(origineel bericht op be-more.nl)
eerste week bijna voorbij
Hallo allemaal.
We zitten hier weer zonder elektriciteit, maar gelukkig heeft de laptop wel een batterij zodat ik nog wat kan typen. Eerst en vooral heel leuk om jullie reacties te lezen op mijn blog. Ik kan je wel zeggen dat ik voorlopig nog geen foto’s kan oploaden. Daarvoor is het internet hier wat traag voor. Mss als ik later in de komende weken naar een internetcafé ga om mij daar eens mee bezig te houden. Dus nog even geduld op de foto’s.
Dus ja ben al bij vrijdag gekomen. Was weer lekker vroeg wakker en zoals ik in mijn vorige blog heb verteld, ben ik toch naar het voetbalveld gegaan. Allé wat je als voetbalveld kunt omschrijven. Grote vlakte met zand en overal putten in en aan weerskanten palen in de grond. Voor de rest lekker mee geshot met de locals hier. Was een leuke opwarming.
Na het voetbal weer lekker ontbeten en erna naar een kleuterklas gegaan. Eventjes gekeken hoe ze daar les geven. “Gaat er wel anders aan toe als bij ons”. en of ik misschien dingen wist om te veranderen en hoe wij het deden in Belgie. Ook wat dingen genoteerd wat ze konden gebruiken zoals een schrijfbord, speelgoed en papier.
Voor de rest in de voormiddag niet veel meer gedaan. Maar ja het is ook altijd wel een stuk wandelen om iedere locatie te bereiken.
In de namiddag ben ik met 2 andere vrijwilligsters naar de lokale markt geweest hier om kleren te kopen voor home base care. Deze gaan we dan in de loop van volgende week uitdelen aan de mensen die het nodig hebben.
Na het eten hebben we ons klaargemaakt om een stapje in de locale club te zetten. Echt anders hier. Kinderen stonden voor de ingang om ons gedag te zeggen en eenmaal we binnen waren was er geen volk. Maar ja zodra ze wisten dat de blanken er waren zat de keet er wel goed vol. En ja het mag gezegd worden. Die afrikanen kunnen echt wel goed dansen. Was leuk om naar te zien.
En ja dan is het zaterdag. Gaat goed vooruit eigenlijk jammer genoeg. Vandaag ben ik in de morgend bamboe gaan kappen voor een afdak te bouwen bij de office. Jammer genoeg is het een eindje wandelen om de bamboe te gaan kappen en erna moeten we nog met die bamboe helemaal naar de office. Zware morgend dus maar ja dat hoort erbij hé. In de namiddag konden we toch relaxen. Zijn dan naar Zomba geweest. Daar is een zwembad waar we dan met zen alle konden zwemmen en rusten. Ook aapjes gezien bij het zwembad.
Nu zit ik weer hier bij ons huisje. Om even te situeren: Er is hier 1 lange straat waarlangst verschillende huisjes staan en winkeltjes en marktjes en pubs. Het is gewoon een verharde zandweg die door allerlei kleine plaatsjes loopt. Om naar de kleinere villages te geraken moet je te voet langst kleinere paadjes. Het is wel zo dat je midden in de natuur zit. Rondom ons zijn bergen die we in de loop van de tijd wel eens zullen beklimmen.
Zo dit was het dan alweer. Morgenvroeg ga ik naar de kerk. Ook iets om mee te maken hier. Eens zien hoe het hier zal lopen.
Groetjes allemaal