(origineel bericht op be-more.nl)
week 10
De week is weeral voorbij gevlogen, de eerste dagen nog wel last gehad van spierpijn en men knie :), Mulanja zinderde dus nog even na, dus afgelopen weekend rustig aan gedaan.
Deze week hebben we vervallen medicijnen gaan inwisselen voor nieuwe bij het plaatselijke (publieke) ziekehuis, klein uurtje wandelen van het project. Het stond er natuurlijk hartstikke vol, wij konden gelukkig meteen naar de verantwoordelijke verpleegster en na een halfuurtje wachten en even terug te komen naar de realiteit, kwamen we aan de beurt. Op het moment dat we stonden te wachten kwam er een vrouw met een baby voorbij, in alle haast ging ze een kamer binnen en na een kleine 5 minuten hoorde we iemand huilen. Kindje van 11 maanden was overleden aan malaria, de moeder was jammergenoeg te laat naar het ziekenhuis gekomen en alle hulp was te laat. Voordien had ik minder last met de doden, had me hier ook op voorbereid, maar sinds ik de man op de weg heb zien sterven, heb ik er flink moeite mee en zelfs genoeg van. Je hoort echt niets anders dan mensen die hier overlijden aan ziektes die te behandelen zijn, maar onwetende jonge ouders zien niet altijd de signalen van een ziek kind en dan is de hulp te laat. Bovendien krijgen ze alle zorg in het publieke ziekenhuis gratis, dus zonde dat de drempel dan toch nog te hoog is.
Dit weekend ben ik met Joy naar de Evangelische kerk geweest, we hadden geluk, want op de heenweg kregen we een lift van een truck vol geladen met bakstenen. Toen we aankwamen, dacht ik nog bij mezelf het heeft een dak, maar nu bleek dat we in de ruine er naast gingen zitten. Eigenlijk een kerk in opbouw, maar nog niet af, want ze hebben nog niet voldoende geld bij elkaar gespaard. Daar zaten we dan in openlucht met de bijbel in de hand en de boxen vooraan speelde gospel. De dienst was erg leuk, met veel muziek en beweging. De weergoden hadden het er denk ik iets minder mee, wwant binnen de kortste keren, pakte we onze biezen en gingen we in de oude (kleinere) kerk zitten, want het regende pijpenstelen. Het was nog erg gezellig en vooral knus, moesten dicht bij elkaar gaan zitten, door de beperkte ruimte. Voor de boeren was de regen een zegen, want het is afgelopen week 45 graden geweest en de mais had dringend water nodig.
Deze week zullen we Afrikaanse dans en muziek op het project krijgen, ben alvast erg benieuwd.
Vele groeten,
Kim(oe) (Kim kunnen ze hier niet echt uitspreken :))