(origineel bericht op be-more.nl)
![]()
Hallooo allemaal ![]()
Alles gaat goed hier, we hebben een goede maar wel een hele vermoeiende reis gehad!
Ik zit in een huisje met Charelle, Suus en Mariek, we hebben echt een super leuke klik met z’n 4en!
Het huisje is wat ik wil noemen ‘’prima-tief’’ haha, er is elektriciteit maar geen stromend water. Het is echt een sloppenwijk uit de film. We krijgen elke ochtend een emmer warm water p.p. om ons te wassen. Wat ik echt super chill vind is dat hier gewoon niet op de tijd gelet wordt, heeeeerlijk. We worden vanzelf om 6 u wakker, omdat het licht wordt, lekker ontbijten, en we moeten eigenlijk om 8 uur op het project zijn, maar 8 u in african time is hier ± 8:45 J haha!
Onze huis mama Rachel is echt een schat, ze kookt ook erg lekker… Rijst … rijst… en uh… rijst… ook ei en patat, binnenkort nsima (maispap)proeven.
De eerste dag op het project was echt top. We kwamen aan bij het schooltje, waar echt alle kinderen op ons afkwamen rennen en ons als levend klimrek gebruikten. Wat een schatjes allemaal. Azungu betekent hier blanke, en dat hoor je dan ook de hele tijd als je langs loopt. Azunguuuuu azunguuuuu! Echt heel vreemd hoor dat ze ons zo fantastisch vinden. Op de kinderopvang werden we warm verwelkomt met zang en dans, echt fantastisch! Daarna hadden we werk overleg met de ‘’directeur’’ Thonex en wat lokale vrijwilligers. We hebben besloten dat we van het eerste donatiegeld gaan uitgeven aan speeltoestellen voor de kinderen bij het schooltje van Chayof. Een glijbaan en een wip J super leuk! Ook gaan we een bel kopen, het klinkt simpel, maar het is steeds zo’n gedoe om alle kinderen in het lokaaltje te krijgen… en de lokale mensen komen er gewoon niet op om zoiets aan te schaffen?! Het is me nu ook wat meer duidelijk wat voor kinderen het zijn, ze zijn allemaal wees, of hebben nog één ouder, maar wonen bij familie en komen overdag naar Chayof.
Het is echt vreemd hoe schaamteloos mensen je hier aan kunnen staren, minuten lang.
Gister middag zijn we op huisbezoek gegaan bij 3 verschillende ouderen. We hebben ze brood en suiker gebracht (ook van het donatiegeld). Vandaag gaan we ook medicijnen kopen voor een van deze mannen.
We gaan zo meteen naar Zomba met Thonex om het geld van de bank te halen voor de speeltoestellen, waarvan de bouw vanmiddag al start (jaja, dat is echt heel vlug voor afrikaanse begrippen J).
Ik heb eigenlijk nog veel meer te vertellen, maar dan weet ik simpel weg gewoon niet waar ik moet stoppen!
Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achter laten op m’n blog als je dit leest, het is namelijk wel tof om wat uit Nederland te horen als je hier in een getto zit XD
Sommige nummers doen het niet in m’n malawi telefoon, dus echt sorry als ik niet sms ofzo, maar dat is geen onwil!
Hoe is het in NL nu het kabinet gevallen is? Al nieuwe verkiezingen op de agenda staan?
Heel veel liefs uit Malawi en een dikke kus voor iedereen ![]()