Wat te doen nadat een vlucht na 7 uur wachten wordt geannuleerd?

Heeft er iemand ervaring met het indienen van een claim na het annuleren van een vlucht na 7 uur wachten??

Het hangt af van de reden…

Door sneeuwstormen: tsja, overmacht. In de EU heeft men hier duidelijke afspraken over. Bij een defect vliegtuig moet men dan ook aantonen dat het niet door achterstallig onderhoud komt en dat men het defecte onderdeel nooit had kunnen ontdekken als iets dat niet meer in topconditie was.

Als het geen overmacht is: officieel moet de maatschappij een nieuwe vlucht voor je regelen en alle zorgdragen voor jouw voorzieningen tijdens het wachten (eten, drinken en hotelovernachtingen die noodzakelijk zijn voor een persoon). Als dit niet voor je wordt geregeld, kun je jezelf voorzien; bonnen bewaren en later declareren bij de maatschappij.
Als ze geen nieuwe vlucht voor je regelen: de kostprijs van je ticket terugvragen.

Maatschappijen kunnen behoorlijk moeilijk hierover doen, tot KLM aan toe (waar je mag verwachten dat je met een duur ticket hier geen omkijken naar hebt). Soms zullen ze je vouchers/cadeaubonnen aanbieden, waarmee je een nieuwe ticket kan kopen. Enerzijds zal het niet hetzelfde bedrag zijn en ga je er wel iets op achteruit, anderzijds bespaart het je een hoop rompslomp met achter de bedrijven aanbellen, brieven sturen, moeilijk doen, oeverloos wachten, een (dure) expert onder de arm nemen, etc… Zodra je de vouchers aanneemt, kun je niet achteraf nog eens je ticketprijs claimen.

Is het wel overmacht… Dan is het aan de vrijgevigheid van de maatschappij of je een nieuwe vlucht krijgt.

Marit. Wij hadden in november ruim 7 uur vertraging tussen Egypte en Nederland. Heb de reisorganisatie aansprakelijk gesteld maar hoorde niets. Ik heb eea onlangs uitbesteed bij euclaim.eu en wacht af…

Wij hebben in december een geannuleerde vlucht gehad vanuit Londen vanwege de sneeuw. De maatschappij heeft ons ondanks de overmacht kostenvrij omgeboekt naar een andere vlucht een paar dagen later.
De extra kosten voor hotelovernachtingen en vervoer in Londen werden niet door de maatschappij vergoed omdat ze beroepten op overmacht.
Bij terugkomst in Nederland hebben we de extra kosten gedeclareerd bij onze reisverzekering en dit werd vervolgens allemaal vergoed.

Succes!

Marit-je geeft (zoals ontzettend vaak op dit forum gebeurt) VEEL te weinig info.
Het hangt er van af:
1.waarvandaan de flight ging-en ook waarheen-vooral of het wel/niet in de EU was
2.een belangrijke uitsluitingsgrond voor elke claim is OVERMACHT-dat kan door het weer komen of door technische mankementen-je wilt toch niet wel opt ijd vertrekken in een kist die technisch niet deugt?
3.het hangt er vanaf WIE je wil bestoken met claim-de airline, de reisorganisatie-of zoals anderen reeds terecht opmerkten-je reisverzekering. In sommige gevallen kan zelfs-als je daarmee betaald hebt-de creditcard comp. nog vergoeding geven of tussenclaims instellen.
4.of de airline al enige vorm van compensatie of vergoeding heeft geboden-en indien ja-of je dat al hebt geaccepteerd (en daarmee hoogstwaarschijnlijk elke verdere claim teniet hebt gedaan) of dat je dat hebt geweigerd.
Zoals ook al voor me gezegd-kijk eens op de site van euclaim.nl-zij houden wel een deel van een eventuele vergoeding in-maar nee heb je-en ja-je bent toch NLer?

Je hebt neem ik aan wel met een luchtvaartmaatschappij uit de EU gevlogen ?

Ja, met Transavia. Bedankt voor het corrigeren van die website Bkk www.euclaim.nl

In verband met VEEL te weinig info, hier de info:
Ik vloog van Amsterdam naar Washington met United, en zou vanaf Washington naar Dallas vliegen, alwaar ik zou worden opgehaald. Maar ik heb in Washington dus 7 uur moeten wachten, in verband met sneeuw in Dallas. Telkens werd de vlucht uitgesteld met een half uur. Dit duurde dus 7 uur in totaal. Uiteindelijk na 7 uur wachten werd de vlucht geannuleerd omdat er in Dallas een sneeuwstorm zou zijn. Toen heeft United voor mij een vlucht geregeld voor 3 dagen later (2 nachten hotel) en niet naar Dallas, maar eerst naar Denver en van daaruit naar Oklahoma City. Ik heb dus 2 nachten in een hotel moeten verblijven en ze betalen dat niet. De vlucht is wel kosteloos omgeboekt. Nou gaat het me in principe niet om het geld, maar ik ben inderdaad een NL-er en dacht, laat ik eens kijken of er nog wat uit te halen valt toch? Ik weet dat dit overmacht is, maar ik dacht dat er een maximum op zit op de aantal uren die ze je laten wachten ook al is het ivm sneeuw. Ik ben dus gevlogen met United, en heb dat ticket geboekt bij worldticketcenter.nl. Ik begrijp dat ik misschien wat kosten zou kunnen terug krijgen via mijn reisverzekering, ik ga me daarover informeren.
Iedereen die een reactie op mijn vraag plaatste bedankt!