basisverzekering wel/niet opzeggen bij langer dan 3 mnd werken australie?

Hallo,

Ik ga voor 1 jaar naar Australie om te backpacken en te werken.

Is het verstandig om mijn basis ziektekosten verzekering in Nederland op te zeggen en in plaats daarvan eevverzekering af te sluiten waarbij ik ook verzekerd ben voor zorg?

Mijn huidige zorgverlener, Zilveren Kruis, geeft tot nu toe niet een eenduidig antwoord.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet, Olga

Hoi hoi,

Je kunt je basisverzekering alleen opzeggen als je jezelf uitschrijft bij de gemeente, of langer dan een jaar wegbent, dit moet je geloof ik wel kunnen bewijzen, basisverzekering is verplicht.
Uitschrijven bij de gemeente lijkt makkelijk maar is moeilijker om je weer in te schrijven als je terug bent, zou je even moeten checken, ook rekening mee houden dat als je op een wachtlijst voor een huurwoning staat bij een woningbedrijf dat je plaats weg valt als je jezelf uitschrijft.
Ikzelf heb mijn basisverzekering gehouden omdat ik niet wist hoelang ik daar zou blijven en heb een extra verzekering bij Elvia genomen, speciaal voor backpackers die lange tijd in het buitenland zijn.
Dit is inmiddels al een jaar geleden, dus voor de zekerheid even checken.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Ivy

Hoi Olga,

Wat betreft de regelgeving is er veel onduidelijkheid (ook bij de ambtenaren zelf).
Mijn broertje heeft zichzelf uitgeschreven als inwoner van nederland ivm reizen/ weken buitenland (kun je bij jou gemeente doen) en een postadres genomen bij mijn zus. Wanneer je jezelf laat uitschrijven ben je niet meer verplicht een basisverzekering te nemen, je isis verzekering voor langdurig reizen/ werken in buitenland dekt alle zorgkosten in het buitenland.

Groetjes

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.
Inmiddels heb ik ook een eenduidig antwoord ontvangen van mijn verzekeraar Zilveren Kruis:

De voorwaarde om de basisverzekering op te kunnen zeggen is:
minimaal 3 maanden aaneengesloten bij dezelfde werkgever werken en over het verdiende loonbelasting betalen.

Werk je minder dan 3 maanden bij 1 werkgever, dan ben je verplicht om de verzekering aan te houden. Achteraf kun premie terug krijgen over de gewerkte dagen (mits je daarover loonbelasting hebt betaald).

Voor het Zilveren Kruis is het niet noodzakelijk om uitgeschreven te zijn bij de gemeente.

Groet, Olga

Hi naamgenoot,
Ivm met mijn stage in Australië moet ik ook een visum aanvragen.
Ik weet niet of jij dit al gedaan hebt, maar weet jij of je een credit card nodig hebt met het invullen van het visum?

Groetjes Olga

Hi Olga,

Je hebt inderdaad een creditcard nodig om je visa online aan te kunnen vragen.
Deze hoeft niet perse op jouw naam te staan. In mijn geval heeft mijn vader het voorgeschoten omdat ik er geen had.

Succes!

Groet, Olga