Beginnen in Nagasaki?

Hallo allemaal,

Samen met 2 vrienden ben ik van plan om volgend jaar een 3 weekse reis naar Japan te maken. Ik ben pas net begonnen met plannen en zit nog in een oriënterende fase, maar ik heb inmiddels wel een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Na de meeste topics hier te hebben doorgelezen merk ik dat de meeste mensen hun reis in Tokyo beginnen om uiteindelijk in Nagasaki/Fukuoka te eindigen. Ik ga (gevoelsmatig) liever de tegenovergestelde richting op en wil de reis beëindigen met een aantal dagen Tokyo.

Sommige mensen doen dit ook, maar beginnen hun reis in Kyoto en gaan eerst naar het westen om dáárna weer terug naar Tokyo te reizen. Dit komt nogal omslachtig op mij over, daarom heb ik de volgende vraag: Is het niet verstandiger om de reis in Nagasaki te beginnen en vanuit daar, met uiteraard alle tussenstops, richting Tokyo te gaan? Welke voor- en nadelen zitten eraan?

Op de vliegticket-webwinkels is het mogelijk om een directe vlucht van Amsterdam naar Nagasaki te boeken. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Daarnaast heb ik moeite met een geschikte planning te maken. Na alle topics te hebben doorgelezen heb ik een flinke lijst met bezienswaardigheden en steden. Ik ga er niet vanuit dat dit allemaal in 3 weken gepropt kan worden en zal waarschijnlijk dus moeten schrappen. Kunnen jullie me misschien vertellen welke plekken we absoluut MOETEN zien? Tot nu toe heb ik:

Tokyo
Hiroshima (Miyajima)
Nagasaki
Mt Fuji (Hakone)
Fukuoka
Matsumoto
Nagoya
Kyoto
Kyushu
Kagoshima
Koyasan
Osaka
Nara

Als ik iets onmisbaars ben vergeten, laat het gerust weten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Tomas

Een directe vlucht van Amsterdam naar Nagasaki, weet je dat zeker?
Zover ik weet wordt er alleen rechtstreeks gevlogen op Osaka (Kansai) en Tokyo (Narita), mar ik kan me vergissen. Maar je kunt wel een doorvlucht nemen vanuit Tokyo naar Nagasaki en daar dan beginnen. Wij vliegen dit jaar rechtstreeks heen op Osaka en terug vanuit Tokyo.

Ik zou verder gewoon alle plaatsen van je lijstje bezoeken. Ik neem aan dat je een Japan Rail Pass neemt.

Niks mis met beginnen op Kyushu en zo je een weg banen richting Tokyo, tijdens m’n eerste (deels georganiseerde) reis heb ik dat ook zo gedaan. Wel lijkt me het aantal bestemmingen tamelijk fors voor 3 weken. Nagoya is dan van de plaatsen waar ik ook ben geweest nog het minst interessant, tenzij je een autofanaat bent, dan is het wel absoluut een must. Fukuoka is op zichzelf ook niet echt boeiend, de enige reden voor mij om daar de tweede keer terug te keren was het sumo-toernooi, wat toevallig samenviel met mijn reis. En Osaka zou ik dan niet als afzonderlijke bestemming aandoen, maar als dagtrip vanuit Kyoto, met de shinkansen is dat maar een kwartiertje. Of wellicht zelfs helemaal overslaan, hoewel ik het zeker een aangename stad vond zijn er voor een eerste trip interessantere bestemmingen.

Ik mis op je lijstje overigens nog Himeji, al kan je die ook makkelijk als tussenstop vanuit Hiroshima richting Kyoto doen. En zoals Gejo al aangaf, neem zeker een railpass, die kosten haal je er makkelijk uit en bespaart je veel gedoe met kaartjes kopen.

Als je een indeling maakt van het aantal dagen dat je ergens wilt blijven, dan kan het wel. Het is veel verkassen, maar de tussenafstanden zijn niet zo heel groot . Een aantal plaatsen is één dag voldoende. Nagasaki, Kyushu, Kagoshima, Kagoshima en Fukuoka liggen allen redelijk dicht bij elkaar op een eiland ongeveer zo groot als Nederland. Kan in de eerste week.

In Kyoto bijvoorbeeld is veel te zien en kun je beter een paar dagen/nachten blijven evenals in Tokyo. Nara kun je als een dagtrip vanuit Kyoto doen, maar een mogelijkheid is ook om na Kyoto één nachtje Nara te boeken in het SUN hotel. Dit hotel ligt tegen het station aan en als je ‘s ochtends met de trein aankomt, dan kun je de bagage meteen bij de balie kwijt en vervolgens het park in Nara bezoeken en dan de volgende morgen weer op tijd met de trein verder trekken naar Koyasan.
De kamerprijzen in het Sun hotel vallen mee:

• single room: ¥ 5,500 per person;
  • twin room: ¥10,000 per room.

In Koyasan kun je in een tempel overnachten, niet goedkoop maar wel bijzonder en er is ook een (Youth) Hostel waar je voor ¥ 3300,- kunt overnachten zodat je ook van daar kunt doortrekken. Je spaart dan tijd t.o.v. een dagtrip vanuit Osaka (dat je dan misschien kunt overslaan). Vanuit koyasan kun je dan verder trekken naar bijv. naar Nagoya. Dan via Mt. Fuji naar Tokyo.

Dan Hou je nog een week over voor Nagoya, mt. Fuji en Tokyo.

Kijk, dat zijn nog eens handige tips. Ik heb trouwens nog eens gecheckt en zo te zien is er inderdaad geen directe vlucht naar Nagasaki. Foutje van de vliegwinkel waarschijnlijk.

In ieder geval super bedankt voor jullie hulp, wij kunnen weer even verder met plannen. :slight_smile: