Uw recht ?

Volgend jaar Juli vliegen we met China Airlines naar Thailand.
Dit jaar zijn er in Juni,Juli nogal wat vluchten geannuleerd.

Nu is deze website http://www.refunddesk.nl/index.html onderlaatst gelanceerd.

Als een vlucht wordt geannuleerd en je wordt overgeboekt naar een andere vlucht betekend het dan dat je toch recht op een vergoeding van 600 euro p.p ?

http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie/vakantieganger/stappenplan-bij-vertraging--annulering-en-overboek.html

Bij stap 3 van annulering wordt er belicht in geval van annulering van je vlucht, een compensatie van euro 600 op vluchten vanaf 3500 KM.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit als je dit al ruim van te voren te horen krijgt, ipv dat als je al voor de balie staat op de luchthaven.
Misschien zit daar wel wat verschil in.

Een onderwerp voor de forumbeheerder Dave Numan, aangezien hij actief is in de reisbranche.

Ik ben ervan uit gegaan dat je dit bijvoorbeeld 2 weken van te voren hoort.
De regels zijn enige tijd geleden in het voordeel van de passagiers veranderd.

De ANWB site heeft het over het EU recht
**Stap 2
****Kunt u een beroep doen op de Europese regeling?
**Voldoet u aan de volgende eisen?
U vertrekt vanuit een EU-luchthaven, of naar een EU-luchthaven met een EU-luchtvaartmaatschappij?

Voor onze forumleden NEE immers we vliegen op Bangkok.

De tekst geeft aan dat je geen recht op vergoeding hebt mits dit o.a 2 weken van te voren is aangegeven.

Je vliegt dan wel op BKK dus een vlucht vanaf 3500 km, en je begin vertrekpunt is een EU luchthaven, het wordt wel weer een ander verhaal als je retourvlucht in BKK wordt geanulleerd omdat dan het vertrekpunt inderdaad geen EU luchthaven is, maar zal je toch geen aanspraak maken ivm de 2 weken termijn als dat tenminste van toepassing is op dat moment.
Stap 3
Onderzoek waar u recht op heeft
Als er sprake is van annulering kunt u aanspraak maken op een van de standaard financiële vergoedingen. De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand tussen het vertrekpunt en het eindpunt.

De financiële vergoeding bedraagt:
[ul]
[li]Een compensatie van € 250 voor vluchten tot en met 1500 kilometer[/li][li]Een compensatie van € 400 voor vluchten vanaf 1500 kilometer binnen de EU en buiten de EU van 1500 tot en met 3500 kilometer[/li][li]Een compensatie van € 600 voor vluchten vanaf 3500 kilometer[/li][/ul]

En dit leek me ook wel enigzins logisch, stond ook bij nader inzien in de tekst bij de ANWB.
In ieder geval antwoordt op je vraag.

Als je te maken krijgt met dit soort zaken is de volgende link misschien handig

http://www.refunddesk.nl/ is een onderdeel van EU claim.

Theo

Dat draadje stond al in post 1 verwerkt door Searcher.

Bedankt voor de correctie, echter volgens consuwijzer vervalt de aanspraak bij o.a 2 weken van te voren gemeld door de maatschappij.

Dat stond ook inderdaad aangegeven.( 2 weken )

Ik heb het 4 jaar geleden aan de hand gehad met de KLM, mijn vrouw vertrok 2 weken eerder en ik checkte haar in bij die onbemande incheckcomputers alleen ging er op het laatst iets fout waardoor ik niet meer verder kon, eenmaal 2 minuten later bij de incheckbalie was de vlucht overboekt terwijl ze daarvoor nog een seat had.

Er werd een vergoeding geboden maar na een goed gesprek met de steward waarin ik duidelijk had gemaakt wat er gebeurt was tijdens de incheck en dat het noodzakelijk was om mee te vliegen met deze vlucht was er opeens wel weer die stoel beschikbaar.

>>> Dit was ondanks het herstel de laatste vlucht met de KLM.

Waarom Nee? In het geval je met de KLM van BKK naar AMS vliegt heb je daar wel recht op. Er staat toch duidelijk “**of **naar een EU-luchthaven met een EU-luchtvaarmaatschappij”?

Groet,
Joe

@ Joe,

Ik post toch bedankt voor de correctie :dag:

Dit was al gecorrigeerd door searcher, en ging het in het beginsel over vluchten van China Airlines, maar hoe dan ook blijft het vertrek van een EU-luchthaven.

Ik kwam bij de KLM uit ivm met een overboeking van een vlucht 4 jaar geleden welke door mij werd aangehaald als zijnde een voorbeeld ten aanzien van een vergoeding welke toen werd aangeboden door de KLM.

De woorden: als, of, en, zijn altijd belangrijk om goed te begrijpen in een tekst.

maar om terug te komen op de oorspr vraag-en niet weer allerlei verhalen van ‘dat nooit weer’:
ALS je ruim op tijd-tenminste 2 week tervoren wordt geinformeerd (door hun-dat hoeft, heel strikt genomen, niet te betekenen dat je het bericht ook zelf ziet 2 week vor vetr) EN als je een voldoende alternatief wordt geboden, dan kunnen ze doen wat ze willen. Het enige waar je dan echt recht op hebt is gehele bedrag retour-en zoek het maar uit bij een ander.
Die claim bedrijfjes zullen je ook niet accepteren-zij weten donders goed dat er voor hun dan ook niks te halen valt (ze werken met commisie=% geld).
Heel strikt genomen informeert de airoine degene die bij hen boekt=dus dat is vaak het reisburo. Die moeten dat dan aan jou doorgeven.
maar betwijfel sterk of dit aallerlei luchtfietsery voorkomt.