Wij zijn druk bezig om onze reisroute uit te stippelen, en moeten er flink tegenaan want we gaan al deze maand
Dat gaat eigenlijk altijd volgens hetzelfde principe (zoals waarschijnlijk bij de meeste mensen) : Opzoeken wat er allemaal interessant uitziet en dan strepen tot het, in dit geval, in 24 dagen past.
Zo hebben we een aantal plekken op de ‘twijfellijst’ staan, waarvan we nog eens goed willen nagaan wat er zo mooi aan is.
Dat het allemaal de moeite waard is begrijp ik meteen wel, maar zoals gezegd, we moeten keuzes maken. Het gaat om:
Sendai
Fukuoka
Nagasaki
Nara
Osaka
Beppu
Hokkaido
Misschien handig om te weten dat we wel al hebben gekozen voor:
Tokyo
Kyoto
Hakone / Fuji five lakes
Hiroshima
Kanazawa / Takayama
Nikko
Dus wie kan helpen? Maak maar reclame voor een plek waarom die in ons programma hoort!
Voor de rest denk ik dat het in beginsel een kwestie van kiezen zal zijn: west of noord? Hoewel niet onmogelijk lijkt het toch wat veel van het goede om zowel Hokkaido als Kyushu te bezoeken. Voor het gemak zou je Japan ter hoogte van Tokyo in tweeën kunnen verdelen, en dan liggen je reeds gekozen bestemmingen op Nikko na allemaal ten westen van Tokyo. Van daaruit gedacht lijkt het me dan praktischer een stukje Kyushu mee te pakken. Dat is ook wat compacter, om echt recht te doen aan Hokkaido en Tohoku moet je er ook wel wat tijd voor uittrekken: de afstanden zijn groot, het openbaar vervoer minder frequent en langzamer, en over het algemeen is het toch net wat minder ingesteld op westerse toeristen. Niks ten nadele overigens van die delen van Japan, niet voor niets heb ik er gedurende drie van mijn laatste vier bezoeken aan Japan veel tijd doorgebracht, maar zeker voor een eerste bezoek aan Japan waarbij je al het nodige in de planning hebt zitten lijkt het me niet ideaal.
Meer specifiek over Kyushu: Fukuoka is dan vooral een soort toegangspoort: het is een aangename stad, maar heel veel bijzonders is er niet te zien. Nagasaki is een ander verhaal, daar zit een hoop historie. Uiteraard de atoombom, maar ook verder terug in de tijd met de Nederlanders op Dejima en andere westerse handelaren die hun stempel op de stad gedrukt hebben. Gunkanjima is een fascinerend uitstapje, en ook is er nog Huis ten Bosch. Daarnaast ligt in het noorden van Kyushu nog Kumamoto met z’n imposante kasteel. In Beppu ben ik nog niet geweest, maar van wat ik er zo over gelezen heb zijn er mooiere/interessantere onsen-stadjes.
Oke, dankje, daar kan ik wel wat mee. Dat Hokkaido wat minder druk is met Westerse Toeristen had ik inderdaad begrepen en is eigenlijk juist een argument om er heen te gaan. Niet per se om westerse toeristen te ontlopen, maar ik vindt het wel leuk om eens de wat minder gebruikelijke gebieden te bekijken.
Wat bedoel je met ‘teveel van het goede om zowel Kyushu als Hokkaido te bezoeken’? Te veel vanwege tijdsbestek, of te veel overeenkomsten? Laatste lijkt me bijzonder aangezien Hokkaido zo’n 1800km noordelijker ligt?
Hoe dan ook, het heeft me wel aan het denken gezet inderdaad. Nagasaki had ik eigenlijk al half en half geschrapt, leek me dubbel aangezien we ook Hiroshima al aandoen. Maar de Hollandse Geschiedenis aldaar is wel bijzonder natuurlijk, dus die heroverwegen we nog een keer.
Doet me de volgende vraag opkomen, ik heb wat moeite om in te schatten wat ik van ‘Huis ten Bosch’ moet denken. Is het echt heel leuk om te zien, of heel overtrokken?
Oh, en mbt de Onsen, ik las in de Dominicus Gids van Marjon Tijsseling dat mensen, ook toeirsten, met Tattoeages worden geweigerd ivm Yakuza? Kan me niet voorstellen dat ze met een kale Hollandse toerist met melkwitte huid (of rood als de zon heeft geschenen…) met twee bescheiden (absoluut geen aanstootgevende) tattoos op zijn bovenarm de Yakuza denken binnen te halen?
Met teveel van het goede dacht ik inderdaad vooral aan het tijdsbestek. Want begrijp me niet verkeerd: Hokkaido is gedurende mijn afgelopen paar reizen uitgegroeid tot een van mijn favoriete delen van Japan. Maar het is wel een fors eiland met maar een relatief gering aantal grote steden, wat minder snelle treinen die vaak ook maar een paar keer per dag rijden. Ik ben er nu drie keer steeds ongeveer een week geweest, en hoewel daar ook zeker de nodige overlap in zat en mijn reisschema’s veelal sterk gestuurd waren door festivals heb ik nog steeds maar een beperkt deel gezien.
Onmogelijk is het uiteraard niet. Tijdens mijn laatste reis heb ik in drie weken tijd ook zowel Hokkaido als Okinawa bezocht, en daarbij nog Tokyo en Osaka meegepikt. Maar verder heb ik alles daartussenin overgeslagen, uiteraard had ik al het nodige daarvan gezien, maar het paste ook domweg niet in de planning. Bij die reis had ik dan ook vier binnenlandse vluchten, en alleen op Hokkaido heb ik een railpass gebruikt.
Wat betreft Huis ten Bosch: ik vond vooral het idee dat ik aan de andere kant van de wereld allemaal replica’s op ware grootte van gebouwen die ik in het echt veelal nog nooit gezien heb kon bekijken toch wel absurd, dat was misschien nog wel de grootste aantrekkingskracht. Je loopt door een Nederlandse stad, maar iets klopt er niet. Heel onwerkelijk. Ik zou het niet een reis op zich waard vinden (voor ons was het destijds ook vooral een poging aan de aanhoudende regen in Nagasaki te ontvluchten…), maar als je dan toch in de buurt bent…
Als het gaat om de atoombom-musea en monumenten vond ik Hiroshima toch wel duidelijk de interessantere en aangrijpendere, maar wellicht is dat domweg ook omdat ik die eerder bezocht heb. Een belangrijk verschil is wel dat Hiroshima echt compleet weggevaagd is, terwijl het getroffen gebied in Nagasaki omgeven was door bergen wat de schade meer heeft geïsoleerd. Mede daardoor heeft Nagasaki ook wel z’n oude, wat rommelige karakter behouden, terwijl Hiroshima een door en door moderne stad is.
Ik heb geen ervaring met tattoo’s en evenmin nog met onsen (moet ik de komende trip toch maar eens verandering in gaan brengen…), maar zover ik weet wisselt het van plaats tot plaats. Ze zullen echt niet denken dat je yakuza bent, maar regels zijn nu eenmaal regels. Afgaand op wat ik zo gelezen hebben schijnen sommige onsen überhaupt niet moeilijk te doen, anderen verwachten dat je ze afdekt met bijvoorbeeld een pleister (en delen die desnoods ter plekke uit), en weer andere zijn heel strikt.
Hoe mooi Hokkaido me ook lijkt, de kans begint wel af te nemen. We durven op zich wel aardig wat te proppen maar het moet toch ook wel leuk blijven.
We blijven toch dubben met Hiroshima en Nagasaki. Eigenlijk is het peace park in Hiroshima absoluut de moeite waard maar de rest van de stad heeft niet bijster veel te beiden begrijp ik. Een volle dag voor Hiroshima is dan wel voldoende qua planning denk ik? eventueel een tweede dag voor een dagtochtje Miyajima om te overwegen.
Het Peace Memorial Park en een uitstapje naar Miyajima zijn inderdaad wel de echte hoogtepunten van Hiroshima, dus aan twee dagen heb je dan wel voldoende. Niet ver van het perk staat ook nog het kasteel van Hiroshima, maar daarvan heeft Japan wel interessantere exemplaren te bieden: uiteraard dat van Himeji (wat nog een authentieke constructie is), maar ook de moderne reconstructies in Osaka en het eerder genoemde Kumamoto zijn wat mij betreft interessanter/imposanter. Wat ik persoonlijk nog wel erg leuk vond was een bezoek aan de Mazda-fabriek en het bijbehorende museum. Ook heb ik nog de Shukkeien tuin bezocht, aardig maar geen must. En uiteraard is geen bezoek aan Hiroshima compleet zonder Okonomiyaki :eten: