We hebben in totaal vier uur moeten wachten op twee zakjes medicijnen. Dan te bedenken dat bijna iedereen die daar zit zo’n beetje besmet is…veel jonge mensen, kinderen, etc. En dat zij iedere maand zo lang moeten wachten op medicijnen. Echt zielig!
-
Een dag naar Ushaka geweest met de kids. Een mooi waterpark in Durban! Palm Tree had vrijkaartjes gekregen. Leuk leuk!
-
Een dagje naar het strand geweest met de andere vrijwilligers, het was afgelopen weekend namelijk lekker weer!
Ook nog een paar nieuwtjes:
-
Één van de kinderen, S., een prijs heeft gewonnen op school… de ‘Christian Character Award’. Betekent dat hij zich afgelopen jaar het beste heeft gedragen van de hele school! Iedereen is super trots! S. kreeg namelijk vorig jaar nog thuis les, hij gaat dit jaar voor het eerst naar school en dan meteen zo’n prijs. Dat is toch echt top!!!
-
Ik heb een deel van mijn donatiegeld ingezet voor een nieuwe motor voor de poort. Palm Tree ligt een beetje afgelegen en grenst aan een township. Het is gewoon belangrijk om het terrein goed af te schermen. Vandaar dat het omringt is met hekwerk en prikkeldraad waar stroom op zit. Bij het oprit zit een poort die normaal met behulp van een remote open gaat. Aangezien de motor kapot is werd de poort de laatste tijd handmatig open en dicht gedaan. ’s Nachts ging het slot erop. Het is gewoon niet te doen om gedurende de dag continu de poort op slot te doen. Maar nou is er overdag iemand binnengeweest waardoor iedereen toch wel wat angstig werd. Ros vroeg me of ze (een deel van) mijn donatiegeld mocht gebruiken voor een nieuwe motor. Natuurlijk…een heel goed doel lijkt me, veiligheid voorop! Ook voor mezelf eerlijk gezegd wel een fijn gevoel. Ros en Peter zijn meteen op pad gegaan, ’s middags is de nieuwe motor al geïnstalleerd…en de kosten vielen nog mee, 400 euro. Dus ik hou nog een deel over om ergens anders aan te besteden.
-
Mijn gekookt eitje is laatst meegenomen door de apen! We zaten lekker te ontbijten zondagmorgen en ineens werden we omringd. Één grote aap zat erg dichtbij dus wij allemaal naar binnen…dat hadden we juist niet moeten doen! Want vanuit ons raampje zagen we dat die aap mijn ei meenam! Haha, wat zijn we toch een watjes hè?!
Vanaf nu zullen de dagen er iets anders uit zien…de kinderen hebben namelijk vakantie!! We willen in ieder geval leuke dingen met ze doen. Zoals knutselen voor kerst, spelletjes doen, koekjes bakken en lekker naar het strand bij mooi weer. Verder ga ik de komende weken nog wel lesgeven aan A. Één van de vorige vrijwilligers, Amanda, is de afgelopen twee maanden bezig geweest met lezen, schrijven en rekenen. Het is niet handig om hier nu een maand mee te stoppen. Daarnaast moet er ook nog van alles gebeuren voor het bushcamp…schilderen, opruimen, etc. Daar zijn we deze week al samen met de kinderen mee bezig geweest. Erg gezellig….kerstmuziekje erbij ![]()
Nog genoeg te doen dus!
Morgen (donderdag) ga ik naar het township naast Palm Tree voor een rondleiding. En we gaan binnenkort de Durban by night tour doen. Verder zie ik het wel. De tijd vliegt echt! Dus voor ik het weet zit mijn tijd er alweer op bij Palm Tree…
Liefs,
Manon
PS
Laatste ontwikkeling: we zitten vanaf gisteren (dinsdag) wéér zonder stroom! Hopelijk voor korte duur…we wachten het af! Ik plaats nu snel mijn weblog. Foto’s volgen nog. Ik moet namelijk een beetje zuinig zijn met de batterij van mn laptop. Opladen gaat nu niet zo gemakkelijk!