Hoi Kaj,
Ik heb dit een tijd geleden allemaal uitgezocht omdat ik in september vertrek voor een jaar.
Het belangrijkste is om te weten dat als je langer dan 8 maanden in een jaar buiten NL verblijft of gaat werken in het buitenland tegen loon, dat je dan officieel geëmigreerd bent en je dus uit moet schrijven uit de Nederlandse gemeente waar je nu woont. Je kunt emigratie opgeven als reden en wel een NL postadres aanhouden. Ook zul je zelf de emigratie door moeten geven bij de Sociale Verzekeringsbank.
Als je dit doet heb je geen recht meer op je sociale verzekeringen, waaronder de NL ziektekostenverzekering. En ook goed om te weten, dus ook geen plicht meer hebt om dit te betalen! Hetzelfde geldt in dit geval natuurlijk voor een rechtsbijstandverzekering. Ik zit toevallig nu in NL in een rechtszaak verwikkeld, en heb geen verzekering, omdat ik het ook nooit dacht nodig te hebben.
Omdat dit het geval is, raad ik je aan om te kijken naar een reisverzekering die ook de medische kosten goed dekt (lijkt te dekken, je weet het uiteindelijk nooit als er echt wat gebeurt…). En een aansprakelijkheidsverzekering is ook erg belangrijk. Stel je gaat daar de weg op en je veroorzaakt een ongeluk, dan wil je dat echt niet uit eigen zak hoeven te betalen.
Zelf heb ik na redelijk uitgebreid onderzoek (flink wat kleine lettertjes gelezen), gekozen voor Australian Backpackers reisverzekering. Deze gaat via Allianz, en die krijgen gewoon een hele goed beoordeling.
Wat het extra pluspunt wat mij betreft is van deze verzekering, is dat je ook automatisch verzekerd bent voor gevaarlijke sporten als duiken, paragliden, abseilen etc. Ook worden er een aantal beroepen (fruitplukken) meeverzekerd die bij andere verzekeringen niet worden mee verzekerd. Deze verzekering lijkt dus echt goed afgestemd op een backpack-avontuur in Australië.
Voorbeeld: De GlobeTrotter reisverzekering is bijna exact hetzelfde, loopt ook via Allianz, alleen daar zijn minder beroepen meeverzekerd en is bijvoorbeeld bergbeklimmen niet mee verzekerd. Het zijn de kleine dingen die het doen 
Hij is max 24 maanden geldig, om te verlengen zul je dan eerst weer naar NL moeten en je daar inschrijven. Dat is misschien een nadeel. Bij de reisverzekering van ISIS hoeft dit bijvoorbeeld niet.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje in de juiste richting heb geholpen. Mocht er foute informatie instaan, dan hoop ik dat iemand mij verbeterd, daar leer ik zelf ook weer van. Ben geen expert, maar wil inderdaad net als jij ook alles goed geregeld hebben zodat ik daar zorgeloos kan genieten