Eilandkeuze

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik hebben een lastminute vliegticket naar Indonesie gekocht en zijn nu dus volop ons aan het inlezen over het land. Zoals iedereen blijkbaar hebben we het moeilijk met keuzes maken tussen wat wel en wat niet te doen.

We gaan 4 weken, van 30 april tot 28 mei, heen en weer naar Jakarta. We zijn beide 28 jaar en houden van natuur, vogels spotten, gezellige stadjes, een beetje snorkelen, lokale markten, lekker lokaal eten. We reizen graag zelfstandig en mijden liefst plekken vol toeristen. We willen niet van de ene must see naar de andere hoppen, maar willen toch gerust veel en snel reizen want lang op het strand of in de hangmat liggen is niets voor ons. We houden niet zo van ‘etnisch toerisme’ om te kijken hoe de lokale minderheden ‘nog’ leven. Cultuur mag (oude tempels enzo) maar is geen prioriteit.

We dachten sowieso Java te doen omdat we in Jakarta landen en omdat Yogya ons aanspreekt.

Bali lijkt een must waar je niet onderuit kan, maar eigenlijk spreekt het ons niet zo aan. Vind je op Bali echt iets wat nergens anders te vinden is?

Sumatra spreekt ons aan voor de nationale parken en het Toba meer. Als we hier orang otan willen spotten, waar doen we dit best? Is Bukit te toeristisch? Is Ketambe te onbereikbaar? Verder heb je er ook mogelijkheden voor mooie stranden en eilanden.

Kalimantan spreekt ons aan voor de echte jungle ervaring.

We willen graag een 3-daagse trektocht in de jungle om oerang otans te spotten. In Kalimantan lijkt het meer de echte jungle ervaring, maar Sumatra heeft meer andere zaken te bieden lijkt me.

De vier eilanden bezoeken lukt natuurlijk niet, maar we willen toch graag verschillende indrukken krijgen. Hoe pakken we dit best aan om niet teveel tijd onderweg te verspillen?

Je ziet het, heel veel vragen :slight_smile: alle tips zijn welkom!

Laura&Hans

Yogya is ook mijn favoriete stad van Indonesië, dus wat dat betreft een goede keus. je kan je in de omgeving van Yogya makkelijk een dag of 4-5 vermaken.

Op elk Indonesisch eiland vind je dingen die je op andere eilanden niet vindt. Tijdens mijn eerste reis naar Indonesië ben ik niet op Bali geweest. Nu zijn we bijna 15 jaar en meer dan 10 reizen verder en heb ik op Bali gewoond, heb ik er vrijwilligerswerk gedaan en weet ik dat de mensen die negatief over het eiland zijn niet verder gekomen zijn dan het zuiden. Er zijn zo veel plekken waar veel te doen is en waar weinig mensen komen. Zie ook de vele bezienswaardigheden van Bali die op mijn site staan.

Als je naar Ketambe wilt is dat een vrij lange reisdag vanuit Medan, maar het is best te doen. in de Lonely Planet staat beschreven waar je moet overstappen en je kan het natuurlijk ook gewoon vragen. Je moet er alleen rekening mee houden dat buiten de toeristische gebieden niet altijd Engels wordt gesproken.

Ketambe is één van mijn hoogtepunten van Indonesië. Ik heb er een prachtige trekking gedaan en wilde orang-oetans gezien. Ketambe is niet te vergelijken met Bukit Lawang, wat inderdaad best toeristisch is (zeker in het weekend). Bukit Lawang is echter leuk voor de foto’s :slight_smile:

Ik weet niet wat jij onder ‘echte jungle’ verstaat, maar de jungle van Sumatra (Gunung Leusser NP) is net zo echt. Als je niet alleen maar wilt rennen en vliegen zou ik absoluut voor Sumatra kiezen.

Daarnaast kun je op Sumatra snorkelen bij onder andere Pulau Weh, maar ook in Lake Toba. Lake Toba is echter een zoetwater meer, dus hier zitten minder kleurrijke vissen in en geen koraal. Toch vond ik het leuk om te doen!

Gezien de tijd die je hebt zou ik kiezen voor 2 weken Java (bv. van Yogya naar Surabaya met een uitstapje naar de Bromo) en 2 weken Sumatra.