Eerste keer naar Japan

Hallo iedereen

Even voorstellen: ik ben Jack en woon in België. We hebben de laatste jaren verschillende landen in het Oosten met een reisorganisatie bezocht. Deze zomer willen we (mijn echtgenote en dochter) een reis maken door Japan, met het openbaar vervoer.
De vluchten liggen reeds vast, dus daar is geen marge meer. :slight_smile: Een mix van cultuur, natuur en shoppen is voor ons ideaal.
De route en belangrijkste excursies die we willen doen zijn:
1 Antwerpen
2 Fukuoka Aankomst tegen de avond.
3 Fukuoka
4 Hiroshima
5 Hiroshima Excursie Miyajima
6 Osaka Onderweg bezoek aan Himeji
7 Osaka Excursie Koyasan
8 Kyoto
9 Kyoto
10 Kyoto Excursie Nara
11 Kyoto
12 Matsumoto
13 Nagano
14 Nikko
15 Tokyo
16 Tokyo Excursie Kamakura
17 Tokyo
18 Tokyo
19 Tokyo
20 Antwerpen

Is dit iets?
Vooral het gedeelte vanaf Matsumo is nog vaag. Bezoek ik Nikko beter vanuit Tokyo?
In Matsumo wil ik wel een lange wandeling maken, suggesties? Misschien Nagano beter overslagen.

Ik weet dat ik in deze planning Nagasaki oversla, maar anders vrees ik te weinig tijd te hebben voor de grote steden, of kan dit wel?
Het doorsturen van de bagage hoe werkt dat?
Ik lees tegenstrijdige berichten over de beschikbaarheid van WIFI. Hoe zijn jullie ervaringen?

Alle hulp en suggesties zijn welkom!

Groeten
Jack

Ziet er goed uit! Wellicht dat Nagasaki er nog wel tussen te proppen zou zijn, maar dan zal je toch ergens weer moeten gaan proppen, dus wellicht is het maar beter zo. Het is misschien niet de meest originele route, maar er zijn nu eenmaal goede redenen waarom dit allemaal populaire bestemmingen zijn. Dus zeker voor een eerste reis is dit prima.

Wat betreft Koyasan, dat wil je als dagtrip doen? Of er ook een nacht verblijven? Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee. Maar ingeval van een dagtrip, dan heb je nu een verblijf aan Osaka en Kyoto direct na elkaar. Aangezien die toch dicht bij elkaar liggen zou ik daar dan één langer verblijf van maken, dat geeft meer rust en flexibiliteit. Idem wellicht voor Matsumoto en Nagano. Nikko is inderdaad prima te doen als dagtrip, en tenzij je ook de gebieden buiten het stadje wilt bezoeken heb je aan een dag ook wel voldoende.

Wat betreft wifi: in hotels is het inmiddels bijna altijd wel op orde, al kan het sporadisch nog weleens problemen geven. Wifi-hotspots daarentegen zijn wel een lastig verhaal. Op diverse plaatsen wordt dit door de lokale tourist info’s gepromoot, en dan kan je wel bij stations of andere populaire plaatsen terecht. Ik heb ook wel een keer een landelijke service voor toeristen geprobeerd, maar die leverde vooral veel spam en weinig bruikbare netwerken op, geen succes. Zelf huur ik tegenwoordig dan ook altijd een pocket-wifi, heb je onderweg (bijna) altijd toegang tot internet, en als je dan een keer een hotel met beroerde wifi hebt heb je een alternatief.

Dank voor de nuttige tips.
De route is idd misschien niet zo origineel… maar ja voor het eerste bezoek wil ik zeker de hoogtepunten van Japan bezoeken.

Ik heb de route nog een beetje aangepast…
Wat denken jullie?

1 Antwerpen
2 Fukuoka Aankomst tegen de avond.
3 Fukuoka
4 Hiroshima
5 Hiroshima Excursie Miyajima
6 Osaka Onderweg bezoek aan Himeji
7 Osaka
8 Koyasan
9 Kyoto
10 Kyoto
11 Kyoto Excursie Nara
12 Kyoto
13 Matsumoto
14 Matsumoto
15 Tokyo
16 Tokyo Excursie Kamakura
17 Tokyo
18 Tokyo Excursie Nikko
19 Tokyo
20 Antwerpen

groeten, Jack

Wat betreft wifi: tijdens mijn reis vorig jaar november had elk hotel waar ik overnachtte prima wifi. En buiten de hotels had ik een datasim-kaartje gekocht met 2gb aan internet. En het bereik daarvan was perfect.

Ik heb overigens HIroshima en Miyajima bezocht, maar dan wel 1 nachtje op Miyajima overnacht. Vond dit op zich een prima ervaring, geeft net wat meer rust als je geen rekening hoeft te houden met de laatste boot terug :wink:

Nikko heb ik trouwens ook 2 nachten overnacht, en dat vond ik te weinig. Maar ik ben ook het nationaal park wezen verkennen dat buiten het stadje ligt. Hier heb je ook erg veel hikingmogelijkheden. Maar dat is een beetje afhankelijk van wat je zoekt. Als je alleen voor de tempels gaat dan is een dagtrip naar mijn idee voldoende.

Ziet er goed uit. Lijkt een beetje op mijn reis vorig jaar :slight_smile: Je kan even kijken naar mijn reisroute en er misschien ideeën uit halen voor je eigen trip. Ik heb meer tijd op Miyajima gespendeerd dan in Hiroshima daarom heb ik daar ook overnacht.