Vraag 2 weken Japan dec/jan

Beste wereldreizigers,

Ik vlieg binnenkort voor 2 weken naar Japan (kerst/oud-nieuw). Ik heb een jr railpas aangeschaft en zit nu even te plannen wat het beste is. Met alles wat ik zou willen doen zou ik gemakkelijk 4 weken kunnen vullen maar helaas niet mogelijk ivm tijdsplanning. Graag jullie mening over de onderstaande route. Wat is verstandig veel zien in korte tijd of zaken schrappen om ergens langer te blijven of eventueel plaatsen toe te voegen? Is noord Japan ook nog mooi en een optie? Hoe zit het met vertragingen op het spoor in de winter?

Alvast bedankt.

1 Amsterdam-Tokio
2 Tokio
3 Tokio of evt. Nagano/matsumoto/takayama/anders?
4 Tokio-nikko
5 nikko-Tokio (oudjaar feesten?)
6 Tokio-Yokohama(tussenstop)-hakone
7 hakone-naar kanazawa of Kyoto
8 ?-Kyoto
9 Kyoto
10 Kyoto - nara (nara als tussenstop naar andere plek? Of slapen)
11 nara-koyasan
12 koyasan-Osaka
13 Osaka-kobe(tussenstop)-hiroshima
14 hiroshima-beppu
15 beppu-nagasaki
16 nagasaki-fukuoka
17 fukuoka-Amsterdam

Ik begrijp dat dit je eerste bezoek aan Japan zal worden? Dan zou ik toch het een en ander schrappen, dit is wel een akelig druk programma, bijna elke dag een verplaatsing en dan ook nog een paar keer met tussenstop. Weliswaar is OV in Japan zeer efficiënt, je zit toch steeds zo weer een paar uur in de trein, en met steeds weer je hotel zoeken en inchecken verlies je ook tijd. Veel gelegenheid om iets te zien blijft er dan haast niet meer over.

Vanuit Tokyo richting het zuidwesten zal sneeuw normaal gesproken geen probleem zijn, maar ga je verder naar het noorden of echt de bergen in, dan wordt het wel iets om rekening mee te houden. Het zal niet snel zo’n puinhoop worden als hier in ons land als er een centimeter sneeuw valt, maar als de natuur even tegenwerkt zal je toch flexibel moeten zijn. Je huidige programma biedt daar nu nauwelijks ruimte voor.

Ik zou dan toch eerder de hoofdroute beperken tot Tokyo, Kyoto, Hiroshima, wellicht nog Nagasaki of Beppu en tot slot Fukuoka, en dan van daaruit wat dagtrips maken. Zeker Yokohama, Hakone, Nikko en Nara zijn zo prima te doen. Osaka, Yokahama en Kobe vond ik op zichzelf zeker wel leuke steden, maar in verhouding tot de rest geen must, al zou een avondje Osaka vanuit Kyoto nog wel een leuke optie zijn.

Ik ben tijdens mijn reizen nog niet in Nagano, Takayama, Kanazawa, Koyasan en Beppu geweest, dus daar kan ik niet over oordelen.

Matsumoto is een geval apart, het kasteel daar is prachtig en de ligging van de stad sowieso ook, maar het is ook wel een tamelijk tijdrovende omweg, en aangezien het middenin de Alpen ligt is sneeuwval toch wel een factor om rekening mee te houden. Als het je om het kasteel te doen is zou Kumamoto wellicht een goed alternatief zijn, weliswaar een reconstructie maar toch zeer indrukwekkend, en vanuit Fukuoka zit je daar zo met de shinkansen.

Even voor het idee: ik ben begin dit jaar al een week in Tokyo geweest (toen reeds m’n 4e bezoek aan de stad), tijdens m’n zomervakantie was het dan wel alleen de eindhalte voor een enkel nachtje, maar volgende week zit ik er alweer 5 dagen. En ik zit nu al te piekeren hoe ik die dagen zo nuttig mogelijk ga besteden, je komt er altijd tijd tekort. En buiten Tokyo is dat niet heel anders, ik zou er geen enkele moeite mee hebben twee volle weken in Kansai (omgeving Kyoto/Osaka) door te brengen, er is meer dan genoeg te zien.

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad was ik al bang dat het misschien een beetje teveel zou zijn. Dus ik denk dat ik nu toch het een en ander ga schrappen.
Wellicht dat ik dat een andere keer maar weer terugkom om deze anders steden te bezichtigen. Hoe druk is het in de treinen met
kerst/oud en nieuw dien je deze allen te reserveren of is het ook mogelijk om deze last minute te nemen (ivm. mogelijke drukte heb ik
al een green car jr railpass gehaald)? Zijn de spitstijden van de trein hetzelfde als bij ons in Nederland? Welke plaats is leuker om oud
en nieuw te zitten Kyoto of Tokyo? Nogmaals bedankt voor je reactie.

Kijk maar uit: Japan kan zeer verslavend zijn :biggrin:

Ik ben nog niet tijdens de feestdagen in Japan geweest dus kan daar uit eigen ervaring niks over zeggen, maar Japan Guide heeft wel een pagina over over de jaarwisseling. Dat lijkt dus toch wel een gebeuren te zijn om rekening mee te houden, aangezien dan veel winkels, restaurants en bezienswaardigheden blijkbaar enkele dagen gesloten zijn. Of je dan beter in Tokyo of Kyoto kan zitten is een lastige vraag. Enerzijds is Tokyo zo gigantisch dat er vast nog wel wat te beleven valt en het een van de zeldzame gelegenheden is om de keizerlijke familie te zien (of om te zien hoe de Japanners daarop reageren…). Maar aangezien tempels en schrijnen dan juist wel allemaal geopend zijn zou Kyoto uiteraard ook een goede optie zijn.

Ik kan me voorstellen dat het dan ook lastiger zal zijn reserveringen voor de trein te krijgen, maar op de hoofdlijnen rijden die met zo’n hoge frequentie dat ik me niet voor kan stellen dat echt alles vol zit. Maar zo vroeg mogelijk reserveringen maken kan dan uiteraard geen kwaad. Met JRP zijn die toch gratis, dus desnoods zou je direct bij het ophalen daarvan reserveringen kunnen maken voor je hele route, je kan daar dan toch altijd nog van afwijken.

Meer iets om je druk over te maken zijn wellicht de hotels, ook die zullen wel knap vol zitten. Hotels in Japan kan je meestal tot een dag van tevoren nog gratis annuleren, dus ook daarvoor kan het wellicht verstandig zijn nu al zo snel mogelijk iets te reserveren, en dat later eventueel nog te wijzigen. Of zoals ik zelf afgelopen zomer had gedaan: voor een aantal dagen dubbele reserveringen in verschillende plaatsen, zodat ik ook onderweg nog kon flexibel was.

Kerst is geen officiele feestdag, dus er is geen extra drukte om rekening mee te houden behalve merkwaardig genoeg bij KFC. Er zijn wel veel mooie kerstversieringen in de steden, misschien leuk om te bezichtigen als je ergens toch al in de buurt bent.
De echte drukte is rond oud en nieuw, want dan heeft iedereen vrij. Maar dat geldt dan voor reizen op lange afstand. Dus snelwegen en treinen zitten dan overvol. Als je op dat moment in Tokyo bent is het juist lekker rustig in de metro en lokale treinen, omdat velen naar familie in andere delen van Japan zijn terugkeerd. De tempels zijn de eerste paar dagen tijdens nieuwjaar heel druk bezocht, omdat iedereen gaat bidden voor het nieuwe jaar. Maar dat creeert wel een leuke sfeer. Het advies is als je op de drukke dagen ver gaat reizen met de trein, gelijk bij aankomst in Japan te reserveren.

De ochtendspits is vergelijkbaar met Nederland qua tijdstip. De avondspits is wat meer over de avond verspreid, omdat men veel overwerkt of niet direkt naar huis gaat. De laatste lokale treinen in Tokyo en Osaka (tussen 0-1uur) zitten weer vaak wel vol.

Gisteren waren ze hier in Nagoya op het station al weer druk in de weer met rode kunstkerstbomen te versieren.
De eerste versieringen zagen we al weken geleden in Hiroshima en op Shikoku.
De kerstcadeautjes en kerstartikelen liggen volop in de winkels.
En natuurlijk overal de gekleurde lampjes in bomen en op gebouwen.
Eens kijken of ze de treinen in het railwaymuseum hier in Nagoya ook versierd hebben.

Jammer genoeg geen kerstversiering in het railway-museum.
Wel een mooi museum met veel uitleg over de Shinkansen en hun geschiedenis.
Even ervaren hoe het voelt in de Maglev bij hoge snelheid.
Flink wat leuke souvenirs gescoord, waaronder een Shinkansen-broekriem, wel niet goedkoop maar wel leuk.
Vandaag de laatste dag, nog wat leuke shirts van bekende popgroepen in de wijk Osu hier in Nagoya.
De mooie audio-apparatuur heb ik maar laten staan, moeilijk meenemen in een vliegtuig zonder dat het opvalt.
Morgen weer richting Nederland. Het wordt hier nu ook kouder, maar toch nog weer 15 graden volgende week.

Groeten uit Nagoya