Wij gaan voor de 1e keer naar Indonesie. We gaan 3 weken lang door Java reizen met beginpunt Jakarta en eindbestemming Bali. We zouden ook graag Orang oetans willen bezoeken, maar zover ik op internet kan vinden kan dit alleen op Sumatra?
Kan iemand hier mij vertellen of dit ook op Java mogelijk is?
Bedankt voor je snelle reactie! Jammer dat je ze op Java alleen in de dierentuin kan zien Had ze ook wel een keer vast willen houden als dat zou kunnen of gewoon in het wild willen zien…
Wij gaan rond 5 September voor de 1e keer naar Indonesie en gaan op Java van begintpunt Jakarta rondtrekken met als eindpunt Bali. Misschien dat we dan maar de planning om moeten gooien en eerst naar Sumatra moeten gaan…
Meest logische lijkt me dan vlucht van AMS naar Sumatra (Als die er zijn?) en dan vanuit daar weer een binnenlandse vlucht naar Jakarta?
Of wat dacht je van Borneo? Daar leven nog wel wat orang utangs in het wild. Ik ben afgelopen jaar naar de kinabatangan rivier geweest en daar heb ik er ze gezien. We zijn ook naar twee opvangcentra’s geweest (sepilok in sabah en semengoh in Sarawak). Daar worden ze geleerd om weer in het wild te leven (dus dat vasthouden zit er niet in). Die laatste vond ik heel leuk om te zien. Je kan heel gemakkelijk vanuit Kuala Lumpur op Borneo vliegen. Sumatra heb ik nog niet bezocht maar schijnt ook super te zijn om de orang utangs daar te zien.
Heb je nog geen vliegticket? Van Amsterdam naar Sumatra reis je via een tussenlanding.
Thnx Cilla! Dat is ook zeker nog een idee om te doen! Ik heb nog geen tickets… Ben nu dingen aan het uitzoeken, want dit word mijn 1e keer naar indonesie… Wil ook geen groepsreis doen, dus wil zelf de hele reis plannen!
We willen rond de 18-20 dagen gaan in September… Had al route uitgestippeld van Jakarta naar Bali, maar moet even kijken of ik een optie zoals jij aangeeft erbij ga nemen…
De laatste keer dat we ze gezien hebben op Sumatra, zijn we vanuit Jakarta op en neer naar Medan gevlogen. Vanaf Medan is het een uur of 3 rijden naar Bukit Lawang, waar de orang oetans zitten. Vervolgens hebben we daar een 2-daagse jungletrek gedaan, om daarna op de tweede dag weer terug te gaan naar Medan en Jakarta. De trip duurde dus 3 dagen.
Vanaf Kuala Lumpur kun je ook vrij gemakkelijk vliegen naar Borneo/Medan. En dan vanaf Bali weer naar huis, al dan niet via KL.
Heb e.e.a. nog opgezocht hier op het forum… Denk dat we het beste van Amsterdam naar Medan kunnen vliegen… Dan kunnen we naar Bukit Lawang en daar in het Jungle Inn guesthouse slapen… Na een paar dagen dan weer vanuit Medan naar Jakarta…
Aangezien we maar 18-19 dagen op vakantie gaan lijkt het me dan verstandigger om vanuit Yogyakarta een vlucht te pakken naar Bali ipv vanaf Jakarta door eht binnenland naar Bali reizen, wat in eerste instantie ons idee was…
ik zou ook wel graag Orang Oetans in het wild willen bekijken maar heb me bedacht dat als we dat allemaal zouden doen er een soort Beekse Bergen op Borneo of Sumatra ontstaat. Bovendien moeten we ook nog een extra vlucht nemen vanaf Jakarta (CO2).
Ik ga wel naar Indonesie maar ga tempels bekijken
Als je geen CO2 uitstoot wilt, kun je beter helemaal niet naar Indonesie gaan. Het traject Amsterdam - Jakarta is vele malen verder dan het traject Jakarta - Medan. Bovendien kun je binnen Indonesie ook een combinatie van boot en bus nemen
Een heel bijzondere ervaring om deze prachtige dieren in het wild te kunnen zien ! Op Sumatra en Borneo / Kalimantan kan dit nog. Eén van de reacties ging om het terugplaatsen van de orang oetans in de vrije natuur. Het vasthouden of knuffelen hoort daar natuurlijk niet bij, hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat je dit graag zou willen. Dat beheerders van opvangcentra steeds terughoudender zijn over direct contact tussen mensen en orang oetans is wel een goede ontwikkeling, want wat mensen eventueel aan nog niet opgemerkte ziektes bij zich dragen kan gemakkelijk op deze apen worden overgebracht. Vooral voor hepatitis zijn ze zeer gevoelig. Doe ook niet mee aan het ‘leuk op de foto gaan’ met orang oetans. De dieren worden hiermee gebruikt als bron van inkomsten. Het zelfde gebeurt met tijgers, panters ( die vaak met drugs een beetje sloom worden gehouden ) en pythons.
Veel informatie over ( hulpprogramma’s voor ) orang oetans vind je op Domein Gereserveerd - Mijndomein.nl en http://www.geodan.nl/onderzoek/projecten/borneo/deforestaction-filmpjes/
Succes en veel plezier !
Alam