Wij vertrekken eind juli naar Indonesië. We hebben ongeveer drie weken en vliegen op Bali. Daar willen we een week blijven en vervolgens nog wat andere delen zien (we denken aan Tanjung Puting op Kalimantan).
Wie heeft daar ervaring mee? Is dat te regelen vanaf Bali?
En wat is nog meer een aanrader? Sulawesi?
We vliegen daarna door naar Australië en zullen daar onder meer duiken, dus veel zonnebaden en snorkelen staat niet direct op het programma in Indonesië.
Ik zou in 3 weken tijd maximaal 2 eilanden bezoeken. Je bent anders meer aan het reizen dan dat je wat ziet.
Kalimantan is uiteraard een optie, maar het is niet de bestemming die veel gekozen wordt. De meeste mensen gaan voor orangutans naar Bukit Lawang op Sumatra. Als je meer tijd neemt dan is Ketambe op Sumatra bijzonderder.
Weet je toevallig waarom maar weinig mensen voor Kalimantan kiezen? Voor ons is sumatra qua ligging eigenlijk niet zo handig (past minder goed in het reisschema).
Zijn er mensen die bekend zijn met Kalimantan en dan in het bijzonder een trip naar tanjung puting vanaf Bali?
En if not: heeft iemand een goed idee wat naast bali nog meer aan te raden is? We lezen over Sulawesi, lombok en Java, maar kunnen (ook ivm de ramadan die tot 7 augustus loopt) niet zo goed kiezen.
Wat we zoeken is met name natuur en bijzondere dieren.
Eelco , Dit jaar ,eind juni vlieg ik met mijn gezin op Singapore en van daar willen we naar Sulawesi maar blijkt dat de tickets enorm duur zijn vandaar dat we ook op Kuching (Maleisie ) zullen vliegen en zo naar Kalimantan trekken . Wij zijn vertrouwd met backpacken in Java, Bali ,Sumatra en dergelijke maar inderdaad over de noordelijke eilanden van Indonesie is hier zeer weinig te vinden op dit forum .
Dus als je al wat wijzer wordt over Kalimantan hoor ik het graag van jou en ik laat je ook weten wat ik vind .
groeten
De infrastructuur voor touristen op Sumatra is beter. Vanuit het vliegveld van Medan zit je in 3 uurtjes in Bukit Lawang waar je gegarandeerd orangutans ziet. Je kan kiezen voor de bus (goedkoop maar iets trager) of een privéauto. Op Kalimantan moet je met de boot, daar hangt een prijsje aan.