Week 1

(origineel bericht op be-more.nl)

Week 1

Bobo amigos!

Het is weekend en dat betekent dat we weer in het mooie Pakachere zitten. En dàt betekent dat we weer wifi en dus luxe hebben. Genieten dus! Maar in principe nog meer genieten, aangezien ik afgelopen week alleen nog maar genoten heb. Maandagochtend is het namelijk begonnen, voor het eerst naar het project. We hadden een introductie ochtend in Pakachere samen met iedereen, gegeven door Jan en Joy. Daarna kwamen de projectleiders en heb ik Lewis ontmoet, de leider van Mawa. Wat een gezellige en aardige man! Het voelt gelijk goed. Na het afscheid van de andere vrijwilligers zijn Elise, Fauve, Elma en ik met Lewis en de taxi naar Mawa gereden. Een erg leuke rit. Eerst een stuk door Zomba en daarna van de geasfalteerde weg af over de “dusty road”. Met z’n viertjes achterin erg knus en hobbelig! Onderweg rennen de kinderen langs de auto , zwaaiend en springend en tegelijk roepen ze allemaal “azungu azungu”! Wij lachen en zwaaien vrolijk terug. Na een klein half uurtje komen we aan bij ons huis en ontmoeten we onze huismama: Lise. Ze is de zus van Lewis (waar we wel pas een paar dagen later achterkomen) en erg verlegen maar aardig. En lief! Oja, ze kookt ook als de beste dus we genieten iedere avond van haar heerlijke maaltijden! We starten met een lunch en de bespreking van het weekprogramma.

’s Middags gaan we voor het eerst naar het project en hebben een introductiesessie met bijna alle leden. Het is ongeveer 10 minuutjes lopen en erg leuk om zo de community al een beetje te verkennen. Rond half 6 zijn we weer terug en zijn de voorbereidingen voor het eerste diner in volle gang. Vanaf half 7 is het donker en om 7 uur zie je echt niks meer. Helaas zie je dan wel alle insecten met je hoofdlampje, en dit worden er iedere dag meer. Grote kevers in het toilet en inmiddels ook dikke spinnen. Maar achja, dat hoort erbij.

De omgeving van ons project is trouwens prachtig. Het uitzicht is zo ongelofelijk mooi, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en de groep is gezellig. Op het project centre van Mawa werken ook alleen vrijwilliger die zich inzetten voor de anderen uit de community. Heel leuk en mooi om te zien! We zijn dus steeds tussen de middag vrij, omdat zij ook moeten zorgen voor hun eigen leven en inkomen. Maar dat is alleen maar fijn, want tussen 11 en 3 is het te warm voor ons om ook maar iets te doen. En het wordt iedere dag warmer… we raken er wel aan gewend en aangezien onze Malawiaanse vrienden erover klagen, mogen wij ook af en toe puffen!

Hier volgt nu even chronologisch het verhaal van afgelopen week:

Dinsdagochtend gaan we eerst naar de stad, de laatste dingetjes regelen en rokken kopen. Lise doet ondertussen de boodschappen voor de rest van de week. In de middag hebben we weer 3 introductiesessies en iedereen complimenteert ons met onze nieuwe Malawiaanse outfits! Ze noemen ons ook al allemaal bij naam, en wij schamen ons een beetje dat wij hen niet uit elkaar kunnen houden. Maar ook dat wordt elke dag een beetje beter!

Woensdag begint dan het echte werk. ’s Ochtends nursery school (kinderen van 3-5) vanaf 8:00 uur. We moeten weer een eindje lopen. Uiteindelijk komen we aan bij een hutje waar alle kindjes braaf op de grond zitten. Een aantal beginnen te huilen, omdat ze bang zijn voor ons azungu’s. Maar de meesten vinden het uiteindelijk fantastisch! Er is één lesbord waar het alfabet, cijfers van 1-10, de dagen van de week en een gebed. Dit wordt iedere dag herhaald. De oudsten kunnen het al helemaal uit hun hoofd en de kleintjes doen stiekem mee. Er wordt ook veel gezongen en gedanst. Wij mogen ook een beetje les geven en doen een poging tot zakdoekje leggen en Hoofd-Schouders-Knie-en-Teen. Helaas gaat dat nog niet helemaal zoals het hoort! Maar het is ontzettend leuk om met de kleintjes te spelen! Het wordt wel al warm en als de school om 10:30 uit is, beginnen we langzaam aan onze terugtocht. Daar staat al snel vers water klaar en genieten we van de heerlijke lunch vol vers fruit. Iedere ochtend werken we tot ongeveer 11:00 uur en hebben we vrij tot 15:00. In de middag gaan we op huisbezoek bij zieke mensen. Dit is een onderdeel van de Support Group. Mooi om te zien hoe deze vrouwen met HIV zich inzetten voor de andere zieken in de community. Soms ten koste van zichzelf…

Donderdagochtend start de dag met huisbezoek aan gezinnen met gehandicapte kinderen. We zijn vooral veel onderweg en het is warm. We begrijpen nog niet helemaal wat de bedoeling is, aangezien de vrijwilligers van deze groep op de grond gaan zitten zodra we bij het huis zijn. Uiteindelijk kunnen we wel water gaan halen en de vloer (buiten) vegen. Wel leuk om mee te maken hoe het is om water te pompen! Alleen het vervoeren van de emmer boven ons hoofd blijft lastig, en na 10 meter zijn we gedwongen het verder te dragen met de hand. Zwaar werk! En dan had ik nog maar de minste hoeveelheid water… Tussen de middag zijn we weer vrij. Even lekker uitrusten! Om 15:00 gaan we weer naar het project Centre en dit keer om te werken met de youth club. Dit zijn jongens van onze eigen leeftijd en jonger die zich ook vrijwillig inzetten voor de community. We maken het nieuwe toilet af. Dit keer écht zwaar werk, maar het voelt goed! En het is gezellig met de jongens!

Als we weer thuis zijn is het weekend!! We werken dus steeds 4 dagen en van vrijdag tot zondag hebben we weekend. Dan gaan we naar Pakachere en kun je mee op weekendtrip. Omdat ik maar een maand blijf ga ik ieder weekend op trip, en deze week betekent dat een bezoekje aan Liwonde National Park. Oftewel: SAFARI! Ik heb er zin in en hoop jullie zondag op de hoogte te brengen van mijn luxe weekendje.
Heel veel groetjes en liefs uit Malawi!

Tapita!! Xxx Maud

(origineel bericht op be-more.nl)