Wij zouden graag voor vanuit Bali naar Kalimantan (NP Tanjung Puting) reizen voor enkele dagen door te brengen in het oerwoud.
Hoe doen we dit het best?
Graag zouden we een jungeltrek doen (eventueel gecombineerd met een boottocht).
Wie heeft hier ervaringen mee? (organisatie, vertrek en slaapplaatsen?)
Ik heb er geen ervaring mee, maar je moet volgens mij naar het stadje Kumai reizen, daar beginnen de meeste tours en boottochten en dergelijke. Kumai kun je bereiken met een taxi vanaf Pangkalan Bun (op internet zie ik een prijs van Rp. 160.000 genoemd, maar dat is wel info uit 2013). Er gaan ook angkots (minibusjes) en dat is veel goedkoper, maar ik weet niet hoe makkelijk dat is vanaf het vliegveld.
Vanaf Bali naar Pangkalan Bun gaan geen rechtstreekse vluchten, en er gaan zo te zien ook niet echt makkelijke vluchten met korte tussenstop (je kan met Garuda met een overstap in Semarang, maar die vlucht (Semarang-Pangkalan Bun) gaan niet dagelijks en sluit ook niet goed aan op de vluchten uit Bali. Het makkelijkste is denk ik om via Surabaya (of Jakarta) te vliegen, en dan met twee losse vluchten (Bali-Surabaya kan met heel veel maatschappijen, en dan Surabaya-Pangkalan Bun met Kalstar).