Eergister hebben wij twee tickets geboekt naar Jakarta, we vertrekken in oktober. Voor drie weken, helaas kon het niet langer… Wegens werk…
Wat voor ons belangrijk is, is dat we Indonesisch Borneo willen bezoeken, Kalimantan. We willen ook graag een stuk jungle in… Wie is daar al geweest? En kan ons wat tips geven? Eventueel een beetje helpen bij het verder plannen van onze reis?
Wij hebben nog geen concrete plaatsen in gedachten die wij persé willen bezoeken. Wel lijkt het ons leuk, héél grof gezegd, het rondje Java, Sumatra en Kalimantan te doen.
Als je maar drie weken weg kan, zou ik maar een eiland bezoeken. Het is uiteraard mogelijk om veel in het vliegtuig te zitten en alle eilanden aan te doen, maar voegt dat wat toe???
Ik zit nu op Bali, en ik ben net 3 weken naar Sumatra geweest. Ik heb daar gedoken, vulkanen beklommen, wilde orangutans gezien, door de jungle getrokken, en de Kalo en Batak culturen ontdekt.
Ik ben ook mensen tegengekomen die twee weken Sumatra hebben gedaan, en daarna tempels e.d. rondom Yogya hebben bezocht. Dat is ook een mooie trip. Maar meer zou ik niet in 3 weken proppen!
(Mijn reisverslag van Sumatra verschijnt eind deze maand online.)
Hartstikke top dat je een reactie/advies geplaatst hebt! Thx
Ik had al zo’n vermoeden, dat 3 weken veel te kort was voor wat wij graag willen zien. Denk dat we gaan focussen op Kalimantan. Alhoewel, Sumatra ons ook erg trekt!
De komende weken, maar 's heel veel reisverslagen lezen. Ben nu al benieuwd naar jouw reisverslag!
We hadden in de eerste instantie in gedachten;
Vanuit Jakarta, trekken richting Sumatra (richting vliegveld bij Palembang) Onderwerg het één en ander zien
Vanuit Palembang naar Pontianak of Kuching (daar het één en ander zien en rondtrekken)
Daarna Richting Surabaya en trekken richting Jakarta
In totaal dus 2x binnenlandse vluchten.
Het bovenstaande, is uiteraard erg grof geschets. Vind het moeilijk om in te schatten, hoe lang het duurt om bijvoorbeeld richting Palembang te trekken vanuit Jakarta. Want hemelsbreed is ca. 566 km…
Vorig jaar hebben we een roadtrip Scandinavie gedaan in bijna 3 weken, naar de Noordkaap geweest, veel Saami’s ontmoet, de Lofoten bezocht, Gletsjer beklommen etc etc. Het is niet te vergelijken, gezien dit met de auto was…
Ik ben niet in het zuiden van Sumatra geweest, alleen in het noordelijke deel. Maar ik zou rekenen op een snelheid van 30-40 kilometer per uur gemiddeld over de weg. Dat betekent dat je over een stuk van een kleine 600 kilometer zo’n 20 uur reist. (Even voor je nagekeken in de Lonely Planet, en zij gaan ook uit van 20 uur.) Dat is dus zonder vertraging!
Vanuit Palembang naar Pontiak kun je denk ik niet rechtstreeks vliegen. Dat betekent dat je via Jakarta moet, wat extra tijd kost. Kuchting is geen Indonesie maar Maleisie Als je daarheen wilt moet je via Kuala Lumpur vliegen. Houd er rekening mee dat je een nieuw visum voor Indonesie nodig hebt wanneer je vervolgens terug naar Surabaya wilt. Ook die vlucht gaat niet rechtstreeks vanuit Kuching, maar gaat ook via Kuala Lumpur. Als je voor de orangutans en de jungle naar Borneo wilt, dan zou ik je aan willen raden om naar het Gunung Leuser National Park in Noord-Sumatra te reizen. Naar Bukit Lawang als je het makkelijk wilt, of naar Ketambe als het iets minder toeristisch mag zijn. (Ik vond Ketambe veel gaver, al waren de orangutans minder dichtbij omdat ze ECHT wild waren.)
Wat wil je op Java zien? Als je een beetje een volledig beeld van Java wilt krijgen, en inderdaad van Surabaya naar Jakarta wilt reizen, dan zou ik daar toch minimaal twee weken voor uit trekken. Ik heb die afstand zelf in 3,5 week afgelegd. Je kan er sneller doorheen racen, maar houd ook hier rekening met een reistijd van gemiddeld 40 km per uur + vertragingen.
Ook wij willen voor 3,5 rondtrekken door Indonesie. We willen in de eerste week van november vertrekken. Via welke reisorganisatie heb jij je ticket geboekt?
Didam:
Een reis organisatie bekijkt de verschillende mogelijkheden voor je, welke maatschappij handig is, hangt af van je data. Denk er ook eens aan dat je op de heenweg op een ander vliegveld (eiland) vliegt dan op de terugweg. Scheelt veel tijd en geld. Die service kost je dan €20,- boekingskosten.
KLM heeft ongeveerde krapste stoelen ter wereld, en dat voor het land met een van de grootste mensen ter wereld.
Singapore Airlines en Maleisia Airlines kan ik je aanbevelen! Die hebben de meeste beenruimte, zijn een van de goedkoopsten en vluchtschema is ook vaak goed, met een stop op Singapore of Kuala Lumpur.
AnLi,
Eens met Jenny, 3 eilanden is wel veel in 3 weken. Kan wel, maar dan niet backpacken, maar van te voren organiseren, zodat je geen tijd kwijt bent met openbaar vervoer, hotel zoeken, excursie zoeken en onderhandelen etc. Wij bouwen dmv bouwstenen eigen Indonesie reizen.
Sumatra en Kalimantan gaan de meeste mensen heen om Orang Oetans te spotten, dus zou ik 1 van de 2 kiezen.
Voordeel Noord Sumatra: op korte afstand van elkaar zie je veel verschillende dingen: Orang Oetans in Bukit Lawang, je kunt gaan picknicken op vulkaan Sibayak bij Brastagi (ok, wel na een klim van 3 a 4 uur), Toba meer met traditonele dorpen.
Voordeel Kalimantan: je kunt paar dagen op een boot de rivier afzakken. Je slaapt dus in de jungle.
Ben inderdaad van te voren aan het organiseren.
We proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen (internet, lonely planet, forum etc) Om zo tot een keuze te komen, welke we laten schieten… We hebben nog even de tijd.