Wat reisvragen voor december in Vietnam

Hoi allemaal,
Allereerst nogmaals bedankt voor ieders reactie op mijn eerdere vragen over de Con dao eilanden. Ik ben nu wat gerichter aan het plannen voor onze reis naar Vietnam en Cambodja. We gaan in totaal 6 weken en beginnen op 11 december in Hanoi. Helaas heb ik de Con Dao eilanden er niet in kunnen plannen. Ik wil daar ook liever naartoe als de schildpadden hun eieren leggen, zit dus nog in het vat.

Na Hanoi, Halong Bay en Cuc Phuong (bedankt voor de tip Ton!) vliegen naar Hue en dan met de easyriders naar Hoi An. Vervolgens naar Nha Trang. Daarna naar Saigon, daar oud en nieuw vieren en daarna naar de Mekong Delta. Vanuit Can Tho vliegen naar Phu Quoc en dan met de boot naar Ha Tien en via Chau Doc naar Cambodja.

Ik heb de volgende vragen:
-wie heeft er ervaring met een Halong Bay tour via Hanoi Charming 2 hotel (1 overnachting op een boot)

• wat is handig is wat betreft vervoer van Hoi An naar Nha Trang en vandaar naar Saigon. Is de trein een goede optie? Wat zijn andere goede opties?
  • hoe is het weer eind december tussen Hue en Nha Trang? Niet echt standweer toch?
  • wie heeft er ervaring met de reis van Ha Tien naar Chau Doc? En toevallig ook van chau Doc naar Phnom Penh? Hoe lang duurt de reis met de bus of met de boot?

Alvast onwijs bedankt!

Barbara

Verder; wanneer begint TET precies, dan wil ik proberen in Cambodja te zijn…

Hoi Barbara,

Tet begint in 2012 op 23 januari.

Wat betreft het vervoer van Hoi An naar Nha Trang en Saigon raad ik eerder een open bus ticket aan dan de trein. Dit is zo makkelijk te regelen bij elk tourbureautje in Vietnam en je wordt bij je hotel of daar vlakbij opgehaald en weer bij hotels afgezet. Je hoeft dus ook niet de afstand van je hotel tot het treinstation te overbruggen. En de kosten vallen reuze mee.

Ik hoop dat je ook antwoord krijgt op je andere vragen (daar heb ik geen ervaring mee).

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Barbera,

Mooi dat je Cuc Phuong hebt overwogen en waarschijnlijk gaat bezoeken; krijg je echt geen spijt van.
Even een tip voor het park, wanneer je het bos ingaat doe dit met een gids de meerwaarde van wat je ziet en details betaald zich zeker terug in je ervaring.

Nu je vragen

De tip van Anne-Jitske is eigenlijk het beste.
Maar is je budget wat hoger is vliegen ook een optie, is bijna 2x zo duur als de trein.

Trein vind ik geen optie omdat je dan weer van Hoi An naar Danang moet, taxikosten en dan de trein naar Nha Trang ( heb even gekeken naar de actuele prijs en deze is voor een soft seat $ 28 pp ). Dus taxi-trein-taxi kom je al weer snel in de buurt van de prijs van een vliegticket ( 25 dollar pp verschil ). Vliegticket zit op 130 dollar voor beide.

Vliegen gaat sneller, maar is een keuze.
Dus bus is een daarom een goed alternatief, maar reken op een uur of 9 a 10, gelijk aan de trein zonder de reis naar Danang van 1 uur. (Beide zitten op een prijs van 30 dollar pp ongeveer ) .
Met de bus geen verdere transferkosten, is dus het goedkoopste en wat betreft tij de 2r.

Het weer Hoi An tot Nha Trang

Nu moet ik wel scrijven dat ik nogal een kouwkleum ben.
Ik loop dus in januari en december ( 7x geweest, 4 x Hoi An dec en 3 x Januari ) dat ik daar rondloop met een T-shirt en daarover heen een spijkerjack. Maar daar staat tegenover dat er ook mensen in de zee zwemmen met 21 graden C en een stevig windje.
Wat is strandweer?

Nha Trang is wat warmer maar houd niet over, 23 graden C.
Dus voor mij leuk weer voor een boottocht langs de eilanden en de tempels e.d.

Wil je echt even op het strand liggen dan is Mui Nee en de verdere zuidelijkere plaatsen een betere keuze.

Ha Tien - Chau Doc-PP

Waarschijnlijk hou je van tempels ed te zien in HT., of ga je meteen door naar Chau Doc.?

Ik ben daar, HT, in 2008 geweest en stond toen nog in de kinderschoenen voor wat betreft tourisme.
Het strand is mooi voor vietnamese begrippen ( wederom niet vergelijkbaar met de witte stranden in de rest van de wereld, deze heeft Viet Nam niet ), niet echt touristisch.

Houd wel even in de gaten dat de ferry van PQ naar HT niet de betrouwbaarste is en je misschien toch via Rach Gia moet naar Chau Doc. Bij slecht weer willen ze nog wel eens verstek laten gaan.

gr
Ton.

Ga naar Halong bay en geniet van de natuur en niet van de tourtjes, deze zijn volgens mij allemaal slechter als dat ze vantevoren zeggen.
Als ik nog eens zou gaan, dan zou ik iets meer betalen voor een tour bij een luxer hotel. De goedkope tours zijn echt slecht met zuipende crew aan boord en vietnamese karaoke tot smorgens vroeg.
Probeer een zonnige dag te kiezen als je er de tijd voor hebt. Bij regen is het toch iets minder mooi als bij zon.
Evengoed gaan hoor! De natuur is prachtig!!!

Hallo Barbara,

Op twee vragen kan ik uit ervaring antwoord geven en de rest is volgens mij ook al beantwoord.

Wij hebben verbleven in het charming Hotel en dat is ons uitstekend bevallen. De tours die ze daar organiseren zijn van erg goede kwaliteit. Aan het einde van de tour krijg je zelfs een evaluatieformulier. Dat waren wij nog nergens tegen gekomen. Je krijgt zeker geen spijt als je de tours daar bespreekt. Ze kosten iets meer maar dan heb je wel waar voor je geld.

Wij hebben de route andersom afgelegd (dus Nha Trang - Hoi An) en hebben dit met de nachttrein gedaan. Je stapt dan op in Danang. Als je dit met de hotel taxi regelt is het geen enkel probleem. Volgens mij hooguit een half uurtje als ik me niet vergis vanuit Hoi An.
Ons is de trein erg goed bevallen (wel softsleeper doen!) Je slaapt met z’n vieren in een cabine en je ligt best goed. Je komt 's morgens lekker uitgeslapen aan. Wij hebben van horen zeggen dat de nachtbus geen aanrader is omdat je daar met z’n allen in 1 ruimte slaapt en het behoorlijk heen en weer slingeren is.
Ons is de bus trouwens helemaal niet bevallen en hebben dit uit pure noodzaak alleen van en naar Dalat gedaan.
Maar misschien dan andere mensen wel een tip hebben voor een goede nachtbus.

Mocht je nog geen hotel hebben gevonden dan is het Ha Van Hotel misschien een iets voor Nha Trang

Ik zag dat je ook de met de easy Riders vanuit Hue naar Hoi An wilt gaan. Dit hebben wij ook gedaan en dit zal absoluut 1 van je hoogtepunten van de vakantie worden. Mocht je interesse hebben in twee goede chauffeurs dan moet je me maar even een PM sturen, dan zal ik je hun nummer geven. Ze rijden veilig en weten de perfecte plekjes te vinden, ook om te eten.

Meer tips schieten me zo even niet te binnen…

Groeten Bael

Wat betreft de slaapbus, vind ik dat je gelijk hebt Bael! Ik heb deze van Hue naar Hanoi genomen en vond 't inderdaad niet zo prettig. Maar mijn andere ervaringen met het open bus ticket zijn wel goed. Ik heb veel overdag gereisd, met name in de ochtend. Alleen van Nha Trang naar Hoi An heb ik 's nachts gedaan met een ‘gewone bus’. Maar dit is me beter bevallen dan een slaapbus.

Groetjes, Anne

Hoi allemaal,
Superbedankt voor jullie antwoorden en tips!
Ik begrijp dat een ‘open bus ticket’ iets anders is dan een reguliere bus, daar zal ik ter plekke wel wegwijs in worden. Maar gelet op jullie reacties en de enorme afstand denk ik dat het toch vliegen of een nachttrein wordt… :-). Ik vind het leuk om met verschillende vervoersmiddelen te reizen en probeer niet alles te vliegen.

Ton, ik heb volgens mij ergens op het forum van jou gelezen dat Mui Nee eind december niet zo mooi is of althans dat stukken strand weggeslagen zijn? Vandaar dat Mui Nee niet op het lijstje voorkomt. Heb ik het verkeerd gelezen? Anders wil ik het als optie houde, niet alleen vanwege het weer maar ook omdat mijn vriend kite surft en dat schijnt daar goed te kunnen.
Verder, Ha Tien willen we niet echt bezoeken (geen tijd…), we willen vanaf Phu Quoc direct door naar Cambodja, maar dan wel via de Delta (lijkt ons mooi en leuk reizen). Zou dan wel balen zijn als we via Rach Gia moeten…Bedankt voor de waarschuwing, ik houd er rekening mee!

Nog een laatste vraag, we gaan waarschijnlijk toch niet backpacken maar met (rol)koffers reizen…kan je dan nog wel mee met de easy riders? Hoe doe je dat met je spullen?

Bedankt weer!!
gr.,
Barbara

Hallo Barbara,

Er is een verschil tussen de reguliere bus en de "open bus "
Reguliere is vergelijkbaar met onze streek-en stadbussen.

Voor een open bus koop je je een ticket voor een bus voor een bepaald traject.
Op dit traject kan uitstappen waar je wilt en je wordt ook weer opgehaald op die plek ( 1 dag van tevoren even doorgeven ) en je kan weer verder. Is een vrij goedkope manier van reizen.

Voor wat de erosie in Mui Nee betreft heb je het wel goed gelezen Barbara.

Alleen de mate van erosie verschilt per jaar; afhankelijk van de typhonen die er dat jaar gewest zijn.
Maar elk jaar is er erosie maar de mate hangt dus af van de tyfonen.

Maar grofweg hebben de stranden zuidelijk van Bambo village er het meeste last van.

Ik verblijf standaard bij Cham Villas en hadden in januari 2010 geen strand ( was ook slecht weer met veel regen ) en in januari 2011 weer wel, hoewel het toch wat steiler was dan in november 2008 en november 2007.

Ik heb toen volgens mij ook geschreven dat het vanaf ongeveer Bamboo village en noordelijker de erosie minder wordt en je dus even moet kijken waar je boekt.
Wel heb ik de indruk dat de scholen tussen de resorts aan het verdwijnen zijn en nu aan de zijkanten van het strand liggen. Ik zag afgelopen keer meer waterscooters en bananen ipv kitesurfers bij de resorts.

Ik zal vandaag of morgen wat foto’s plaatsen om de verschillen te laten zien.

Kite surfen kan je in Mui Nee volgens mij heel goed, vanaf een uur of 11 begint het flink te waaien.
Maar houd het even de gaten waar je verblijft.

Easy riders.

Kan natuurlijk met een koffer.
De motors zijn daar natuurlijk op ingespeeld. Ze zouden anders een beperktere groep kunnen bedienen.

Misschien komen we elkaar nog wel tegen, want wij zitten op 31-12 ook in Saigon en tellen af in Nguyen Hue street bij de Heinekenklok.

gr.
Ton.

Hallo Barbara,

De foto’s staan erop.
Ga even naar de foto afdeling en dan is dit wat ik bedoel.

gr
Ton.

1 like

Ton ,

nog een vraag voor de statistieken :slight_smile: 7 x Hoi an met redelijke temp. lees ik
(min 18° … ?) ,ik vermoed dat je er dus al een 14-tal dagen verbleven hebt… maar hoeveel regen-dagen zaten daartussen ?

Geert,

Hoi Geert,

In 6 jaar ( ben 1 x binnen 3 maanden terug geweest ) heb ik eigenlijk maar 2 dagen regen gehad in de periode en was 1 dag miezer en 1 dag een bui van van een uur of 3 ( 2007 ).

In 2007 was er net een orkaan over Hoi An geweest en de gehele oude stad stond blank en gingen met bootjes door de straten. mijn wederhelft heeft toen wel gezwommen in het zwembad van het hotel; temp was rond de 21 graden C.

Aan zee is het vrij winderig, en met temp. van 23 C is het te zwemmen maar niet voor mij, maar in de stad is dit goed om te wandelen in een T-shirt.

Dus relatief zeg 2 regendagen op de 6 x 3,5 is een kans op ongeveer 1 op 10.
Maar statistieken zeggen niet alles, hoop dat het voor jullie 100 % uitkomt voor regenloze dagen.
De avonden zijn wel wat koeler; 17-20 graden C.

gr
Ton.

Ton ,

je doet het helemaal niet slecht als weerman !
't resultaat is een mooie curve met wat deining vanwege de wind …
't zou als “abstract werk” helemaal niet misstaan !!!

Geert,

Wij gaan op 13 december naar Hanoi en vliegen in januari weer terug vanuit Ho Chi Mingh.

Wij moeten ook nog even kijken of we Laos en Cambodja gaan bezoeken, en waar we dan het beste de grens over kunnen gaan.

Waar is Oud en nieuw leuk in Vietnam bijvoorbeeld?

Hoi Zuidwester,

Ik hoor van velen dat Oud en Nieuw leuk is om te vieren in Ho Chi Minh City. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar staat wel op mijn planning om eens te doen :wink:

Mocht je van Vietnam naar Cambodja gaan, dan is dit heel leuk om via een tour over de Mekong te doen. Het tourbureau kan ook je visum regelen (denk wel dat je dat op tijd moet aanvragen). Ikzelf heb het varen op de Mekong heel bijzonder gevonden en dan heb ik het met name over het contact met locals. Zulke leuke mensen!

Regel wel een visum met dubbele entry als je ook naar Cambodja of Laos gaat.

Groetjes, Anne

Hallo Z,

Ik afgelopen jaarwisseling in Saigon meegemaakt en dit jaar ga ik dit weer meemaken.

Ik vond het geweldig om met 30 graden oud en nieuw te vieren en met 10 duizenden af te tellen.

Wij stonden in Nyugen Hue street bij de heineken aftelling.
Dit is bij het City Hal en bij standbeeld van HCM en vlakbij Operahouse, kan niet missen.

gr.
Ton.

Hey Ton,

Wij zullen idd rond oud en nieuw in het zuiden zijn. Wij dachten aan een strandtent of aan Saigon. Jij raadt dus duidelijk Saigon aan…

Wij reizen van noord naar zuid. Onderweg misschien Laos en Cambodje. Iemand een idee waar we het beste de grens over kunnen gaan?

Hallo Z,

Ik heb afgelopen jaar öud en nieuw"in Saigon meegemaakt en vond het geweldig.

Ik kan natuurlijk niet oordelen hoe het is in een strandtent.
Denk dat dit afhankelijk van het gezelschap?

Maar afgelopen jaar zijn we bij ons stamcafe geweest en rond 1/2 12 de straat op gegaan.
Was een ervaring om niet te vergeten en komend jaar doen we dit weer.

Ook hebben we weer een kamer bij Continental en kijken vanaf het balkon ( rond 3 uur ) naar de ontelbare brommers die blijven rondrijden na het feest.
Wij zijn dan al afgehaakt.

Grensovergang.

Is een beetje afhankelijk van je volgende bestemming.

Chau Doc is de meest waarschijnlijke en de grootse voor bestemming Can Tho of Saigon.

Misschien komen we elkaar wel tegen?

gr.
Ton.

Allen,
bedankt voor alle antwoorden en tips! Het aftellen is nu echt begonnen, nog 3,5 week!
Ton, Zuidwester, misschien wel tot in Saigon rond middernacht :wink:
Gr.,
Barbara

Wij zijn ook met oud en nieuw in Saigon. Waar gaan we meeten? :stuck_out_tongue: