(origineel bericht op be-more.nl)
Alweer een halve week voorbij.
De nieuwe week begonnen met het les geven aan boy J .
Een jongen met een geestelijke beperking .Zijn aandacht kan hij maar even bij de les houden, daarom wordt erg veel gewisseld met zijn lessen. Even rekenen, spelletje doen, puzzelen, voorlezen, met letters bezig en zo maak je een paar uren vol. Dan heeft hij even pauze en na de pauze zit hij veel op een bank terwijl de 3 andere kinderen Arts en Crafts hebben. We hebben armbandjes gemaakt, die mee worden genomen naar Nederland om te verkopen. s’Middags is er les van half <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://0”>1 tot 2 uur</a>. Boy J kreeg buikpijn en daarom ben ik eventjes op de Day Care geweest.Vanaf kwart voor 4 huiswerk met de kinderen gemaakt.Daarna boodschappen gedaan. We worden door Peter naar een supermarkt gebracht en gehaald. Wij zorgen namelijk zelf voor ons eten en drinken, koken zelf en eten niet met de kinderen.
Dinsdag weer boy J les gegeven en moeder Ros heeft haar levensverhaal aan ons verteld. Zeer indrukwekkend en de ogen blijven dan niet echt droog.
Woensdagavond hebben we Durban by Night gedaan, een politieagent was onze gids. Hij liet ons verschillende townships zien. Zevenhonderd mensen die allemaal in krotjes wonen zonder voorzieningen. Op dat aantal mensen zijn er 10 douchen en Wc’s. In Durban zelf rond gereden en belangrijke gebouwen, maar ook de gevaarlijke straten gezien. Het nieuwste voetbalstadion, die voor het wk voetbal is gebouwd gezien. Een prachtig gebouw, maar het is gebouwd op een plaats, waar anders een township was. Deze mensen zijn door de regering een stuk verderop geplaatst in zeer kleine stenen huisjes met 1 deur en 1 raam. Ze hebben geen stroom en water en moeten met meer dan 300.000 mensen 30 wc en douches delen. De huisjes bestaan uit 1 vertrek van 3 bij 4 meter, waar in geleefd wordt. De kinderen wonen nu te ver van school en ze kunnen geen vervoer betalen. Het gevolg is, dat de kinderen niet meer naar school gaan. Heel triest allemaal, maar wel erg interessant om dit de zien en te horen. Als toerist zie je nooit de andere kant van een land.Nu werden we er met de neus bovenop gedrukt.
Ook nog een leuk voorvalletje. Jullie wisten het nog niet, maar bij deze kan ik jullie vertellen, dat ik weer grootmoeder ben geworden.
Het is nml zo. Ik had Boy SK op schoot en zei tegen hem, dat hij mijn kleine jongen was. Hij was zeer verontwaardigd en zei dat dat niet kon omdat hij Esther haar zoon was. Ik zei tegen hem als dat zo is, dat ik dan zijn grootmoeder ben. Hij dacht even na en sleurde mij toen direct naar Esther toe en deed het verhaal. Apetrots was hij. Leuk he. Gr. Baukje