wat te doen!!

Hallo,

Ik zou mij even in het kort voorstellen ik ben een meid van 26 jaar en ik heb 2,5 jaar een relatie gehad met een turkse jongen. Deze relatie is ondertussen 2,5 jaar uit. Onze relatie had zijn ups en downs. Hij is in Nederland geweest na veel gedoe om eenvisum te krijgen. Toen hij in Nederland was kreeg ik het een beetje benauwd iemand opeens in mijn huis en 24 uur per dag op mijn lip terwijl ik altijd gewend was om alleen te zijn. Ik had er zo naar uit gekeken en opeens was het zo anders om hem hier echt te hebben. Ik kan wel zeggen dat ik niet echt aardig was en wist ook niet goed wat ik ermee aan moest. Ik heb het toen na 1,5 week uitgemaakt. Toen is hij weer teruggegaan naar Turkije en toen hij eenmaal thuis was miste ik hem heel erg. Na lang te hebben gepraat hebben we het weer geprobeerd. Aan het einde van dat jaar ben ik naar turkije gekomen en zijn we samen eerst naar Ankara gegaan om een visum aan te vragen en daarna voor een vakantie naar Kusadasi. Mijn ex had niet veel geld omdat hij ook moest sparen voor zijn visum enz. Ik denk dat de meeste dit van ons wel herkennen. Ik had de vakantie betaald. Eenmaal in Kusadasi liepen de spanningen op tussen ons. We hadden een afspraak dat ik na mijn afstuderen in Turkije zou komen wonen in iedergeval voor een paar maanden. Ik werd heen en weer getrokken tussen mijn ouders en tussen mijn ex. MIjn ouders vonden het een slecht idee en ik ben erg loyaal naar mijn ouders toe dus ik vond dit erg lastig. Uiteindelijk ging het mis want ik bedacht mij in die vakantie dat ik eigenlijk niet meer wilde verhuizen naar Turkije dat hij beter naar Nederland kon komen.
Mijn ex zag dit niet zo zitten omdat hij toen hij de vorige keer in Nederland was zich in de steek gelaten voelde omdat ik het had uitgemaakt. Hij wilde de zekerheid dat ik voor hem zou gaan.
Op een bepaald moment ging ik dingen roepen dat ik na mijn afstuderen eigenlijk wel eerst een reis wilde maken naar Amerika met een vriendin. Voor hem voelde dat zo alsof ik niet voor ons koos.

De spanningen werden eigenlijk alleen maar meer. Aan 2 kanten werd er voor mijn gevoel aan mij getrokken. OP een dag belde de moeder van mijn ex op en ze zei tegen mijn ex waarom ga je zolang op vakantie je moet toch geld verdienen en nu doe je gewoon 2 weken niks. Na dat gesprek was mijn ex een beetje de weg kwijt en hij zei zou het misschien niet mogelijk zijn dat jij iets eerder teruggaat zodat ik kan gaan werken en kan gaan sparen om naar nederland te komen. We hadden ondertussen het visum weer gekregen. Ik was heel teleurgesteld dat hij dat zo zei want ik had lang voor die vakantie moeten sparen. Dus de spanningen werden nog meer. Toen kwam het volgende waar hij mij heel erg mee heeft gekwetst. Ik riep al 1,5 jaar dat ik wilde afvallen maar dat deed ik nooit. Op een bepaald moment maakt mijn ex van die grapjes als ik struikelde owh aardbeving. Eerst kon ik er wel om lachen omdat ik dit zelf ook wel eens deed van die grapjes. OP een bepaald moment kon ik er niet meer tegen en werd ik boos op hem. Het dringende niet echt tot hem door dat dit mij pijn deed en hij zei je roept het al zolang ik je ken enz enz. Ik moet wel zeggen dat ik een emotieeter ben en toen ik dus die lange afstand relatie had dat ik ook bijna wel 15 kilo aan ben gekomen omdat hem gewoon erg miste. Na heel lang praten en hem proberen duidelijk te maken dat hij mij hiermee kwetst kwamen wij er niet uit. Toen de dag was aangekomen dat ik terug moest vliegen naar huis stonden we op het vliegveld. Ik wilde geen impulsieve beslissing nemen dus ik heb gezegd dat ik er thuis over na zou denken of ik deze relatie nog wel wil. Mijn ex moest heel erg huilen want hij voelde aan dat dit de laatste keer was dat hij mij zou zien. Mijn ex heb ik nog nooit emotioneel gezien.
Eenmaal weer in Nederland heb ik inderdaad een punt gezet achter zijn relatie. Hij had het tegen zijn moeder verteld en die was ook boos op hem geworden dat hij het zo had aangepakt. Eenmaal thuis kwam hij tot het besef dat hij verkeerd was geweest maar voor mij was het al te laat.

Toch bleef hij in mijn hoofd en kon ik het niet helemaal afsluiten. Hij heeft er alles aan gedaan om het weer proberen goed te krijgen maar ik was zo boos en verdrietig dat ik daar niks van moest weten. De laatste 2,5 jaar heeft hij het eigenlijk niet kunnen laten rusten. Ik heb geregeld berichtjes gekregen dat het hem zo speet en dat hij heel graag wil dat het weer goedkomt en dat hij het nooit meer zou doen. Ik heb het elke keer afgehouden maar toch bleef ik ook op zijn facebook kijken omdat ik het niet helemaal los kon laten. 2,5 jaar lang heb ik dat elke week wel een keer gedaan. Toen mijn vorige relatie niet goed ging toen ging ik contact zoeken met mijn ex.
Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren contact gezocht en dacht ik misschien komt het wel weer goed en dat zei ik ook tegen hem en dan was hij weer blij en dan dacht ik na 2 weken ik kan dit niet. En dan kan ik het vooral niet omdat ik niet weet hoe ik het tegen mijn ouders moet zeggen. Ik woon tijdelijk weer thuis en het voelt als verraad naar mijn ouders toe als ik toch weer wat met hem zou beginnen. MIjn ouders hebben het afgelopen jaar veel voor mij gedaan en staan altijd voor mij klaar. Daarom heb ik het de hele tijd afgehouden. Ik ben bang dat mijn ouders het niet aankunnen en er veel stress van zullen krijgen. NU is het zo dat ik sinds 2 weken weer contact heb met mijn ex en ook wel intensief. Ik zit nu heel erg in twijfel moet ik begin mei naar hem toe gaan vliegen om te kijken of er nog iets is of moet ik dat niet doen. Ik wil het sowieso mijn ouders niet vertellen die zijn toch 2 weken op vakantie want misschien is het uiteindelijk toch wel niets en dan heb ik onnodig gezorgd voor stress. Ik vind het zo moeilijk en weet echt niet waar ik goed aan doen.
Ik heb fouten gemaakt in onze relatie maar mijn ex ook en ik weet gewoon niet of ik het wel weer moet doen. Misschien iets met hem beginnen.
Advies is heel erg welkom!

Hallo Girly,

Allereerst welkom hier, fijn dat je je verhaal zo uitgebreid neerzet, zo hebben we allemaal een beeld van wat jou overkomen is. Veel dingen herken ik wel. Mijn ex was ook in nederland en ik had hetzelfde als jou, het benauwde gevoel ondanks dat ik blij was dat hij er was had ik momenten dat ik gewoon even de deur uitging om alleen te zijn… Zegt niks over het houden van, maar meer over hoelang je gewend bent alleen te wonen denk ik dan maar.

Dat je ex je 2,5 jaar lang blijft opzoeken zegt genoeg over zijn gevoelens naar jou toe!
Het lijkt me lastig als je ouders het er niet zo mee eens zijn, want zoals je zelf schrijft ben je gehecht aan ze en de mening van je ouders, maar voor zover ik weet willen ouders altijd het beste voor hun kind, hoe oud je ook bent :slight_smile: En als het goed is voor jou om weer met hem te starten, dan is het bestemd en kan niemand dat tegen houden…

Maar zou je in de toekomst dan in turkije of in nederland willen wonen? Kijk even terug waarom dingen niet gingen… Zoals je zegt je bent een emo eter, zoals vele vrouwen en een afstand maakt dat wel lastiger omdat je het niet altijd kunt delen, dus makkelijker grijpt naar het eten om je heen.

Kijk waarom hij jou destijds gelukkig maakte en waarom je niet gelukkig was. Een ticket is zo geboekt natuurlijk, dus dat kan je altijd nog doen, zet eerst op een rijtje waar je jezelf ziet in de relatie en wat je van hem verwacht en wat jij geven kunt. Zet hierbij nog even de gedachte aan je ouders aan de kant. Het zijn je ouders, maar je gaat niet de toekomst met hun in zeg maar…

Ga gewoon veel gesprekken ook met hem aan, waarom hij dingen heeft gedaan en waarom jij. Het is natuurlijk wel zo dat met een toeristen visum hij niks kan doen, niet werken ofzo, dus hij is afhankelijk van jou en dat is lastig, maar zeker niet onmogelijk als je er goede afspraken over maakt. Jullie weten nu wat fout gegaan is, kijk wat je eraan kunt doen om het dit keer goed te laten gaan.

Als je elke week nog op zijn fb gekeken hebt, dan betekend het wel dat hij je dicht bij je hart ligt en dat je hem ook niet kan laten gaan… Bekijk het positief ondanks dat veel dingen ooit negatief waren jullie zijn allebei ouder en wijzer geworden, dus wie weet spelen bepaalde dingen nu helemaal niet meer.

Heel veel succes met je keuzes

groet mutlu

Hallo Mutlu,

Bedankt voor je reactie. Het blijft inderdaad lastig maar ik weet nu wel heel goed wat ik wel en niet wil en als het weer de kant op gaat als wat er toen gebeurde in onze relatie dan is het voor mij ook snel klaar. Ik wil hem eigenlijk wel een kans geven dat hij kan laten zien dat hij er ech veel spijt van heeft en dat het nooit meer zal gebeuren en dat hij ouder en wijzer is geworden.
Hij heeft mij toen ook nog een kans gegeven dus hij verdiend hem denk ik ook.
Als het weer serieus wat zou worden dan zouden we toch in nederland gaan wonen. Ik heb hier een goeie baan en krijg over 5 maanden de sleutel van mijn nieuwe appartement.
Het klopt inderdaad dat als hij mij een goed gevoel geeft en gelukkig maakt dat mijn ouders dat moeten accepteren want het is mijn leven maar het blijft dubbel.
Het voelt voor mij ook niet helemaal goed om niet te zeggen dat ik naar turkije ga vliegen maar ik weet dat het beter is want stel je voor dat het daar misloopt en we komen er niet uit hoef ik ze ook niet onnodig ongerust te maken.
Is het raar dat ik het ze niet vertel? Ik vertel het wel tegen 1 vriendin hoor zodat wel iemand weet waar ik ben.

Girly als jij denkt dat het nu het beste eigenlijk is voor je ouders om het niet te vertellen moet je dat niet doen, het is idd wel verstandig om het met je vriendin te bespreken, want dan kan je het nadien er ook over hebben.
Ik zou denk ik hetzelfde doen als jouw, waarom ongerust maken als het nog niet nodig is… dus is het raar? nee vindt ik niet, maar goed daar kunnen andere heel anders over denken, maar het is niet aan ons om daar een mening over te hebben, jij weet waarom je het zo wilt doen!! En daar gaat het om! Ga kijken wat het allemaal gaat brengen, niet geschoten is altijd mis en het is nooit te laat om het na die tijd je ouders te vertellen, want stel dat het wel goed voelt, moet je toch op den duur open kaart gaan spelen! Gewoon gaan meid, het leven is te mooi om te lang over dingen te twijfelen!! :slight_smile:

Jeetje het klinkt een beetje zoals bij mij en mijn ex… Ook hij maakte van die vreselijk “leuke” opmerkingen over mijn gewicht. Hij heeft mij daar echt pijn mee gedaan en dat beseft hij nog steeds niet…

Hoe vaak ik niet in tranen ben uit gebarsten als ik weer eens “lelijk”, “dik” of een “olifant” was… En dan kreeg ik altijd te horen, het is maar een grapje hoor en ik zal het niet meer doen. En dan ging het ook echt goed, tot het na een week gewoon weer opnieuw begon…

Inmiddels zijn we ruim 3 weken uit elkaar en ik heb echt een rust over me heen gekregen, iemand die jou zo behandeld verdiend het echt niet om je partner te zijn!!!

Denk er goed over na, want ik heb echt het gevoel dat met name dit soort gedrag niet te veranderen is!

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er afgelopen week nog eens goed over nagedacht en toch besloten om het niet te doen.
Cyn wat jij ook zegt ik denk ook dat iemand niet zo erg kan veranderen en ik ben er ook te bang voor dat het op een dag toch weer gaat gebeuren. Ik ben blij dat ik de beslissing heb genomen.
Cyn: had jij allang een relatie met je turkse vriend?

3,5jaar…

Bij twijfel niet doen.

En misschien is het een idee om eens te gaan praten met een therapeut, bijvoorbeeld een psychotherapeut of een haptotherapeut. Kijk even of je ziektekostenverzekering een deel vergoedt.

Het klinkt misschien eng of zweverig maar je kan er echt veel aan hebben, als je zelf ook eerlijk durft te zijn naar jezelf toe, en bepaalde patronen onder ogen durft te zien. Als je dat eenmaal ziet en benoemt (met hulp van een prof), kun je er tenminste ook wat aan doen.
Zo iemand kan jou helpen om helderder te krijgen wat er nou eigenlijk allemaal is gebeurd met jouw gevoelens en waaróm je die voelt, en waarom je soms ruzie of spanningen krijgt met mensen, en waarom je (onbewust) kiest voor een man die jou eigenlijk niet goed behandelt, en waarom je een emotie-eter bent.
Het zal geen makkelijk traject zijn, je komt jezelf behoorlijk tegen. Maar uiteindelijk kan je er heel veel aan hebben, jezelf meer leren begrijpen en waarderen, en daardoor betere keuzes maken in de toekomst. Als je je beter voelt over jezelf, zul je ook mannen aantrekken die jou echt waarderen om wie je bent.

Het is wel belangrijk dat je een therapeut vindt met wie je een klik hebt. Dus als je er een treft waarvan je denkt: nee, hier heb ik helemaal niks mee, probeer dan eens een andere. En vraag ook eens aan vriendinnen om je heen of zij toevallig wel eens met zo iemand gepraat hebben, en een goeie kunnen aanraden. Je zult je verbazen hoeveel mensen wel eens therapie hebben gehad, maar daar nooit over verteld hebben!

Nou ja misschien heb je dit al eens geprobeerd.

Veel sterkte!