Wat te doen in 6 dagen?

Hallo,

Volgende maand heb ik het geluk om voor werk naar de Filipijnen af te reizen. Na die werkperiode heb ik 6 dagen vrij te besteden in de Filipijnen, en ben ik op dat moment in Puerto Galera. Op dag 7 moet ik weer terugvliegen naar huis. Wat kun je binnen 6 dagen doen op de Filipijnen als je startlocatie dus op die eerste dag Puerto Galera is?

Ik ben heel erg gek op mooie stranden en wil die zeker gaan ontdekken. Maar uiteraard ben ik ook geinteresseerd in andere hoogtepunten. Liggen de echte ‘must sees’ allemaal heel ver uit elkaar en is het daarom verstandiger om die 6 dagen alleen op Mindoro Island te vertoeven? Is daar genoeg te doen voor 6 dagen? Of is het eiland hoppen makkelijk te doen en kan ik bijvoorbeeld beter makkelijk en beter doorreizen naar een ander eiland? (Zoals voor het zwemmen met walvishaaien in Donsol waar ik hier op het formum zoveel over lees.) Hoe lang doe je er bijvoorbeeld over om van Puerto Galera naar Donsol te komen? Of van Puerto Galera naar El Nido, waar ik na wat speurwerk op google ook heel benieuwd naar ben…?

Daarnaast ben ik benieuwd of het veilig is om voor een vrouw alleen te reizen daar? Of zijn er plekken die ik beter kan vermijden? Kortom; wat kan ik het beste doen om het allerbeste uit die korte trip te halen…? :slight_smile: Het zijn een hoop vragen, (en die 6 dageb zijn veel te kort!) maar wellicht is er iemand die me op weg kan helpen. Alvast ontzettend bedankt!

Kzou zeker geen 6 dagen op Mindoro blijven zitten ook al zijn de stranden in de omgeving van Puerto Galera heel mooi.
Iedere bestemming in Filippijnen is vanuit Manila eigenlijk in 1 uur per vliegtuig te berijken.
Donsol is een topper, en je vliegt vanuit Manila naar Legaspi cityin minder dan 1 uur en dan nog stukkie met de bus, dus zeker doen.
Zelfde geld voor El Nido ook binnen het uur per vliegtuig te berijken vanuit Manila.
OM vanuit Puerto Galera terug in Manila te komen moet je op 4 uur rekenen, 2 uur boot ,plus 2 uur bus.
Om als vrouw alleen te reizen is niet gevaarlijk in Filippijnen.

Donsol is inderdaad super. Goede plek om te snorkelen met walvishaaien. Daarnaast zijn de rijstterrassen in het Noorden rond Banaue ook geweldig. Een mooi strand is Boracay, redelijk makkelijk te komen vanaf Puerto Galera. Wel erg toeristisch maar als je van een mooi strand houd, check foto’s op google. Het reizen op Palawan kost allemaal best wat tijd dus als je maar 6 dagen hebt zou ik daar niet voor gaan. Filipijnen zijn geweldig. Kies een of twee bestemmingen uit en geniet ervan in plaats van te veel te kiezen.

Dat Boracay ziet er echt geweldig uit… Hoe kom je daar vanaf Puerto Galera dan precies? Moet ik terug naar Manilla en dan vliegen? Of is er een andere manier?

Vanuit Puerto Galera kun je een bus nemen naar Calapan of Roxas en vanuit daar een ferry naar Caticlan en vanuit daar een ferry (15min) naar Boracay. Kost wel behoorlijk wat tijd. Boracay is wel erg toeristisch dus verwacht er niet het echt Filipijnen te zien maar dat is ook deels het geval in Puerto Galera. Echter is het strand op Boracay wel echt TOP!

Je moet een beetje geluk hebben met die ferry van Roxas naar Caticlan, die gaat 3 of 4 keer per dag maar, dus kom je in Roxas aan en is die ferry net weg ,zul je dus op de volgende moeten wachten. Ik heb eind januari dit traject gedaan van Puerto Galera naar Roxas met de auto, duurd zo een kleine 3 uur, goede betonweg, maar nergens geen borden, dus vaak de weg moeten vragen, en stukjes verkeerd gereden. Das het voordeel ,dat heb je met de bus dus niet. Bij aankomst in Roxas, moeten wachten tot 8 savonds de ferry wegging, geen probleem eettentjes genoeg op de pier van Roxas. Met vertraging ging de boot pas 9 uur weg en door de harde wind en hoge golven kwamen we pas 2 uur snachts in Caticlan aan. Daar gelijk eerste beste hotel ingegaan.

Dus neem tijdig de bus vanuit P G, zo 8 of 9 uur in de ochtend, of vroeger, dan ben je eind van de middag in Catilac met een beetje geluk. :zon02:

Bedankt voor jullie reacties! Nog een laatste vraag voordat ik morgen op het vliegtuig stap, als je vanaf Manilla toch wilt vliegen op bv Boracay, moet je je ticket dan ver van tevoren boeken of kan dat ook bv 1 dag van tevoren, of zelfs op het vliegveld zelf…?

Je kunt het zeker een dag van te voren boeken. Dit heb ik ook gedaan, wel andere bestemming maar dat zal niet uitmaken. Op het vliegveld verwacht ik ook maar het zal er niet goedkoper op worden en vol is vol. Hou er rekening mee dat als je op Caticlan (boracay) vliegt je maar 10kg bagage gratis mee mag nemen met Cebu, meer kg moet je voor betalen, op alle andere bestemmingen is dit 15kg

Enjoy de Filipijnen, mijn favoriete land!

Hou er rekening mee dat Boracay, de favoriete bestemming is voor veel filippinoos, en dus een drukke route, zeker nu met valentinesdag in het vooruitzicht gaan velen een weekje naar Boracay. Ik zou het risico niet nemen om 1 dag tevoren een ticket te kopen.

O ja nog een tip als de vluchten naar Boracay= vliegveld Caticlan, volboekt zijn. probeer dan als alternatief een vlucht naar Kalibo te boeken, vanaf daar is het maar 1 uurtje met de auto naar Boracay. Op vluchten naar kalibo is vaak nog wel plek.

Hallo, inmiddels ben ik weer terug in NL en weer een geweldige ervaring rijker. In de eerste week heb ik Angeles, Pinatubo, Quezon, Candelaria, Puerto Galera en Manila gezien. De tweede week ben ik van Manila naar Boracay gevolgen voor een weekje strand en rust.

Ik vond de Filipijnen geweldig en vooral moeilijk te beschrijven. Het lijkt op Azie, maar het heeft ook echt iets Zuid-Amerikaans. De mensen waren allemaal supervriendelijk en ik heb in de eerste week bijna geen westerling gezien (op de mannen in Angeles na dan), waardoor we door iedereen werden nagestaard en vaak op de foto moesten. Maar altijd werd alles met een glimlach gedaan wat echt hartverwarmend was. Ik heb me overigens geen moment onveilig gevoeld, ook niet 's avonds in Manila.

Boracay was inderdaad heel erg mooi, maar wel ontzettend toeristisch. Na die 5 dagen vond ik het wel echt genoeg. De volgende keer ga ik zeker naar Palawan, want daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar… :slight_smile:

Iedereen bedankt voor de tips! Op mijn pagina staan een paar foto’s van de afgelopen twee weken.