Oerang Oetan / Komodovaraan spotten

Hallo

Binnen 2 weken vertrekken mijn vriendin en ik naar Java & Bali.

Toch zouden we heel graag de Oerang Oetan gaan spotten.
Heeft er iemand tips over :

• Welke organisaties goed zijn om Oerang Oetan te spotten in Kalimantan?
  • Waar we best vluchten boeken? website?
  • Boeken we vluchten best op voorhand of kan dat ook ter plaatse?
  • is Kalimantan te bereiken met boot of te ver?
  • is Pankalan Bun te bereiken vanuit Denpasar?

Heeft er iemand ervaring met Komodo / varanen spotten ?

• Komodo bereikbaar met vliegtuig?
  • waar vlucht boeken en vertrek mogelijk vanuit Denpasar?

Alvast heeeel hard bedankt voor de tips !!!
:chin:
Willem & Elizabeth

Om de varanen te zien kun je een vliegtuig nemen naar Labuan Bajo. Daar kun je een boottrip regelen naar Komodo of Rinca.

Je kan ook per boot vanuit Lombok. De boot vertrekt 2 keer per week, zie de website van Perama Tours. Je stopt dan op verschillende eilanden langs de kust van Sumbawa. Eventueel kun je terug vliegen, of net andersom.

Perama biedt ook trips aan naar Kalimantan om orangutans te spotten. Ik heb daar echter geen ervaring mee: ik heb vorig jaar orangutans gezien in Ketambe en Bukit Lawang (Sumatra). Dat was zonder organisatie. Je kan gewoon een ticket naar Medan boeken en per bus verder reizen.

Tickets zijn ter plekke te boeken.

Houd wel rekening met het eind van de ramadan op 19 augustus, het kan drukker zijn. (Daar heb je uiteraard geen last van als je eerst per boot naar Flores gaat).

Hey

Ik was in maleisie in juli en heb daar op borneo ourang utans gezien, int wild.
Het was in sabah op de kingabatan rivier, met uncle tan. Ze hebben ook een website voor reservaties. Het gaat hier over 3 dagen en 2 nachten met uitstapjes door de jungle als safaris langs de rivier. Kost ongeveer 100 euro.

Gr

Ik heb orangutans in Sarawak gezien bij Semonggoh. Ik zou echter niet naar Maleisië vliegen, dan kost gewoonweg meer geld en je hebt een nieuw visum voor Indonesië nodig.

Een trekking in Ketambe kost overigens 250.000 rp per dag. Vervoer naar Ketambe met de public bus is heel goedkoop.

Als je naar Bukit Lawang gaat ben je nog minder kwijt. Ketambe is echter mooier.