Eerste week

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste week

Moni azungu!
De eerste week zit erop en ik zit nu in Pakachere ( hostel van Be More) om te beginnen aan mijn chillweekend. De anderen gaan op excursie naar het National Park, maar ik spreid mijn excursies dus ik blijf hier. Zeker geen straf, want het ishier heerlijk; warme douche/ bad, prima bedden, lekker eten en de zon schijnt. Dus boek lezen, muziek luisteren en in de zon zitten…haha niks mis mee!

Waar moet ik beginnen om te vertellen hoe deze week eruit heeft gezien? Nauwelijks bijgekomen van de ene verbazing stapten we alweer in de volgende en ook de emoties wisselden elkaar snel af. We kwamen aan in Chinamwali en onze koffers werden gedragen alsof ze niks wogen, gewoon op het hoofd en zelfs door een kind! We waren in shock…We hebben ons gesetteld in ons huisje dat we ook snel " thuis" noemden en zo voelt het ook: het is een voor Afrikaanse begrippen groot huis met zowaar een toilet en een koude douche. We worden enorm verwend door onze huismama Rachel . Als zij lacht schudt het hele huis en ze kan enorm lekker koken! De emmer warm water ( met kopje) die ze dagelijks voor ons maakt, is echt heerlijk! Je wordt hier snel blij van weinig!Ik dacht ook dat ik wat betreft kamperen wel wat gewend was, maar ik kan jullie zeggen dat kamperen in Italië of Frankrijk erg luxe is vergeleken met het leven in een Malawiaans huisje…Hahaha!

In het project hebben we kennisgemaakt met de lokale volunteers en met de activiteiten. We hebben gezongen en gedanst in Childrens Corner, we hebben Chayof 1 en 2 gezien, home visies gedaan bij oude mensen, bij een gehandicapt meisje en bij een jongetje dat een verbrand onderblijf heeft, omdat hij in een vuurput is gevallen. Het plan is dat ik dit jongetje les ga geven omdat hij al een jaar geen onderwijs heeft gehad…Verder hebben we een voetbalwedstrijd bijgewoond en je weet niet wat je meemaakt!! Dit kan alleen in Afrika, denk ik! Thonix - onze projectleider- zou graag nieuwe voetbalschoenen voor het team willen, want de eerste plaats behalen in de league ( en ze staan eerste) is erg belangrijk, want hier is een groot bedrag mee gemoeid dat ze kunnen winnen en dat kan weer in het project gestopt worden. En ik kan jullie zeggen: die schoenen zijn hard nodig! Inmiddels zijn we erg enthousiast en hebben we meerdere plannen om te gaan uitvoeren. Het sponsorgeld gaat zeker goed besteed worden!Het is supergezellig met elkaar en het lijkt alsof ik hier al tijden zit. We gaan ervoor!

Erg leuk om de reacties te lezen van vorige week! Dankjulliewel!
Ik kan jullie zeggen dat je hier echt naar toe leeft hoor, dus blijf vooral reageren! Laatste tip: lees ook de andere blogs van Chayof want Ankie, Hanne en Carola maken misschien het beeld compleet.

Volgende week blog ik weer, tot dan! Tionana!

X Jolan ( hier ben ik voor iedereen Jojo…;-)) )

(origineel bericht op be-more.nl)