Tweede keer Japan

Hoi allemaal,

Mijn vorige reis naar Japan in November is zo goed bevallen, dat we begin dit jaar vliegtickets geboekt hebben naar Osaka :cheer2: Leuke aanbieding :cheer2:

Nu vliegen we eind mei richting Osaka, en komen half juni weer terug. We hebben 3 weken om dit mooie land weer te doorkruisen.

We zijn nu volop aan het kijken waar we nu allemaal heen willen, en het wordt een combinatie van dezelfde plaatsen bezoeken als Kyoto en Tokyo en nieuwe plaatsen bezoeken.

Nu heb ik onderstaande schema in elkaar gedraaid, en ben eigenlijk benieuwd wat jullie er ervan vinden. Zit de route een beetje logisch in elkaar, of kunnen we het beter anders doen.

Verder moet ik erbij zeggen dat Kyushu ook hoog op het lijstje staat om te bezoeken, maar dat combineert best lastig samen met Tokio. Tokio wil ik namelijk sowieso weer heen :chin:

1 - Aankomst in Osaka - beetje acclimatiseren
2 - Osaka: Universal studio’s
3 - Osaka –> Koyasan
4 - Koyasan –> Kyoto
5/6 - Kyoto
7 - Kyoto –> Hakone
8 - Hakone –> Tokyo
9/10/11 - Tokyo met oa uitstap naar Kamakura
12 - Tokyo –> Sendai
13/14 - Sendai met uitstapjes naar Matsushima/Yamadera/Chuson-ji/Geibeki kloof
15 - Senda –> Matsumoto
16 - Matsumoto met uitstapje naar Kamikochi
17 - Matsumoto –> Iseshima/Toba
18 - ISeshima/Toba met oa uitstapje naar Kumano city
19 - Iseshima –> Osaka
20 - Osaka –> Huis :frowning:

En hierbij wat vraagjes, per dag:

2 –> Kan iemand een tip geven over de ‘ruimte’ in de attracties van de Universal studio’s? Ik ben vrij lang, en ben bang dat ze bij de bouw van de attracties rekening gehouden hebben met kleine mensen… Hier was ik bij de Shinkansens ook bang voor, maar dit was gelukkig ongegrond :smiley:

(ik vind de Amerikaanse parken van Universal geweldig, vandaar dat ik hier nu ook heen wil…)

3/4 –> Ik twijfel of we Koyasan als een dagtrip vanuit Osaka moeten doen of een overnachting moeten doen in Koyasan. Is een dag op zich genoeg om de belangrijkste highlights te bezichtigen?

7 –> Over Hakone twijfel ik ook een beetje. Ik las namelijk dat er verhoogde vulkanische activiteit is en dat er een hoop afgesloten is. Is een overnachting daar dan nog wel de moeite waard, of is het beter te doen als dagtrip vanuit Tokyo? Of is het een beter idee om voor bijv. fuji five lakes te kiezen?

13/14 –> Hier heb ik gekozen voor Sendai als uitvalsbasis, omdat de bezienswaardigheden naar mijn idee prima bereikbaar waren met de trein vanuit Sendai. Ik prefereer een ‘centrale’ utivalsbasis boven veel slepen met zware rugzak.

15/16 –> Is 2 nachten in Matsumoto niet te veel voor het kasteel van Matsumoto en Kamikochi?

17/18 –> Deze 2 dagen twijfelde ik erg wat te kiezen: of Iseshima/Toba met bijv. kumanocity of bijv. 2 dagen Takayama… Iemand suggesties?

De grootste twijfel zit eigenlijk in de dagen 15/18. Na Sendai bijv. nog verder naar het noorden is ook een optie… suggesties?

De volgende plaatsen ben ik vorige keer ook geweest, en daar hoef ik nu niet weer heen: Nikko, Kanazawa, Hiroshima, Onomichi.

Nog een algemenere vraag: in hoeverre is het ‘noodzakelijk’ om ruim van te voren je hotels te boeken? de vorige keer merkte ik dat eigenlijk alleen Kyoto bommetjevol zat en er geen betaalbare hotels meer waren. Hoe zit dat globaal gezien met deze route?

Ik kan je alleen adviseren over Hakone. Toen wij hier vorig jaar waren was er ook sprake van vulkanische activiteit, zelfs de kabelbaan was gesloten.
Maar ondanks dat was het misschien wel de fijnste plek van onze trip. Alleen al de reis er naar toe is zeker de moeite waard, die alpentrein is heerlijk relaxed.
Als we terug naar Japan gaan is Hakone zeker weer een van de stops. Gewoon even lekker twee dagen rust in de bergen.

Dank voor je reactie Zaan! Bedoel je met de treinreis de route vanaf Odawara, of de route met Odakyu railways vanaf Shinjuku?

De route vanaf Odawara, prachtig.

Ik vind een overnachting in een tempel in Koyasan een heel bijzondere ervaring. Maaltijden en een ochtendritueel waren bijgesloten, erg bijzonder.
In Hakone zijn inmiddels weer veel dingen open voor het publiek. De vulkanische vallei en de hiking trails zijn afgesloten, maar de kabelbaan doet het weer.

Dank je Nemesis! We gaan nog even nadenken over Koya. Hakone komt er denk ik sowieso toch wel in :slight_smile:

Vraag van een andere aard: hoe ‘geaccepteerd’ is het om in Japan in je korte broek rond te lopen? De periode dat wij gaan verwacht ik toch wel lekker weer, dus dan trek ik sneller een korte broek aan. Maar ja als je dan de halve Japanse bevolking voor het hoofd stoot dan doe ik het toch maar niet :smiley:

Wat betreft korte broeken: geen enkel probleem. Je zal Japanners er wellicht wat minder snel mee zien lopen dan wij hier zouden doen, maar ongebruikelijk is het niet. Als vrije tijdskleding tenminste. Ook bij tempels heb ik nooit gemerkt dat het een probleem zou zijn, of zelfs maar de indruk gehad dat ik met een korte broek uit de toon viel. Zeker niet bij de meer toeristische tempels, maar ook niet bij bijvoorbeeld Osorezan, welke tot de meest heilige plekken van Japan wordt gerekend. Hooguit zullen Japanners pas bij wat hogere temperaturen een lange broek te warm gaan vinden dan wij.

Dank voor de reactie WizardofOss! Duidelijk!

Nu we het toch over het weer hebben: iemand ervaring met het klimaat in Kyushu eind mei? Op de een of andere manier blijft Kyushu toch ook trekken, alleen ik lees her en der dat het regenseizoen dan al begonnen kan zijn. Ervaringsdeskundigen hier met het weer in Kyushu eind mei? Kan ik echt gigantisch veel regen verwachten: als in dagenlang de hele dag door plensbuien? Of zijn het meer tropische buien geconcentreerd op het einde van de dag oid?

In Koya San zou ik ook een overnachting boeken. Wij hadden een tempelovernachting, waarbij je ook een boeddistische ochtend ceremonie kon bijwonen een bijzondere ervaring. In Koya San is genoeg te beleven (het kerkhof is alleen al een halve dag vullend).

Ook in Matsumoto kan je je best twee dagen vermaken. Wij hebben vanuit Matsumoto de Magome - Tsumago trail gelopen. Ook een aanrader.