Week 2!

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 2!

Hier dan alweer mijn 3e blog! Ik typ dit vanuit Pakachere(het hostel in Zomba) terwijl het buiten hard regent en onweert, fijn om in het hostel te zitten dusJ
We zijn vanochtend met z’n 5en naar hier gelopen, dat is een dik uur lopen. Gelukkig was het toen ook al niet zo warm, anders is het bijna niet te doen. Het is echt heel leuk om te lopen, want je loopt door dorpjes heen en je wordt constant nageroepen: AZUNGU! Net alsof ze nog nooit een blank iemand gezien hebben(hebben ze waarschijnlijk ook nog nie zo vaak maar goed). We lijken wel beroemdheden en dat went echt niet.

Donderdag hebben we een erg leuke maar wel hele warme dag gehad. ‘s Ochtends ben ik met Marc en Chikonde (locale vrijwilliger) naar Charles gelopen. Dit was ook al een eindje lopen vanaf ons huis. Ook weer een super mooie weg, waar je ook loopt je hebt hier altijd mooi uitzicht lijkt het wel! Charles is een gehandicapte man(spastisch) die zelf niks kan en eigenlijk de hele dag op zijn veranda zit. Hij wordt verzorgd door zijn zus en heeft wel een redelijk goed ontwikkeld huis. De nederlandse vrijwilligers komen 1 of 2 keer in de week bij hem om hem engels/rekenen/geschiedenis te leren. Maar net wat hij wil. Wij hebben in iedergeval afgelopen donderdag engels en rekenen met hem gedaan. Vond het erg leuk om te doen want hij geniet er echt zichtbaar van. Dit wil ik dus wel vaker doenJ

‘S middags zouden we weer special needs class hebben, maar dat ging helaas weer niet door. Dit komt doordat de ouders/verzorgers van deze kinderen nog niet echt het nut ervan inzien dat die kids daar heen gaan. Wel erg dus, want er was die middag 1 jongetje die er normaal bij hoort en die genoot al zo van het feit dat wij er als 5 blanken rondlopen. En Chiara heeft even met hem overgerolt met een tennisballetje en dan zie je hem stralen. Zonde dus dat de andere ouders er nog niet van overtuigd zijn dat de special needs class echt wel een goed iets is…
Ondanks dat het niet door ging was er toch een ander programma. Sports for health. Uiteindelijk heb ik samen met Anne, Chikonde en een boel meiden het spel netball gedaan. Dit is een soort korfbal maar dan met een tennisballetje scoren in een autoband. Niet te geloven hoe goed die meiden zijn! Kunnen ze in Nederland echt nog wat van leren hoor. Ook heel leuk, niet alle meiden uit mijn team konden mijn naam onthouden dus als ik de bal had hoorde je: AZUNGU, AZUNGU! Blijft grappig;)

Ook was donderdag Anne jarig! Dit hebben we even goed gevierd, want Marc is naar Zomba gelopen om allemaal lekkere dingen te halen. Dus na het eten hebben we genoten van een toetje, ananas, chocola en de volgende dag nog een paar chipjes. Was goed te doen na 2 weken niet snoepen:P Gezellig avondjeJ

Vrijdag was het veel te warm om iets te doen en gelukkig hoefden we ook niks te doen. Dus wij hebben ook de hele dag lekker niks gedaan. Beetje lezen/spelletjes doen/muziek luisteren enz enz. Toch nog even een eindje gelopen ’s middags, kon niet meer stil zitten haha.

Nu zit ik dus in Pakachere en ga ik zo genieten van een echte douche met stromend warm water en kan zelfs in bad. Luxe! Vanavond uiteten hier ergens in Zomba en morgen nog een dagje rustig aan doen. Maandag weer beginnen bij Yodep!

Al met al was het een mooie week met redelijk veel te doen voor Afrikaanse maatstaven!

En ohja: De crisis is niet in Nederland maar in Malawi! Met de dag wordt alles duurder, er is geen benzine meer, de maisexport is stopgezet en ze willen de kwacha(geld hier) met 40% verminderen. Ook zijn er al heel veel producten niet meer verkrijgbaar. Het is altijd maar de vraag of we ergens heen kunnen, aangezien er gewoon bijna niet aan benzine te komen is. Dus mensen in Nederland: niet zeuren;)

ps. Misschien komen er dit weekend nog meer foto’s, maar ik ga zo eerst even douchen en het internet hier vliegt er telkens af!

(origineel bericht op be-more.nl)