Wat te doen met je zorgverzekering?

Hi, ik ga een jaar naar Azie en ga daar backpacken en niet werken.
Ik wil eigenlijk van mijn zorgverzekering af en dan een globetrotter verzekering afsluiten bij mondial assistence. Dat komt op ongeveer 750 euro per jaar.
Nu zeggen ze bij de zorgverzekering dat je een jaar op “vakantie” mag. Je moet je zorgverzekering dus aanhouden. Nu zal dat me naast die 750 euro ook nog eens zo’n 1400 euro kosten :frowning:
Nu heb ik gebeld en gebeld en gebeld :retard: en ben erachter dat alles afhangt van het woordje intentie. Als ik aangeef bij de zorgverzekering dat ik de intentie heb om te emigreren en dus niet na een jaar weer terug kom kan ik er wel vanaf. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het kan namelijk zijn dat je een boete krijgt.
Ik hoor graag hoe anderen dit geregeld hebben.
Groetjes,
Wendy

Zorgverzekeringen gaan per jaarcontract. Je zal dus in de contractvoorwaarden moeten duiken over hoe je de verzekering stop kan zetten. Kijk ook even in de zorgwet wat er is geschreven over beëindigen, die kan je contract ‘overrulen’.
Bekijk ook of je nog wel recht houdt op de zorgtoeslag, als je geen reguliere zorgverzekering meer hebt. (Dan weet je of je nog wel zo goedkoop uit bent.)

Wellicht kan Agis je verzekering ‘bevriezen’. Niet 100% opzeggen, maar toch niet meer betalen en niet meer gedekt zijn totdat je terugkomt.

Wees je er ook van bewust dat backpackersverzekeringen geen medicijnen dekken, het gaat doorgaans alleen om spoedeisende hulp. Zie de polisvoorwaarden.

Ik had het probleem andersom: mijn zorgverzekeraar wilde mij eruit trappen vanwege een werkvergunning, terwijl ik perse die verzekering aan wilde houden. :wink:

Als je geen gebruikt wilt maken van extra aanvullende zorgverzekeringen, zoals een tandarts dekking of aanvullende fysiotherapie behandelingen dan is de basisverzekering uitstekend te vergelijken op basis van de maandelijkse premie. http://www.basisverzekering-vergelijken.nl/

Als je wel gebruikt wilt maken van zowel de basis als aanvullende verzekeringen wordt het lastig door een wirwar aan producten van zorgverzekeraars met verschillende dekkingen en verschillende vergoedingen.

Een tip voor wie weinig zorgkosten heeft buiten het basispakket zie:
http://www.basisverzekeringen2012.nl is om vrijwillig te kiezen voor extra eigen risico.

Je eigen risico kun je verhogen tot maximaal €670. Standaard heeft de basisverzekering in 2011 een eigen risico va €170.

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan het hele jaar, echter je nieuwe zorgverzekering gaat pas in op 01-01-2012. Als je nu al kiest voor een nieuwe zorgverzekeraar loop je niet het risico om tijdens het overstappen onverzekerd te zijn.

Je eigen risico kun je verhogen tot maximaal €670. Standaard heeft de basisverzekering in 2011 een eigen risico va €170.

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan het hele jaar, echter je nieuwe zorgverzekering gaat pas in op 01-01-2012. Als je nu al kiest voor een nieuwe zorgverzekeraar loop je niet het risico om tijdens het overstappen onverzekerd te zijn.

Een vrijwillig extra eigen risico levert een premie besparing op van wel €50 per maand.

Iedere zorgverzekeraar is wettelijk verplicht om iedereen te accepteren voor de basisverzekering. Heb je daarnaast ook een aanvullende zorgverzekeringen nodig pas dan op. Verschillende zorgverzekeraars hebben verschillende acceptatie voorwaarden voor hun aanvullende verzekeringen.

Veel zorgverzekeraars geven geen dekking meer als je langer dan 6 maanden aaneengesloten op vakantie bent. lees dit goed na. Ik heb iedere keer mijn eigen zorgverzekering opgezegd. Ik heb hier nooit vragen over gehad.
Ik zou zowiezo geen 1400 euro betalen voor jan l…
Je hebt ze nu misschien wel wakker gemaakt!

Hallo Mensen,

Het is eigenlijk heel simpel.

Ben je korter dan 1 jaar ( 364 dagen is korter, 365 in een scrikkeljaar ), ben je gewoon verplicht om minimaal een basisverzekering af te sluiten in Nederland; hierop bestaan geen uitzonderingen.

Ga je langer dan 1 jaar hoef je basisverzekering niet af te sluiten; maar kan je overal deze verzekering afsluiten.

Kijk wel heel goed naar de polisvoorwaarden.
Bij de basisverzekering heb je 0 euro eigen risico en alles wordt vergoed naar nederlandse prijzen voor een zelfde behandeling.

Goedkopere verzekeringen hebben veelal een eigen risico en sommige hebben weer het bedrag in dollars enz. Ik zou gewoon de basisverzekering aanhouden eventueel met een aanvulling.
Daarnaast een reisverzekering met werelddekking ( kost 8 euro/mnd ).

Dan weet je wel dat je voor de medische en materialistische kant alles goed voor elkaar hebt.

gr
Ton.

Wij zijn in 2005 8 maanden weggeweest en hebben onze basisverzekering gewoon opgezegd. Nooit vragen gehad. scheelt toch bijna 2000 euro voor 2 personen.

was het niet zo dat in 2005 het oude ziektekosten systeem er was? Dan kon je inderdaad gewoon opzeggen niets aan de hand.

Moira heeft hier een punt.

Wanneer je voor 2006 een salaris onder een bepaald bedrag had werd de premie geind via het salaris of uitkering ( Algemene ZiekenFonds Wet). Hier kon je niet onderuit komen.

Anders voor particuliere verzekering toen ging het anders.
Deze kon je opzeggen en ergens anders afsluiten; rekening houdende natuurlijk met de contractsduur.

Even nog een aanvulling om nu op te zeggen wanneer je korter dan 364 dagen gaat reizen.
Je bent dus verplicht om een Nederlandse basisverzekering te hebben.
Ook krijg je dan je zorgtoeslag gestort, wanneer je deze zou krijgen.

Wat betreft de acceptatieplicht.
Deze geld alleen voor het basispakket, iedere aanvulling kan geweigerd worden.
Bijv. iemand met een slecht gebit kan nergens een tandheelkunde verzekering meer afsluiten ( in het extreme )

Betaal je geen premie voor Nederlandse verzekering ( bij een verblijf korten dan 364 dagen ) dan loop je de kans om een boete te krijgen van 130% van de premie. Blijkt dat je helemaal niets hebt afgesloten kan die zelfs hoger zijn.

gr.
Ton.