week 13

(origineel bericht op be-more.nl)

week 13

Omdat Thomas voor 2 weken in Uganda is heb ik voor ons 2e een programma gemaakt. Dit betekende dat we deze week hebben gereisd door Uganda en dat we aankomende week mijn project gaan bezoeken.
Op zaterdag morgen om 9.30 werden we door Godfried onze gids voor deze week opgehaald, de reis kon beginnen. Na 7 uur rijden door het prachtige landschap van Uganda kwamen we aan bij een gasthouse in het westen. Hier zouden we 2 nachten slapen en een chimpansee track gaan doen. Het was een mooi gasthuis op een heuvel midden tussen de thee velden waar wij de enige gast waren. Doordat wij behoorlijk moe waren van de reis zijn we op tijd gaan eten en vroeg gaan slapen. Op zondag morgen werden we vroeg in de ochtend weg gebracht voor een chimpansee track deze track zou 2 uur gaan duren er was geen garantie dat we de apen zouden gaan zien maar de kans was wel groot. Bij aankomst kregen we wat uitleg en werden we in groepen verdeeld onze hele groep bleek uit Nederlanders te bestaan. Later hoorde we dat 50% van de toerist afkomstig is uit Nederland, waardoor deze indeling niet verrassend was. De gids had tijdens de tocht er een behoorlijk hoog tempo in waardoor wij allemaal flink geconfronteerd werden met onze conditie. Het op hoogte lopen, veel stijgen en dalen en over beekjes, bruggetjes en takken klimmen was behoorlijk vermoeiend. Na 3 uur gaf de gids aan dat de chimpansees aan de andere kant van het park gezien waren maar dat dit te ver was om te lopen. Gelukkig stond er keurig een auto voor ons klaar die ons er heen bracht. En ja hoor, daar waren ze, wat een machtig mooie beesten!! Ze zaten erg hoog in de boom om ze goed vast te leggen dus hebben we vooral staan genieten. In onze groep zat iemand met een betere camera die beloofd heeft ons de foto’s te mailen.

Op maandag hebben we deze geweldige plek verlaten om naar Queen Elizabeth National park te gaan. Onderweg zijn we nog gestopt om een wandeling te maken langs 3 kater meren en een regenwoud met een waterval. Wederom erg mooi en verrassend, zo groen en nat iets wat je totaal niet verwacht in het continent Afrika waar droogte een probleem is. Na deze wandeling zijn we verder gereden naar Queen. Daar aangekomen zijn we meteen een safari gaan doen opzoek naar de wilde dieren. Binnen enkele minuten hadden we de olifant al gevonden en ook de vele verschillende soorten herten en buffelo’s lieten zich al snel zien. Toen begon de grote zoektocht naar de leeuw die helaas niet gevonden wilde worden. Na de safari werden we naar een Campsite gebracht waar een grote tent met 2 bedden een eigen douche en wc voor ons klaar stond. We werden meteen gewaarschuwd dat het niet veilig was in het donker zonder begeleiding naar de tent te lopen door de wilde dieren. Een hele ervaring maar wederom ontzettend leuk!!

Op Dinsdag zijn we wederom in de ochtend op safari gegaan en natuurlijk weer opzoek naar de leeuw. Maar helaas ook deze dag kwam dit die niet te voorschijn, het blijft wild. Later hoorde we dat niemand van de bezoekers aan het park de leeuw gevonden had. In de middag stond er een boot safari voor ons op het programma. Het was warm weer wat betekend dat al het wild naar de waterkant komt om verkoeling te zoeken. Enorm vet om de olifanten, buffelo’s en nijlpaarden te zien zwemmen in het water.

Op woensdag vertrokken we naar Ishasha een onderdeel van Queen waar leeuwen leven die in de boom klimmen. Dit berggebied schijnt de enige plek op aarde te zijn waar deze beesten leven. Tijdens onze rit er naartoe kwamen we een aantal ingezakte bruggen tegen. Voor onze auto was er een nootbrug maar de vrachtwagens konden hier niet over heen. Onze gids vertelde dat de vrachtwagens die wij stil zagen staan al maanden stonden te wachten en dat dit ook nog wel een jaar kon gaan duren. Iets wat je je in Nederland niet kan voorstellen. Helaas was de laatste brug ook voor ons afgesloten waardoor we maar liefst 2 uur om moesten rijden. Gelukkig was het wel een mooie route dus dat maakt veel goed. Bij aankomst in het park begon het helaas te regenen. Dit betekend dat de dieren gaan schuilen en dat een safari geen zin heeft. We werden dus naar de plaats gebracht waar we gingen overnachten. Hier schrokken we toch wel even van midden in een open ruimte in het park stond een klein rondje huisje met daarin 2 bedden. Veel luxe hebben wij niet nodig maar dit is wel heel weinig, 200meter verderop stond een oude latrine en ook was er een soortgelijke douche voorziening. Toen onze gids vroeg wat ze vanavond voor avond eten hadden begon de man toch wel erg bedenkelijk te kijken. Na een gesprek met onze gids in het lugandees kwam ze tot de conclusie dat ze wel pasta voor ons konden maken. Na 2 uur wachten was het droog en gingen we op safari echter bleek na 30 minuten en 3 keer de 4x4 aan te hebben gezet de wegen toch wel erg slecht te zijn. Onze gids gaf aan dat we niet verder konden omdat we dan in de problemen kwamen waardoor de safari niet door kon gaan. Dus terug naar ons huisje waar ons avond eten klaar stond en vroeg naar bed aangezien het vroeg donker werd en er niet echt licht was.

Op donderdag hebben we vroeg deze plaats verlaten en zijn we opweg naar Lake bonyoniy gegaan. Een plek die ik al een keer bezocht heb en ongelofelijk mooi is! Daar aangekomen stond er een tent met 2 bedden op een verhoging voor ons klaar. Een prima plek om een middag bij te komen van een drukke week, vele indrukken en weinig slaap.

Op vrijdag was het de bedoeling dat wij in de ochtend naar de top van de berg zouden hike om vanuit daar van het geweldige uitzicht over lake bonyonyi te genieten. Echter bleek bij de 1e stappen al dat de regen er voor had gezorgd dat het pad te glad was. Omdat wij toch graag naar de top wilde heeft onze gids ons daar uiteindelijk met de auto naar toe gebracht en zijn we terug gaan lopen. Het uitzicht was werkelijk waar geweldig. Al was het voor mij de 2e keer dat ik op deze top stond ik blijf er van genieten! In de middag zouden we met een bootje het meer op gaan. Echter was de boot ‘even’ iemand oppikken en zou daarna met ons het meer op gaan. Dit ‘even’ duurde alleen wat langer dan gepland om 17.00 was de boot er nog niet. Hierdoor hebben thomas en ik besloten niet meer het meer op te gaan omdat het te laat zou gaan worden. Erg jammer maar we hebben deze middag wel lekker aan het water van de zon en een goed boek genoten. Ook lekker na een drukke week. S’avonds ontdekte ik dat ik een Jigger in mijn voet had. Een jigger is een beetje dat in je tenen kruipt en daar eitjes legt. Als je hem er niet uit haalt kunnen je tenen behoorlijk aangetast raken op langer termijn. Maar gelukkig zat hij er bij mij pas een paar dagen in en kon het personeel van het restaurant waar we gingen eten het er zonder moeite uit halen.

Op zaterdag begon de terugreis naar Masaka waar we om 14.00 aankwamen. Heerlijk om weer op een vertrouwde plek te zijn en erg leuk hoe blij de mensen van de backpackers waren mij weer te zien na 2 weken.

Foto’s volgen volgende week.

(origineel bericht op be-more.nl)