Ik begrijp dat dit je eerste bezoek aan Japan zal worden? Dan zou ik toch het een en ander schrappen, dit is wel een akelig druk programma, bijna elke dag een verplaatsing en dan ook nog een paar keer met tussenstop. Weliswaar is OV in Japan zeer efficiënt, je zit toch steeds zo weer een paar uur in de trein, en met steeds weer je hotel zoeken en inchecken verlies je ook tijd. Veel gelegenheid om iets te zien blijft er dan haast niet meer over.
Vanuit Tokyo richting het zuidwesten zal sneeuw normaal gesproken geen probleem zijn, maar ga je verder naar het noorden of echt de bergen in, dan wordt het wel iets om rekening mee te houden. Het zal niet snel zo’n puinhoop worden als hier in ons land als er een centimeter sneeuw valt, maar als de natuur even tegenwerkt zal je toch flexibel moeten zijn. Je huidige programma biedt daar nu nauwelijks ruimte voor.
Ik zou dan toch eerder de hoofdroute beperken tot Tokyo, Kyoto, Hiroshima, wellicht nog Nagasaki of Beppu en tot slot Fukuoka, en dan van daaruit wat dagtrips maken. Zeker Yokohama, Hakone, Nikko en Nara zijn zo prima te doen. Osaka, Yokahama en Kobe vond ik op zichzelf zeker wel leuke steden, maar in verhouding tot de rest geen must, al zou een avondje Osaka vanuit Kyoto nog wel een leuke optie zijn.
Ik ben tijdens mijn reizen nog niet in Nagano, Takayama, Kanazawa, Koyasan en Beppu geweest, dus daar kan ik niet over oordelen.
Matsumoto is een geval apart, het kasteel daar is prachtig en de ligging van de stad sowieso ook, maar het is ook wel een tamelijk tijdrovende omweg, en aangezien het middenin de Alpen ligt is sneeuwval toch wel een factor om rekening mee te houden. Als het je om het kasteel te doen is zou Kumamoto wellicht een goed alternatief zijn, weliswaar een reconstructie maar toch zeer indrukwekkend, en vanuit Fukuoka zit je daar zo met de shinkansen.
Even voor het idee: ik ben begin dit jaar al een week in Tokyo geweest (toen reeds m’n 4e bezoek aan de stad), tijdens m’n zomervakantie was het dan wel alleen de eindhalte voor een enkel nachtje, maar volgende week zit ik er alweer 5 dagen. En ik zit nu al te piekeren hoe ik die dagen zo nuttig mogelijk ga besteden, je komt er altijd tijd tekort. En buiten Tokyo is dat niet heel anders, ik zou er geen enkele moeite mee hebben twee volle weken in Kansai (omgeving Kyoto/Osaka) door te brengen, er is meer dan genoeg te zien.