(origineel bericht op be-more.nl)
Nog maar een paar dagen…
De tijd vliegt! En heel hard ook! Want, zondag ben ik alweer thuis. Wil er nog niet aan denken, en gewoon nog een maand blijven. Er is nog zoveel te doen, en het is veel te leuk om nu al weg te gaan. Maar, hier is het werk nooit af.
Het klaslokaal daar in tegen is nagenoeg af! En, morgen is er als het goed is verf, om weer een ander lokaal te verven. Heb mijn creatieve genen aan het werk gezet, en alvast met krijt een zebra op de muur gezet. En, als het goed is, is er vandaag zwart en witte verf gehaald, dus kan ik morgen dan mooi afmaken. Zou super leuk zijn!
Het weekend was ook erg tof. Zijn naar Arba Minch geweest, en hebben krokodillen en nijlpaarden gespot in het meer. Was echt heel gaaf. En ja, ik vond het ook best eng, want die beesten zijn echt enorm. En, het water troebel, dus als ze onder gaan weet je niet waar ze heen zijn en wat ze gaan doen. Best spannend. Ook waren er wilde apen, die we hebben gevoerd. Heel gaaf. Kwamen echt heel dichtbij! En, waren er mega veel. Dus dat was wel heel tof. Verder hebben we in een traditionele hut geslapen, boven op een berg. En dat was ook wel apart. Zeker omdat daar vaker geen dan wel stroom is, en het dus heel donker is. Wat niet mijn favoriete omstandigheid is…Maar, ook daar wen je aan in Afrika! Want, dat de stroom uitvalt is echt heel normaal.
Dat er geen stromnd water is, ben ik inmiddels aan gewend. Heb vanmorgen gedouched, met een emmer water en een schepje. En dat was best leuk haha! Sta je daar in een hokje, met een gat in de grond, en een emmer water. En dan maar hopen dat je genoeg hebt om de shampoo uit te spoelen. Maar, ja. Dat was best leuk! Weet niet of ik dat altijd zo zou kunnen, maar voor hier was het prima te doen.
Deze week zijn er op de school de final exams. En dat is heel anders dan bij ons. Ook dan doen de kinderen alles wat ze niet mogen. Praten, lopen, afkijken…Alles. Nul orde, en dat was best raar om te zien. En, ze snappen het soms ook niet helemaal, en dan kan ik het weer niet uitleggen, omdat alles in het Amhaars is…Ook wel triest, want 1 kindje kon zijn naam niet schrijven. Of ik dat kan doen. Maar nee, ook dat is Amhaars, en dat gaat mij echt niet lukken na een maand.
De kleinjes heb ik mee genomen naar de schommel, want die komen er in de pauzes niet aan toe. Want dat geldt het recht van de sterkste. Super grappig om te zien, dat ze het soms echt heel eng vonden. Want, hadden daar nog nooit opgezeten. Maar, ze zijn allemaal gegaan, en vonden het volgens mij best leuk ook! Wel raar, want wij groeien daar echt mee op, iedereen kent dat en overal waar je komt staat ee nschommel, terwijl ze hier niet snappen hoe het werkt! Hoop dat ze er flink mee blijven spelen, want dat was zeker een goede investering!
Verder is het aftellen nu wel echt begonnen. Indrukken zijn nog net zo heftig als in het begin, en valt nog steeds van het 1 in het ander. De emoties zijn er ook flink geweest vorige week. Maar goed, dat hoort erbij. En alles doe je nu voor het laatst, en dat is veel te snel gegaan. Donderdag staan er nog wat afscheidsfeestjes op het programma en ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Ruby en Nicolien vertellen elk uur wat anders, dus ik snap er niks mee van, en dat schijnen zij erg leuk te vinden…Leuk zo’n groep ![]()
Gaan er nog 2 leuke dagen van maken hier, en dan op naar Addis, en dan ben ik zondag weer thuis…Was graag nog een maand gebleven, maar helaas…Dat zit er voor nu niet in!