Hoi!
Mijn vader en ik zijn van plan om volgend voorjaar (eind april, begin mei) voor drie weken naar Japan te gaan. Het is de bedoeling om rond te trekken, dus met de backpack. Is het ook mogelijk om in dat tijdsbestek het Noordereiland voor een deel mee te pakken of is dat teveel van het goede? We willen uiteraard wel de hotspots in het zuiden zien Ook lijkt het ons wel leuk om minder toeristische plekken te zien.
Ik heb al gelezen dat het ideaal is om de railpass aan te schaffen vooraf?
Ik ben me nog volop aan het oriënteren dus ik hoop dat jullie handige tips hebben!
Alvast bedankt!
Groetjes Kim
Niets is onmogelijk, maar het ligt er toch sterk aan wat je allemaal wilt zien en vooral met welk tempo je wilt reizen. Met “de hotspots van het zuiden” bedoel je waarschijnlijk vooral Tokyo en Kyoto (centraal Japan)? Daar alleen zou je desnoods al drie weken kunnen vullen, maar je zou ook zeker meer kunnen zien, net wat je wilt. De meeste mensen kiezen voor een eerste bezoek aan Japan vooral voor het deel ten westen van Tokyo, waar met korte reisafstanden heel veel te zien is, meer naar het noorden is het allemaal wat rustiger maar ook daar is genoeg te genieten.
Wat ik me zo zou kunnen voorstellen is vliegen naar Kansai (Osaka/Kyoto), daar een dag of 4-5 verblijven, dan door naar Tokyo voor eveneens een dag of 4-5, dan in een paar etappes door Tohoku (bijv. Sendai, Morioka of Aomori), om dan af te sluiten op Hokkaido waarbij je dan terug vliegt vanaf Sapporo. Hierbij heb ik het deel ten westen van Kansai dan overgeslagen, dus geen Hiroshima of Kyushu (Nagasaki, Fukuoka). Dat zou ook nog wel in te passen zijn, maar dan ben je al snel echt meer aan het reizen dan aan het rondkijken.
Een alternatief zou zijn om ergens een binnenlandse vlucht op te nemen om sneller de grote afstanden te overbruggen, zeker met de diverse lowcost airlines kan dat soms ook voordelig zijn. Voor het idee: begin dit jaar heb ik in drie weken tijd achtereenvolgens Tokyo, Hokkaido, Osaka en Okinawa bezocht, daarmee dus welhaast de gehele lengte van Japan bereisd. Maar uiteraard hielp het daarbij wel dat ik reeds 8 keer eerder was geweest, en dus veel “verplichte nummertjes” kon overslaan.
Voor lange afstanden per shinkansen loont een Japan Rail Pass inderdaad al snel, al kan het voordeliger zijn om alle lange ritten in twee weken te doen en dan de eerste en laatste paar dagen het veel goedkopere lokale vervoer los te betalen. Hyperdia is om dat te bepalen een onmisbaar hulpmiddel, al is dat wel een reisplanner met een gebruiksaanwijzing. Een goedkoop en iets avontuurlijker alternatief voor een rail pass zou de Japan Bus Pass kunnen zijn. Maar wellicht kan je toch het best eerst bepalen wat je wil zien, en van daaruit kijken wat qua vervoer het meest praktisch is.