Nagasaki wel of niet ivm aardbeving?

Hoi allemaal,

Het is eindelijk zover! 9 mei vertrek ik met mijn man voor 3 weken naar Japan!!!
Nu vraag ik mij alleen af of de laatste 2 dagen van onze vakantie wel naar Nagasaki kunnen?
Heeft iemand hier advies over? Na Nagasaki gaan we de laatste dag naar Fukuoka en vandaar uit vliegen we terug.
24/7 BZ geeft aan dat er geen negatief reisadvies is maar dat we Nagasaki beter kunnen vermijden omdat het gevaar nog niet geweken is.
Vind het zo lastig om een beslissing te maken!

Ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Aapje

Ik heb eigenlijk niks gehoord over noemenswaardige problemen in Nagasaki, dat ligt sowieso ook nog wel een stuk van Kumamoto af. En of er (zeker over een paar weken) echt nog sprake is van een verhoogd risico? Ik waag het te betwijfelen.

Als je het mij vraagt: gewoon gaan. Uiteraard is dit een behoorlijke klap geweest voor die regio, maar het leven gaat door.

Hoi Aapje,
ik sluit me aan bij Wizard. De getroffen gebieden liggen voornamelijk in de Kumamoto en Oita prefecturen. Noord-Kyushu heeft, voor zover ik weet, geen schade opgelopen aan gebouwen en infrastructuur.
Wel zijn er op dit moment nog naschokken, en de kans bestaat dat je er eentje kunt voelen als je op dat moment in Fukuoka of Nagasaki bent. Dat is een vreemde gewaarwording als je nog nooit een beving hebt meegemaakt. De intensiteit van de naschokken is echter al een stuk minder.

Japan-guide heeft een overzichtspagina met informatie voor de reiziger naar Kyushu. Je kunt deze regelmatig even checken of er voor jullie belangrijke informatie is bijgekomen.

Bedankt voor jullie reacties. Het hotel geeft ook aan dat Nagasaki goed bereikbaar is. We hebben besloten om gewoon te gaan. Hadden even deze bevestigingen nodig denk ik om een beslissing te nemen. Bedankt voor de website link! Die houden we nog even in de gaten. Het aftellen is begonnen! Super zin in!

We hebben wel een beetje pech met het weer. Alle dagen dat we in Tokyo zijn gaat het regenen… :frowning:
en niet zo’n beetje ook (volgens buienradar). Eerste 2 dagen is er gewoon rond de 22mm regen voorspeld!
Hebben jullie tips voor aciviteiten voor zulk slecht weer? Ik dacht aan 1 middag zoiezo een sumo wedstrijd bijwonen…

Het weer verandert per dag. Wij komen 12 mei in Tokio aan en de buienrader gaf een paar dagen geleden aan dat we het beste kon gaan shoppen voor lieslaarzen. We zouden de dag erna naar Nikko gaan, maar buienrader gaf zoveel regen aan, dat we al aan het schuiven waren. Inmiddels is het weer verandert van weercijfer 3 naar 8 voor die dag. Je kunt er dus nog weinig over zeggen.

Wel goed om alvast aan een andere invulling van de dagen te denken voor het geval het noodweer wordt. Wij zijn daar ook naar op zoek. We zijn geen echte museum liefhebbers, maar het Tokyo kimono dye museum lijkt me wel interessant. In de ochtend naar de tsukiji vismarkt. Verder dan dit zijn wij ook nog niet gekomen.
Goede tip om een sumowestrijd bij te gaan wonen! Die nemen we ook mee.

Ik sluit me graag aan bij Aapje87…tips zijn meer dan welkom!

Hoop dat het in positieve zin dan nog veranderd. Zou t zo zonde vinden. Wij komen 10 mei aan en gaan de 15e richting Takayama. Ik heb gekeken of we kunnen schuiven met onze dagtrips naar Nikko en Kamakura, alleen daar is t weer (voor nu) ook niet beter. Thnx voor de museum tip! Mocht ik nog wat ontdekken, dan zal k t laten weten.

Ps: wie weet is de regen voor de nacht?? Haha zou mooi zijn.

Hoi,
mijn ervaring is dat je de lange termijnsvoorspellingen ook een met een korreltje zout moet bekijken. Voor ons vertrek waren er ook zat regendagen voorspeld voor de eerste dagen, maar we hadden in Tokyo maar één dag druilerig weer. De rest van de dagen was er een lekker zonnetje.

Ik heb wel nog een museumtip. Naast het kokugikan sumo stadium ligt het Edo-Tokyo museum.
Dit is een goed museum over de geschiedenis van Tokyo. De entree is al leuk, in het museum is een stuk brug nagebouwd. Hierover loop je de naar binnen. Er zijn heel veel schaalmodellen. Nu houd ik wel van musea, maar ik denk dat deze voor iedereen wel leuk is.
Als ze er zijn, zou je ook een vrijwillige (engelssprekende) gids kunnen nemen. Die weten echt veel te vertellen. Wij hadden ook zo’n gids. Ons groepje is met vier mensen gestart, maar er bleven steeds meer mensen hangen. We hebben met een groep van 15 man de tour afgesloten :slight_smile:

Toevoeging: als je nóg meer musea zoekt; inUeno parkstaan er een aantal grote bij elkaar.

Voor het weer gebruik ik meestal Weather.com, en die zijn over het algemeen op de kortere termijn wel zeer nauwkeurig gebleken, vaak zelfs tot op uurniveau correct. Uiteraard zit het soms wel eens mee of juist tegen, en alles meer dan een paar dagen vooruit blijft giswerk.

Maar als het inderdaad veel regent dan is dat toch gewoon vervelend. Dagje sumo kan ik je dan zeker aanbevelen (bedenk wel dat de grote jongens pas aan het eind van de middag aan de beurt zijn, maar ik me jaren geleden in Fukuoka toch makkelijk de hele dag vermaakt), en musea in overvloed. Of ga bijvoorbeeld (windows)shoppen in Nakano Broadway, of gewoon shoppen op Odaiba waarbij je ook Oedo Onsen zou kunnen bezoeken. Maar kijk ook hoe het in de omgeving is: zeker Nikko ligt ver genoeg wel om totaal ander weer te hebben.

Als wij alle regen hadden gehad die ze in de 4 weken dat wij er in maart/april waren, dan waren dat in totaal 10 dagen.
Uiteindelijk hadden we 2 dagen met redelijk veel regen; de rest viel voornamelijk in de late avond/nacht.
Het blijft voorspellen; de voorspelling kan door allerlei factoren heel snel veranderen.
En ondanks de regen hebben we ons prima vermaakt.
Als het dan eens regent zoeken we vaak een binnenactiviteit op: shoppen in een overdekte shopping-arcade of bezoek aan een aquarium.
Of gewoon een paraplu kopen voor een paar euro en die als hij niet meer nodig is gewoon in de paraplubak bij je hotel achterlaten zodat een ander
er dan ook weer wat aan heeft als het eens regent.