Route door Vietnam

Hoi!

Aan het eind van het jaar ga ik op reis naar Vietnam & Cambodja. Nu ben ik bezig met het uitstippelen van de route. Tot nu toe staat dit op de planning voor Vietnam:

1. Hanoi
  2. Sapa
  3. Halong Bay
  4. Hué
  5. Da Nang
  6. Hoi An
  7. Nha Trang
  8. Dalat
  9. Ho Chi Minh City/ Saigon
    Wat ik lastig vind is om te bepalen hoeveel tijd we hiervoor uit moeten trekken. We hebben namelijk alle tijd van de wereld om deze reis te maken. Heeft iemand hier ideeën over of ervaring mee? Ik hoor graag wat jullie adviseren zodat ik daar een beetje vanuit kan gaan! Alvast bedankt.

Wat denken jullie dan trouwens van het weer…?
In december starten we dus in het noorden en zakken dan af naar het zuiden.

Hallo Suzan,

Je geeft niet aan hoeveel dagen , dus heb het misschien wat ruimer dan je bedacht had.
Kan je dus nog aanpassen.

Hanoi
Dag van aankomst + 1 dag city tour , en dan op die dag naar sapa met de avondtrein

sapa
Aankomst ( is dag 1 ) + 2 dagen en op dag 3 naar Hanoi met de nachttrein.

Halong Bay
aankomst vanuit sapa en meteen door naar de Bay.
Aantal dagen is aan jouw ; of je een overnachting wilt.

Hue
dag van aankomst + 1 dag city tour, dag erop naar Hoi an.

Danang
Vind ik zelf niet echt een mooie stad, maar hou je van cultuur en geschiedenis is het Cham museum iets voor je.

Hoi An
2 dagen , dus 3 overnachtingen

Nha Trang
Ga je voor strand , dan 3 overnachtingen.
Je hebt dan 1 dag voor een boottrip en 1 dag strand.

Dalat
dag van aankomst+ 1 dag voor de omgeving en de watervallen ed. en de dag erop naar Saigon

Saigon
dag van aankomst + 1 dag citytour + tunnels, dag erop Mekong delta.
delta kan meerdere dagen afhankelijk wat je wilt, maar misschien via de Delta naar Cambodja.

Het weer.

Houd er rekening mee dat het in Sapa gewoon koud is; temperaturen van 1 graad is geen uitzondering, maar kan natuurlijk meevallen want niemand kan het weer voorspellen.

Dalat rond de 15 overdag.

Hue, Hoi an reken op een graad of 15/20 overdag en in de avond dus kouder.

Nha Trang is een beetje de overgang in jouw periode, normaal is het hier wat warmer dan in Hoi An, 20/25 graden.

Daigon en de delta is het gewoon mooi weer en temperaturen van 30/35 overdag.

Wil je wat strand, dan zou ik Nha Trang overslaan en naar mui Nee gaan.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt?

gr.
Ton.

Hoi Suzan,

Heb niet zoveel toevoegingen. Ik denk dat jullie van Vietnam naar Cambodja gaan? Dan vind ik het al varend de grensovergang over gaan via de Mekong echt een aanrader. Tourbureau’s in HCMC kunnen hiervoor alles voor je regelen (maar wees wel enigszins op tijd met boeken).

Als je verder zeeën van tijd hebt, heb je de mogelijkheid om steeds intenser in contact te komen met de lokale bevolking. Ik weet niet of je dat leuk vindt, maar dat heb ik gedaan. Dit door op bepaalde plekken en bekender ‘toeristengezicht’ te krijgen door er vaker naartoe te gaan en zo op deze manier herkend te worden en op die manier steeds meer in contact te treden met de bevolking. Erg leuk en ook een manier om meer van de Vietnamese cultuur te weten te komen.

Groetjes, Anne

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad nog geen aantal dagen genoemd, maar dit staat ook nog niet vast. We zijn even rond aan het kijken hoelang we overal voor uit willen trekken. Op basis daarvan besluiten we hoelang we willen blijven. Dus die dagen aangegeven bij de steden etc. is erg nuttig! We hebben zelf wel zoiets dat we misschien inderdaad ergens wat langer blijven hangen als het leuk is!

De bootreis van Vietnam naar Cambodja wil ik erg graag doen! Lijkt me heel leuk!

Bedankt voor de tips!!

Het enige wat ik steeds vermijdt is Nha Trang. Het is enkel goed wanneer je wat geld wilt uitgeven om te snorkelen of te duiken. Verder veel Vietnamese en Russische touristen en veel criminaliteit!

Ik neem steeds een beter hotel in Nha Trang (als ik er echt een nacht moet blijven), zoals het Novotel. Dan weet ik dat mijn geld veilig in een safe zit.

Als je echt strand wilt, neem dan een beach hotel in Danang/Hoi An of Mui Ne. Voor 100€ per nacht zit je in een 5*, de moeite waard.

Hallo Duke,

Jammer dat Nha Trang je niet bevalt.

Ik kan jouw ervaring niet bevestigen, na 8 x Nha Trang nog nooit iets overkomen.
Ook lees ik op deze site hier weinig over dat er mensen iets is over komen.
Natuurlijk kan er wel iets gebeuren, maar dat kan overal ter wereld.
Dus je moet niet opzichtig met dure dingen rondlopen, 1 kwade geest kan je vakantie verpesten.
Maar Nha Trang is volgens mij veel veiliger dan dan menige stad in Nederland.

Maar ik vind wel Nha Trang iets meer te bieden heeft dan alleen snorkelen en duiken.
Denk dan bijv. aan de springs de pagades, chamtowers, monkey island.

Ja, er zijn russen, maar daar heb ik me al mee verzoend , want die kom je tegenwoordig overal ter wereld tegen. Wist overigens dat Vin Pearl in het bezit was van een rus en deze dus veel reclame maakt in Rusland voor zijn resort en dus ook voor Nha Trang?

Vind het overigens ook helemaal niet vreemd dat je in Nha Trang Vietnamezen tegenkomt, die in hun eigen land op vakantie gaan.

De russen zitten tegenwoordig op alle populaire kustplaatsen en zijn daar altijd oververtegenwoordigd. In Mui Nee moet je zoeken op de menus naar het engels, alles is in het russisch.

Voor Danang gaat hetzelfde gelden; 15000 russische touristen per maand komen hier nu naar toe om in de nieuwe hotels in Danang vakantie te vieren; de gidsen worden omgeschoold van het engels naar het russisch.

Idem voor Phu Quoc.

Maar dit geschreven te hebben, mijn hotel voor Nha Trang is altijd "Nha Trang Lodge " buurman van het Sheraton. Pal aan het strand , alleen gescheiden door een weg en een mooi strand.

Alleen voor suzan is het misschien raadzaam, zoals eerder geschreven, om wanneer ze strand wil deze te pakken in Mui Nee. Bijna 95% kans dat ze dan goed weer heeft, alleen het nadeel is dat de zee na 11 uur wat onstuimig wordt en je niet echt goed kan zwemmen.
Wordt meer wat worstelen met de golven.

Dus Suzan,

Wanneer je naar Nha Trang wilt, is een geweldig gebied met mooie omgeving, niet van tevoren vastleggen voor een strandvakantie. wel voor de omgeving en het uitgaan dat ivm het niet altijd mooie weer in jouw periode. Is het weer wel perfect en ben wat flexibel dan is het helemaal perfect daar.

Voor Danang en Hoi An zou ik niet in jouw periode gaan voor een strandvakantie.
Ben daar ( Hoi An ) nu 5 x geweest in Januari en de temperaturen zijn niet boven de 23 uitgekomen overdag en met veel wind. Maar 2013 kan het anders zijn natuurlijk, wie zal het zeggen.

Ik hoop dat ik wat nuance heb kunnen aanbrengen op de reactie van Duke, en je niet laat afschrikken.

Stiekem hoop ik dat Coren wilna ook willen reageren, want geloof dat Nha Trang hun ook wel bevallen is en je zo ook van anderen hun ervaring over deze stad verneemt.

gr.
Ton.

Oké!
Goed om die verschillende ervaringen te horen.
Wat zou qua strand in mijn reisperiode wel (bijna) altijd goed zijn?
Het weer is natuurlijk altijd lastig te voorspellen maar daar zullen we ons dan maar op aan moeten passen :slight_smile:

Gr. Suzan

Hallo Suzan,

Ik kom toch uit bij Mui Nee en Phu quoc en Vung Tau.

Heb je een wat breder budget dan is er nog een heel mooi alternatief.
reken dan op 1000 dollar per nacht + 75 usd vervoer vv pp.
Dan ga je heel lux, maar is geweldig.

Maar dit kan ook wat minder budet,

Ik heb afgelopen jaar ook een meisje ontmoet die werkt bij een duik bureau.
Is viet namees denk ik, maar komt uit Deventer, was verrasssend wat begon in het engels tegen haar en ze had meteen door dat we uit Nederland kwamen.
Ze heeft een stukje geschreven over Con Dao op dit reiscafe.
Maar om dit te vinden even wat makkelijker zo, een copy/paste.

Ik woon op Con Dao en werk voor Dive! Dive! Dive!.
We zijn de lokale dive shop op het eiland en zijn tegelijkertijd een beetje het toeristen informatie center op het eiland omdat we de enige Engels sprekers zijn.
Veel hoeven we hier niet terug te hebben voor informatie, voor ons is het belangrijk om Con Dao op de kaart te krijgen. Wel zou het fijn zijn dat als je hier bent, je even hallo komt zeggen en als je zin hebt komt snorkelen of duiken.

Ik heb net Carlijn ontmoet die de shop binnenkwam en informatie van ons heeft ontvangen.
Ze tipte me over vragen op dit forum.

Con Dao is een zeer rustig eiland, er wonen hier 5500 mensen en de reden om hier te komen is rust en natuur. Er is geen nachtleven, wat je over het ontwikkelde Phu Quoc wel vind. Phu Quoc is meer te vergelijken met de Thaise eilanden en is in het afgelopen jaar meer en meer ontwikkeld.
Toerisme in Con Dao staat nog in de kinderschoenen en Engelse informatie over het eiland is moeilijk te vinden, zelfs als je hier bent. Weinig mensen spreken Engels en voor alle informatie over het eiland, toeristen eindigen vaak in onze shop.

Hotels kun je vinden vanaf $15 tot $600 (Six Senses)
Er zijn op het moment pakweg 15 hotels en guesthouses op het eiland en voor ieder budget kunnen we wel iets aanraden.
Con Dao is inderdaad iets duurder als andere plekken in Vietnam.

Tickets zijn ALTIJD te verkrijgen. Wat de Vietnamese toeristen bureau’s vaak doen is een hele hoop tickets reserveren in de hoop ze te verkopen voor een hogere prijs. Dat resulteert in vluchten die “uitverkocht” zijn terwijl ze dat niet zijn.
De vliegmaatschappijen die naar Con Dao vliegen zijn Air Mekong & VASCO.
Air Mekong heeft iedere dag 1 vlucht vanuit HCMC
VASCO heeft iedere dag 3-4 vluchten vanuit HCMC
Vorige week is Air Mekong ook begonnen met 1 wekelijkse vlucht vanuit Hanoi.
Vluchten zijn vanaf $30 enkele reis.
Kijk op hun websites: (Air Mekong is online te boeken)
http://airmekong.com.vn/Sites/Web/en-Us/Home
http://www.vasco.com.vn/

Dingen die hier te doen zijn:
Zoals ik eerder al zei is het eiland zeer geschikt om te relaxen, mooie verlaten stranden, snorkelen duiken en prachtige hikes door het national park.
Ook heeft het eiland een rijke geschiedenis, bezet geweest door de Fransen en Amerikanen en gebruikt als gevangeniseiland heeft veel sporen achtergelaten.
Het lokale museum heeft een vrij informatieve collectie (wel vanuit Vietnamees standpunt natuurlijk) en daar kun je ook een kaartje kopen om op eigen initiatief (wat wij aanraden) de gevangenissen te bezoeken. (5 in totaal, een kaartje is 20 000 dong)
Ook is Con Dao een habitat voor vele bedreigde diersoorten zoals de dugong (zeekoe), diverse soorten apen, vogels, zwarte eekhoorn en schildpadden!
De schildpadden broeden hier in de maanden Juni tot Augustus/September en de eieren komen uit tot ongeveer Oktober. Het Natrionaal park organiseert ook toers in samenwerking met de WWF naar de broedplaatsen. (dit zijn overnachttoers).

Als je nog meer vragen hebt, neem ff contact met me op: jae@dive-condao.com

Hoop je een globaal overzicht te hebben gegeven over Con Dao!

Misschien iets ?

Overigens wij zaten op

De foto die je ziet bij opening was onze kamer.

gr.
Ton.

Het is inderdaad zo dat hoe meer verschillende ervaringen je leest, hoe vollediger je een beeld kan vormen.

Zelf ben ik ook geen fan van Nha Trang, maar om een keertje het feestbeest uit te hangen is het heel geschikt! :wink: :smiley:

In de Lonely Planet wordt er bijvoorbeeld ook gewaarschuwd voor de criminaliteit in Nha Trang. Men komt op brommertjes voorbij rijden en grist wat uit je handen of een tas van je schouder (draag je tas daarom niet om 1 schouder). Als je dat een beetje in je achterhoofd houdt, wordt de kans al kleiner dat dit je overkomt.

Ikzelf heb ook geen ervaring met criminaliteit in Nha Trang en hoor er ook weinig over, maar better safe then sorry! :slight_smile:

Groetjes, Anne