A very special week

(origineel bericht op be-more.nl)

A very special week

En dan is het alweer donderdag. Nog maar 1 week te gaan. Bizar hoe snel de tijd voorbij vliegt op dit project. Gister hebben we een super leuke vrijwilligersdag gehad. Met alle vrijwilligers zijn we langs alle projecten gegaan, en natuurlijk is Palm Tree de leukste!! =D Haha! Het was een bijzondere dag. Sommige projecten lijken erg op Palm Tree terwijl sommige projecten totaaaaal anders zijn. 2 projecten werken met gevangenissen, rechtszaken en misbruikte kinderen. Indrukwekkend en verdrietig om alle verhalen te horen.

Maandag hebben we Durban by night gedaan. Samen met een politieman door de arme en rijke buurten van Durban rijden. En tja… dan zie je een duidelijk contrast in dit land. Het was echt verschrikkelijk om sommige dingen aan te zien. In 1 klap werd het realiteit. We begonnen bij de allerarmste wijken van Durban. Deze mensen maken hun huisjes van materialen wat ze vinden op straat hebben geen elektriciteit. 1 huisje is zo ongeveer 10m2 en ze leven er met 4 personen. Op het ‘park’ wonen ongeveer 3200 personen en moeten 12 douches delen. En nu vraagt iedereen zich af: Hoe kan dat? Nou… helaas heb ik daar geen antwoord op. En het bizarre is… 1km verder vind je de grootste huizen en een voetbal stadion dat miljoenen euro’s heeft gekost. Heel oneerlijk en het was erg moeilijk om mijn tranen binnen te houden. Later zijn we naar een prachtige haven gereden waar we een geweldig uitzicht hadden over het hele dorp. Dat was even een fijn moment om bij te komen van alle indrukken. Daarna zijn we naar het gevaarlijkste punt van Zuid-Afrika gereden. Wat een enge bende daar. Alleen maar drugs, drugs en nog eens drugs. En tussen al die drugs vind je een kerk die gewoon tot ’s nachts geopend is en op straat eten uitdeelt. Ik had er geen woorden voor! Het was best eng om daar rond te rijden maar het was wel een bijzondere ervaring om Afrika van die kant te zien. Waar ze wel goed in zijn is het maken van kapsalons. In 1 straat van ongeveer 100 meter vind je 14 kapsalons. Waarom? Om het maken van coffeeshops te voorkomen. Jammer genoeg is dat in die buurten nodig. Na de enge buurt zijn we langs het voetbal stadion gereden en langs Pavilion Centre gereden. Ik kan het omschrijven als Las Vegas in het klein en een droom voor alle arme kinderen om daar 1 dag rond te lopen. Pavilion is super veilig. De politie durfde te zweren dat het 99.7% veilig is. Dus daar kun je dan ook op vertrouwen. Super gaaf om er langs heen te rijden! (maar des te moeilijker omdat je net langs de krottenwijken bent gereden). Na dit bezoek was het tijd voor de laatste buurt. De prostituees. =( Iets waar ik erg tegenop zag, maar gelukkig viel het mee. Het was erg winderig buiten en daarom waren er weinig vrouwen op de straat. De politieman vertelde helaas wel dat in de zomer alle straten volstaan. Vreselijk!! Vrouwen gaan met mannen naar bed voor 3 euro. Niet voor te stellen. Achter deze bizarre, maar realistische trip blijft Zuid-Afrika een geweldig land en dat hoor je ook iedereen zeggen. De politieman vertelde ook zijn verhaal en hij zij “Ik wil dat iedereen Zuid-Afrika leert kennen en helaas is dat niet alleen het prachtige deel maar ook het mindere deel en daarom geef ik deze rondleiding door de stad. Durban word vaak neergezet als de gevaarlijkste stad van Zuid-Afrika maar ondertussen werkt Durban aan hele veilige dorpen. In de jaren heen is het een stuk minder gevaarlijk geworden”. Ik moet zeggen dat hij echt gelijk heeft. Ik heb afgelopen weekend Kaapstad mogen zien en ervaren waarin je veel veilige centra vind, o.a. Waterfront. Durban werkt op dit moment aan precies dezelfde dorpen en dat doen ze echt goed! Ik voel me hier niet onveilig. Je moet gewoon letten op jezelf en vooral ‘normaal’ blijven!

Nog even over het project zelf: Deze week ben ik begonnen met homeschooling. Deze week doe ik de 2 jongens. Deze zijn 14 en 15 maar zitten op een niveau van groep 4/5. Het is dus heel pittig om hun niveau in te schatten en hierop in te spelen. Op dit moment geef ik ze ‘money’. Bij dit vak leren ze om te gaan met geld. Helaas kunnen ze slecht tellen en rekenen en daarom probeer ik ze eerst dat goed te leren. Elke ochtend hebben ze les en ’s middags hebben ze ‘arts and crafts’. Hierbij maken ze olifanten van vilt, armbandjes, sleutelhangers etc… Een geweldig, creatief vak waar alle kinderen ongelooflijk goed in zijn! De ene iets netter dan de ander, maar verschil moet er wezen. Haha. Wat heel leuk is om te zien is dat de jongens het leuker vinden dan de meisjes. Iets wat je in Nederland niet ziet. Mijn grote vriend P is van de olifanten. Hij maakt in een paar uur tijd een super grote olifant. Super om te zien hoe leuk hij het vind. Vandaag met de vrijwilligersdag heeft hij tientallen olifanten verkocht. Hij was helemaal blij!! En doordat hij blij was, werd ik natuurlijk ook weer blij. Haha! Zo gaat dat hier =) Verder is deze week een hele bijzondere maar ook hele verdrietige week. De aankomende 2 weken moeten we afscheid nemen van 4 baby’s. 2 meisjes gaan aankomende vrijdag richting Canada met hun nieuwe papa en mama die deze hele week op het project zijn om alvast te wennen aan hun kindje. Toch een moment waar ik heel erg tegenop zie omdat ik met allebei de meisjes een leuke band heb. Maar we moeten maar zo denken: Ze krijgen goede ouders en daar moeten we heel dankbaar voor zijn! 1 van de boys gaat ook naar Canada met geweldige ouders en de andere baby blijft in Afrika. Die ouders waren er vandaag en zijn helemaal verkocht!! We houden dan nog maar 3 baby’s over. Maar… Deze week hebben we een nieuwe Palm Tree baby erbij gekregen. Een hele bijzondere want deze baby word het kindje van Peter & Yvon. Het kindje was alleen gevonden in een huis. Zijn moeder heeft hem de hele dag alleen achter gelaten in haar huis en mag daarom nooit meer voor hem zorgen. Het kindje is overgebracht naar het project Bobby Bear. Dit is 1 van de projecten die we vandaag hebben bezocht. Het kindje is daar een paar dagen geweest en in die paar dagen word een nieuwe verblijfplaats voor het kindje gezocht. Ze hebben direct Palm Tree gebeld en eigenlijk was er in eerste instantie geen plek voor de baby maar omdat Peter & Yvon heeeel graag een eigen kindje willen en dit kindje voor bijna 100% altijd mag blijven hebben ze ervoor gekozen om dit babytje te laten komen. Maar het is en blijft afrika, niks is zeker. Maar er gebeurde iets heel moois. De volgende dag werd gebeld dat Dolly (de aunti van de kids) direct naar de rechtbank mocht komen om het kindje te adopteren. Vanaf 2016 mogen Peter en Yvon pas zelf adopteren dus tot die tijd staat het veilig bij Dolly. Maar de zorg is 100% voor Peter en Yvon en ze zijn ongelooflijk blij met hun kleine wondertje!

Al met al een hele bijzondere week waarin veel is gebeurd!

Morgen ga ik op SAFARI!! Eindelijk THE BIG FIVE spotten. Ik heb er veel zin in. Mijn zoomlens ligt klaar en ik kijk er naar uit om lekker te fotograferen! Ik hoop jullie aankomende zondag weer een berichtje te kunnen sturen.

Veel liefs,
Everdien.

Ps. Voor foto´s: <a rel=“external” href=“http://everdieninzuidafrika.waarbenjij.nu/”>http://everdieninzuidafrika.waarbenjij.nu/&lt;/a&gt;

(origineel bericht op be-more.nl)