vervolg vandaag

(origineel bericht op be-more.nl)

vervolg vandaag

Aangezien ik ineens weer heel wakker ben na een koude douche wil ik jullie een kort verslagje toch niet onthouden.
Zoals al eerder geschreven zijn vlucht, visum, geld, telefoon en internet dus allemaal goed gegaan. Eigenlijk ben ik best trots op mezelf, haha.
Zaterdag was een heel indrukwekkende dag. Voor het eerst in Afrika, voor het eerst in Uganda, wat een ervaring. Tropisch warm, enorme hoge luchtvochtgheid, dat is even wennen. Maar wat geweldig om hier te zijn! De Ugandezen zijn allervriendelijkst. Willen je met alles helpen, en spreken aardig engels. Aan de andere kant worden we door de organisatie enorm gewezen op de gevaren van dit land. Maar goed, het voelt voor mij tot nu toe veilig! De natuur is prachtig, en de contrasten enorm. Lopend door een sloppenwijk kom je aan in een luxe restaurant waar we als groep gegeten hebben. Het voelt raar, en eigenlijk niet fijn. Maar omdat we weten dat dit niet vaak meer gaat gebeuren hebben we het onszelf toegestaan.
De kinderen die je onderweg tegenkomt roepen je na “Mzungu”; blanke! Grappig. En willen het liefst de hele dag op de foto. Zodra je 1 foto maakt, komen aan alle kanten andere kinderen aanlopen die dit ook willen. Een klein meisje wilde mijn zonnebril op om zo mooi mogelijk op de foto te kunnen, ze poetse nog even snel haar snotneus af en klaar was ze er voor. Ontroerend en bijzonder!
Vandaag dan dus aangekomen in ons verblijf. Het was nog een lange reis hier naar toe. Ik kan ons verblijf nog niet zo goed omschrijven. Voor Ugandeese begrippen is het erg goed, maar het is somber, donker en voelt nog niet als mijn woonplek. Maar dat gaat vast komen. Vanavond hebben we nog even kennis gemaakt met Abbey. Hij is Ugandees en gaat ons begeleiden op het project. Hij komt morgenvroeg terug, gaat met ons een planning maken, en laat ons kennismaken met het dorp en daarna met het ziekenhuis! Eindelijk! Want daar kom ik toch uiteindelijk voor.
Lieve mensen, wat fijn om jullie reacties te lezen! Dat is echt geweldig!! Ik probeer zoveel mogelijk elke dag wat op mijn weblog te schrijven en hoop dat ik dat volhoud!!
Nog even belangrijke info; heb gister gebakken sprinkhaan gegeten!!
Heb vandaag op de Evenaar gestaan!!
En… we komen de apen gewoon op straat tegen!!

(origineel bericht op be-more.nl)