Is het de moeite waard om vanuit Kyoto voor 4 dagen naar Nagasaki te gaan?
Ik weet dat Huis ten Bosch gaaf is, ook het robot hotel (Henn-na hotel) en het Atomic Bomb Museum. Maar is het de moeite waard er helemaal heen te reizen?
Hoe is de natuur rondom Nagasaki? Kagoshima schijnt mooi te zijn, maar is toch weer een eindje er van af… We vinden het leuk om door mooie landschappen te reizen en iets van de natuur te zien.
Hoi,
zou Nagasaki de meest zuidelijke plaats zijn na Kyoto, of gaan jullie ook naar Hiroshima? Hiroshimais zeker ook de moeite waard, bijvoorbeeld in combinatie met een dagtocht naar Miyajima.
In Nagasakikun je het als Nederlander eigenlijk niet maken om Dejimate bezoeken
Maar er is natuurlijk genoeg te doen en zien in Nagasaki. Zo is er het prachtige uitzicht vanaf Mount Inasa (te bereiken met een kabelbaan). Zeker een aanrader bij zonsondergang!
Uitzicht van Inasa-yama is 's avonds inderdaad schitterend :nod:
Een andere aanrader is wat mij betreft een bezoek aan Hashima, a.k.a. Gunkanjima a.k.a. Battleship Island. Een piepklein eilandje waar tot in de jaren '70 kolenmijnen waren, en ooit een van de dichtstbevolkte stukjes aarde was. Nu 4 decennia later staat alles echte rop instorten. Je kan dan ook maar een beperkt deel van het eiland betreden, voornamelijk een pad langs de rand, op geruime afstand van de gebouwen. Met de boot zullen ze er echter ook omheen varen zodat je het van alle kanten kan zien. Heel indrukwekkend. En als bonus krijg je vanaf die boot uiteraard ook een mooi beeld van de haven van Nagasaki. Ik ben er in 2012 met Gunkanjima Concierge geweest, maar er zijn meer aanbieders. Toen helaas geen Engelstalige gids, maar ik kreeg wel een map met foto’s en uitleg mee.
Daarnaast vond ik Glover Garden en Dutch Slope ook zeker interessant, samen met Dejima geeft het een mooi beeld van de rol van Nagasaki door de eeuwen heen qua internationale handel.
Ik heb Nagasaki twee keer bezocht. De eerste keer in 2008, toen zat het weer heel erg tegen, heb ik op de dag van aankomst alleen de atoombom-monumenten en het museum bezocht (op zichzelf uiteraard indrukwekkend, maar hiervoor zou ik toch de voorkeur geven aan Hiroshima), en ben ik de volgende dag de regen ontvlucht door naar Huis ten Bosch te gaan. Deels kwam het uiteraard door de omstandigheden, maar ik heb Nagasaki toen als nogal teleurstellend ervaren. In 2012 ben ik er opnieuw geweest, weliswaar werkte het weer ook toen niet echt mee, maar desondanks ben ik toen veel enthousiaster geworden over de stad.