(origineel bericht op be-more.nl)
We zijn er!!
Hallo allemaal,
Ik heb nu mooi de tijd om over mijn eerste ervaringen te vertellen in Zuid-Afrika! Ik kan niet anders dan positief zijn. Zondag vertrokken we om 16:30 uur, na ongeveer 9 maanden van regelen, voor ons avontuur naar Zuid-Afrika. Eerst moest er natuurlijk afscheid genomen worden van de familie en dat is natuurlijk altijd even vervelend. Er zijn dan ook wel wat traantjes gevallen! Na een paar dikke kussen en knuffels zijn we door de douane gegaan en konden we op pad.
Na een korte vlucht van een ongeveer 3 kwartier kwamen we in Londen aan, onze eerste stop. Hier moesten we ongeveer 4 uurtjes wachten op onze volgende vlucht naar Johannesburg. We hebben lekker even gerelaxed en een pizzaatje gegeten bij de italiaan. Toen moesten we nog even wachten en al vrij snel konden we het vliegtuig in. De vlucht naar Johannesburg duurde bijna 11 uur en dat was langggg! Op zich is het vliegtuig op zo’n lange vlucht wel relaxed, maar ruimtegebrek is er altijd. Je hebt wel heel fijn een eigen scherm, waar je films en series kunt kijken of een lekker muziekje kunt luisteren. Het eten was prima voor elkaar, we kregen helemaal een menukaart met 3 hoofdgerechten waar je uit kon kiezen. Ik had een stoofpotje met aardappeltjes en boontjes. Smaakte prima! Als toetje hadden we passievruchten cheesecake, heerlijk! Van alle spanningen waren we toch best wel moe en zijn we vrij snel gaan slapen. Af en toe in slaap gevallen, maar vaak ook wakker geweest. Het ligt toch niet helemaal comfortabel, je stoel kan niet erg plat en de temperatuur was ook behoorlijk verschillend.
Eenmaal in Johannesburg hadden we maar kort de tijd om over te stappen. Paspoortcontrole duurde erg lang en we twijfelden of we het wel gingen halen. Uiteindelijk liep het wel snel door en konden we inchecken voor onze vlucht naar Durban. We hadden zelfs nog even tijd om te pinnen, dus snel naar de automaat. Eerst lukte het niet, maar met de hulp van een vriendelijke bankmedewerker is het gelukt. We moesten snel het geld pakken want de automaat at het bijna weer op :-). We wilden nog een simkaart halen voor onze telefoon, maar de vlucht was al aan het boarden en in de winkel was het druk. We besloten toen maar om naar de vlucht te gaan. Uiteindelijk was het nog een heel stuk om bij de gate te komen en waren we net op tijd om in te stappen; ze waren de gate al aan het sluiten… Oeps…
De vlucht naar Durban was kort, maar heftig. Veel turbulentie en Deem voelde zich daardoor helemaal niet lekker, ook door het weinige slaap van die nacht. Gelukkig was het een korte vlucht, dus we waren er snel. Op Durban hadden we snel de koffers en onze regiocoördinator Wilma stond al op ons te wachten. We moesten nog op de andere vrijwilligers wachten, dus we konden niet direct weg. Toen de andere vrijwilligers er waren van de ‘vroege’ vlucht, konden we naar het hostel gaan waar we de eerste nacht zouden verblijven. 's Avonds kwamen er nog ruim 10 mensen bij die ook vrijwilligerswerk gingen doen. Het hostel was prima, heerlijk diner gehad en de bedden sliepen heeeerlijk na een nacht in het vliegtuig! De andere vrijwilligers zijn ook allemaal leuke meiden, er is slechts 1 jongen ook heel aardig. Wij zitten met 5 vrijwilligers op het project, de rest van de vrijwilligers zitten op andere projecten in de omgeving.
Vandaag zijn we naar het project gegaan, het Palm Tree Care Center. Palm Tree is een kleinschalig opvanghuis, waar zij 15 kinderen hebben. Het is niet echt een opvanghuis, de kinderen en ‘ouders’ vormen hier een echt gezin. Er is elke dag een vast programma. 11 kinderen gaan naar school, 4 van de kinderen krijgen thuis school, waar wij ze ook bij gaan begeleiden. Daarnaast hebben zij een eigen bedrijfje: ze maken armbanden en sleutelhangers van prachtige kralen die zij verkopen. Hiermee hebben ze inkomsten voor verschillende doeleinden. De kinderen krijgen een deel van de opbrengst van de armbanden die verkocht worden, waarmee zij geld kunnen sparen voor later of voor iets dat zij heel graag willen hebben. Daarnaast willen ze op kamp gaan met het gezin in januari, waar met zoveel kindjes ook een hoop geld voor nodig is. Als hier genoeg geld voor is, gaan de verdere opbrengsten uiteraard naar andere dingen waar behoefte aan is. Ook worden hier de nieuwe kralen van gekocht, die best wel duur zijn.
We hebben een rondleiding gekregen van de begeleider die wij hier hebben; Peter. Peter en zijn vrouw Yvon zijn ook een aantal jaar geleden hier gekomen als vrijwilliger en zijn daarna vrij snel naar Zuid-Afrika verhuisd om Ross, de huismoeder van de kids te helpen bij de werkzaamheden. We hebben alle delen van het project gezien en de kinderen ontmoet. De kinderen zijn stuk voor stuk ontzettend lief en we hebben de kids gelijk geholpen met hun huiswerk. Na een meeting met Peter en Yvon waar we meer uitleg hebben gekregen, zijn we naar het winkelcentrum geweest voor boodschappen. Ook hebben we hier gelijk een hapje gegeten, uit eten gaan is goedkoper dan boodschappen doen!
Morgen begint het echte werk. Iedereen heeft een week lang een taak. Vanaf morgen zit ik de rest van de week op de Daycare. Dit is een kinderopvang voor kinderen uit de omgeving waar ze tegen een kleine vergoeding kunnen verblijven. Dit geeft de moeder de kans om een baan te zoeken, terwijl de kinderen veilig zitten.
Ik vertelde al dat de kinderen zelf armbanden maken en sleutelhangers en deze verkopen. Deze armbanden en sleutelhangers kan ik eventueel als jullie dat leuk vinden, voor jullie meenemen naar Nederland. Ik heb een foto op Facebook geplaatst, waar jullie ze kunnen zien. Mocht je er eentje willen kopen, laat het me weten! Ze kosten slecht 50 rand (5 euro) en de sleutelhangers 30 rand (3 euro). Je steunt hiermee een prachtig doel!
Ik ben heel benieuwd wat de komende week ons gaat brengen. Ik hou jullie op de hoogte
Groetjes, Kelly