Het vervelende alleen is A) dat TS al net een netbook heeft gekocht, en B) dat Apple überhaupt geen netbook maakt. En vooruit dan, C) dat als ze er wel een zouden maken dat ie dan minstens het dubbele van andere netbooks zou kosten.
Zie de MacBook Air, die komt qua formaat nog het meest bij een netbook in de buurt, maar kost drie tot vier keer zoveel. Daar krijg je dan ook best wel wat voor, maar het blijft absurd veel geld. En met netbook is het ook niet behelpen, met een klein beetje gezond verstand draait die ook snel, solide en virusvrij.
Hoi Assi,
bij het wakker worden vond ik nog 17 haren dus ben ik toch niet kaal, ik heb ze op volgorde gelegd.
Ik zou me niet druk maken over de opslagcapaciteit, ik waag me niet om te zeggen dat de een beter is als de ander maar om b.v. de Samsung NC 10 (vermeld door Gejo01) heeft een opslagcapaciteit van minimaal 80 GB. Een foto neemt ongeveer de helft van het aantal pixels aan opslagruimte in. Een fototoestel van b.v. 10 Miljoen pixels vraagt om 5 MB opslagruimte dus 1000 foto’s is (1000 x 5 MB) 5 GB. 80 GB is dus goed voor 16.000 foto’s. Als je zoveel veel wilt fotograveren blijft er geen tijd voor vakantie over (oeps wat zeg ik nu weer)
Voorzichtig dan hé? Geen ramen openzetten want dan waaien ze weg
Ooooohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh dan heb ik ruimte zát! Ik ben nog niet zo’n geoefende fotografeersterderer ehhhm … dus ik klik heel wat af in de hoop dat er een mooie tussen zit.
Maar ik ben nu gerustgesteld…ik weet dat de Samsung dan aan alle eisen voldoet. Ik ben nu aan het dubben of het misschien handig is om Dell een laptopje te laten samenstellen… Ik dub nog even rustig verder… het is nog geen mei 2010
Zover ik weer heeft de NC10 (en ook opvolger N110) inmiddels 160 GB, dat moet toch ruim voldoende zijn. Belangrijker naar mijn mening om op te letten is de accu. De netbooks van Samsung en Asus hebben bijna allemaal een accu met 6 cellen, genoeg om 6 tot 8 uur zonder stopcontact te kunnen. Veel andere netbooks hebben standaard slechts 3 cellen, en redden dan ook maar de helft van die tijd. Voor de rest zijn de verschillen tussen alle verschillende modellen klein, je zal niet snel een miskoop doen.
het is idd veel geld ja.
maar ik heb een paar keer een nieuwe windows laptop gekocht.
en na een stuk of wat maanden zijn die krengen niet meer vooruit te branden.
dus dacht van ik ga toch eens een macbook proberen.
(gewoon de 13 inch macbook pro)
de eerste 2 week was ff wennen aan het systeem,
maar meer dan zijn geld waard.
Ik gebruik mijn NC10 (de mijne draait onder XP) nu ongeveer een jaar voor het opslaan en ook het bewerken van foto’s EN video’s plus het bijhouden onderweg van mijn blog (incl. uploaden foto’s en filmpjes). En ik telefoneer er mee via VIOP (vanuit Japan, Nieuw Zeeland en Canada). Is nog steeds snel, hoor. Dat van dat niet vooruit branden herken ik ook niet. Maar ik heb er verder ook niet te veel (illegale) rommel op staan. Mijn NC10 heeft een opslagcapaciteit van 160 Gbyte, en dat is ruim voldoende voor vele duizenden foto’s en ook nog een aantal uren video! Reken voor video op 2 Gbyte “verbruik” per uur voor normale kwaliteit video. Naast de genoemde 16.000 foto’s dus nog genoeg voor maximaal 40 uur video. De NC10 heeft een “normale” harddisk en geen “solid state” en je kunt er daarom later altijd nog een grotere inzetten. Er zit een 6-cells accu in en die gaat in de praktijk lang genoeg mee; ’s avonds opladen in het ho(s)tel en je kunt weer vooruit. Een “Solid State” HDD (zoals een SSD of RAM disk) verbruikt overigens nagenoeg evenveel energie als een “normale” HDD en daarom prefereer ik de normale (grote capaciteit) HDD van de NC10. Ben dus tevreden.
Ben het met een van de vorige spreken eens dat een Apple veel te duur is voor wat je ervoor krijgt. Ik heb 25 jaar als technicus (niet als graficus dus) in de grafische industrie gewerkt en daar werden in het verleden alleen Apples gebruikt (tegenwoordig ook veel PC’s overigens). Dat Apples stabieler zijn is een fabeltje; het “bommetje” bij vastlopers is immers bij Apple uitgevonden. Pc’s worden (door niet grafici) veel meer gebruikt (bedrijven, scholen etc.) en zijn daarom veel toegankelijker. Er is (daarom) ook veel meer gratis goede freeware voor beschikbaar. Apple is en blijft daarom duur; ook in gebruik. Heb je een PC gebaseerd Netbook en houd je niet van Microsoft, dan kun je ook gratis legale Linux besturingssystemen gebruiken (Ubuntu etc.) en het gratis legale Open Office pakket. Dan hoef je als alternatief niet per se voor een (te) dure Apple te kiezen. Tenzij je een echte Apple fan bent dus.
Ik moet nog een mini-laptop aan gaan schaffen voor de vakantie, deze is dus speciaal bedoelt voor het uploaden/bewerken van foto’s en om een blog bij te houden…dus als jullie zeggen je moet er dit of dat op laten zetten dan doen we dat…
Gebruik zelf meer dan een jaar de Samsung NC10 met volle tevredenheid voor Internetten en zelfs (gratis) bellen onderweg (VOIP van XS4all) via WiFi. Afgelopen zomer ook in Canada.
@Gejo, gebruik jij de Samsung ook intensief voor het opslaan en bewerken van je foto’s? Ik ben nl 30 dagen onderweg en ik kan nogal doorslaan qua foto’s maken…
Ik schaf een laptop met WIFI aan en verder wordt het daar gewoon uitvogelen
als je een laptop zonder problemen wilt, dan zou ik een apple nemen.
geweldige apparaatje.
geen last meer van virusjes,
werkt altijd snel en solide.
gewoon alles wat je nodig hebt in 1 apparaatje.
gewoon een reisstekker meenemen, en hij is overal ter wereld te gebruiken.
(en geen gedonder met omvormers, maar dat is met de meeste laptopladers zo)
het kost een paar extra, maar dat is het zeker waard.
Ik heb gisteravond de tip van Gejo uitgezocht, de Samsung komt idd érg goed uit de bus. Ik ben alleen nog niet overtuigd van de opslagcapaciteit vwb mijn foto’s…want dat is prio nr.1 Als ik het laag inschat dan zal ik rond de 1000 foto’s moeten gaan opslaan.
Vandaag wordt dus een virtuele zoektocht naar de juiste laptop…te beginnen met Apple…
Wij hebben sinds kort een Samsung N140 netbook aangeschaft die heel goed voldoet aan de eerder genoemde eisen.
Klein prijsje, grote HD (250 Gb), 6 cel accu, degelijke WiFi structuur en windows 7.
Extra geheugen is wel nodig. ( uitbreiding van 1 naar 2 Gb)
Hebben jullie al ervaring met dit app?
Gisteren begaf mijn HP Pavilion van 1,5 jaar oud het, (3e probleem sinds aanschaf) dus ben éven versneld mijn mini laptopje gaan halen… Was nog niet helemaal uitgedubt maar nood breekt dubben. Het is de Samsung N120 geworden, toevallig in de aanbieding… aangezien ik hier al had gelezen dat de N110 de opvolger van de NC10 was dacht ik me hier geen buil aan te kunnen vallen…
Allen dank voor de hulp bij het zoeken naar mijn mini-laptop!
Hoi Assi,
gefeliciteerd met je aanschaf komt goed uit de test, maar zorg ervoor dat je niet teveel foto’s neemt, voor zekerheid onder de 30.000 blijven.
Groetjes Cor
P.S. ik heb per ongeluk toch het raam opengezet :tear:
Ach waar haar zit kunnen geen hersens zitten dus vanaf nu doe je zulke domme dingen niet meer ehmmm:drugged: benne ze echt álle 17 weg??
Onder de 30.000 moet wel lukken…toch?
Op naar mijn volgende project…dubben over een videocamera :drugged: