Allereerst wil ik even kwijt: wat een fijn forum met veel bruikbare tips en adviezen! Heb er al veel aan gehad.
Mijn vriend en ik hebben vorige week vliegtickets geboekt om eind juli naar Vietnam (Ho Chi Minh) te vliegen. We hebben 21 dagen om rond te reizen (tot midden augustus). We zijn ons nu aan het inlezen en keuzes aan maken wat we allemaal willen zien. Wat in ieder geval op ons lijstje staat (of het allemaal past in ons schema is nog even de vraag ;)):
Ho Chi Minh
Mekong Delta
Mui Ne
Pho Nha Ke Bang
Hanoi
Ninh Binh/Tam Coc
Halong Bay
Sa Pa
Phu Quoc
Omdat we midden in het hoogseizoen reizen, vraag ik me af in hoeverre we dingen van te voren moeten vastleggen (hotels, tours/excursies etc, bussen/treinen). Liever leggen we niet alles vast, maar we willen ook niet voor teleurstellingen komen te staan. Graag jullie advies hierin!
Wil je eerst bedanken voor je compliment dat we je al van veel informatie hebben kunnen voorzien.
Wanneer ik zie waar je naartoe wilt, is er eigenlijk maar 1 bestemming die ik zou overwegen om vooraf te regelen.
Dat is Halong trip.
Misschien is de trein naar Sapa een overweging, maar er gaan oon ook bussen tegenwoordig naar Sapa die goedkoper zijn en dus een prima alternatief zijn wanneer je op jouw tijdstip niet met de trein kan.
Jullie periode is niet echt hoogseizoen dus voldoende keuzevrijheid; hoogseizoen is van eind november tot eind april.
Dus voor al het overige daar kopen en regelen is echt geen probleem en hou je je flexibiliteit.
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Fijn om te lezen dat we niet alles vast hoeven te leggen. Ik had verwacht dat het rond juli/augustus drukker zou zijn, maar er is dus nog genoeg keuzevrijheid!
We gaan op zoek naar een leuke cruise voor Halong Bay! Heeft iemand nog aanbevelingen voor een goede, betaalbare organisatie heeft om een trip te boeken?
mijn ervaring is dat bijna ieder hotel of hostel trips aanbied en dat er niet echt grote gerenommeerde organisaties zijn. Alle hotels en hostels werken onderling samen dus het maakt in feite niet zo veel uit maar je doet er goed aan om hier en daar even de prijs te checken zodat je niet te veel betaald. Als ik je een tip mag geven doe dan geen dagtrip maar een 2 daags trip naar Halong Bay waarbij je op de boot blijft slapen.
'S avonds in zo’n doodstille baai dobberen op het dak van zo’n boot en met een biertje in je hand naar de sterren kijken is echt een gave ervaring.
Ik vind dat ik toch even moet reageren op de reaktie van Mikeyboy,
Vooral op de opmerking dat er niet echt gerenommeerde bedrijven bestaan die trips aanbieden.
Ga er even vanuit dat M Halong Bay bedoelt.
Beste M,
Ik kan je vertellen dat er wel degelijk gerenommeerde bedrijven ( Saigon Tourist isn er een van want die hebben ook diverse klasses ) bestaan in Viet Nam die trips aanbieden in Halong.
Dit zijn echter wel de wat duurdere , comfortablele, nieuwe boten, exclusiever maaltijden enz.
Wanneer deze boten hun geld hebben opgebracht worden deze verkocht aan de wat goedkopere klasses.
Of ze exploiteren ze zelf na een opknapbeurt met een wat ander maaltijd aanbod voor een goedkopere prijs
Daarna verkopen zij hun boten weer aan de klasse eronder en deze boten worden dan, na enkele jaren weer verkocht en naar een ander deel van het land gebracht.
Het hele gebeuren in Halong Bay is in handen van maar 3 a 4 ( staats) maatschappijen en deze hebben de gehele controle.
Daar bovenop zitten dan wat gerenommeerde bedrijven met 1 a 2 boten per maatschappij.
Er mogen ten slotte maar 500 boten varen in Halong Bay.