Naast wandelschoenen, had ik ook mijn slippers mee. Daar is het warm genoeg voor Een klein EHBO doosje is ook aan te raden (dan kun je daar meteen je injectiespuiten in doen). Wat die spuiten betreft: wij nemen ze ook altijd mee voor de zekerheid. Je weet maar nooit… Klungels die wij waren, hebben we de EHBO door wel nodig gehad (in je vinger knippen en dat soort dingen ).
In de bergen (bijv Dalat en Sapa) is het wat kouder. Een wat dikkere trui of jasje is aan te raden (ga je in de winter, dan heb je daar meer dikkere kleren nodig), maar neem niet teveel mee, want het is niet prettig om te backpacken met een zware tas. Om die reden neem ik zelf ook altijd handwasmiddel mee, zodat ik kleren meteen kan wassen en snel weer kan dragen. Over het algemeen zijn er handdoeken aanwezig in hotels. Toch had ik er 1 mee. Heb 1 hotel gehad waar ze geen handdoeken hadden.
Verder is het handig om een katoenen slaapzak mee te nemen, mocht je in een hotel komen te zitten waar het toch niet zo schoon blijkt als gedacht. Sommige budget hotels zijn erg schoon en anderen vallen wat tegen.
Zonnebrand kun je daar aanschaffen (mocht je een lichte huid hebben, ze hebben daar factor 60 en ook hoger). Echter, er zit vaak wel een stofje in waar je witter van wordt. Ik kwam dus ook witter terug dan ik ging… Ook verkopen ze in Vietnam bij apotheekjes vliegenmelk (wat fijner dan Deet) die goed werken. Al kun je je eigen Deet wel voor de zekerheid meenemen.
Verder weet ik het even niet. Misschien dat anderen nog wat kunnen aanvullen, maar dit is wat ik meestal meeneem op reis.
wij nemen inderaad ook altijd een lakenzakje mee, een klein handoekje wat snel droog is en een grote die we gebruiken als strandlaken. Deze zaken zijn allemaal heel goed te koop bij de Xenos. Als je in je rugzak ook nog een groot strandlaken wil meenemen zit je tas al bijna vol. Deze is heel dun. Wij nemen ook altijd wel een sarong mee. Die wordt voor diverse doeleinden gebruikt. Op het strand maar soms ook als onderlaken als het even niet zo lekker fris is als thuis. En ja als je een vrouw bent die moeilijk op haar hurken kan plassen omdat ze dan natte benen krijgt (tja je kan er maar last van hebben) zijn plastuiten erg handig:smile:. Vorig jaar in Sulawesie hadden we vrij vaak een squad toilet ipv een westers en dan is het soms toch wel fijn zal ik maar zeggen. Maar de mannen onder ons zullen het belachelijk vinden maar die hebben dan ook makkelijk praten.
Ik heb overigens geen idee hoe de toiletten zijn in Vietnam het wordt ook onze eerste keer tenslotte.
hoi Ilona, als je teva sandalen hebt zou ik die zeker meenemen en afhankelijk van wanneer je gaat ook een poncho of kleding die snel droogt. Ik had wandelschoenen, sandalen en slippers mee en dunne kleding, liefst goed ademend want het kan er erg vochtig zijn. Als je in hotels overnacht hebben ze overal handdoeken en het is meestal niet duur. Wij hadden 1 traveltowel mee gewoon omdat het handig is als je evne snel je handen wilt wassen of als je erg bewzeet betn.
En ach, alles is te koop in vietnam. Zeker in hoi an kan je alles wat je maar wilt laten maken, dus zorg dat je wel wat ruimte overhoudt in je tas (je kunt kleding, maar ook schoenen, tassen enz laten maken).
Ik had ook nog even een vraag. Ik ga in oktober een maand naar vietnam. Op het einde zullen we in sapa zijn. Ik vroeg me af of het nodig zal zijn een slaapzak mee te nemen? Een lakenzak neem ik sowieso mee, maar is het eind oktober al zo koud in sapa dat een slaapzak nodig is? Of hebben ze in de hostels daar toch al wel warm beddengoed?
Ik ben een beetje een koukleum, maar zou het ook wel weer heel fijn vinden als m’n slaapzak niet nodig is; dat scheelt zo veel ruimte (en gewicht) in je backpack.
wat ik altijd doe als de tempratuur zo verschilt in een land is vooral kleding in laagjes… daarmee bedoel ik, 1 dikke trui kun je alleen aan als het koud is, maar drie dunnetjes over elkaar aan trekken is beter want die kun je ook afzonderlijk aan als het wat warmer word…ik neem bijv geen warme broek mee maar leggings om onder mijn dunne broeken te dragen, en als het warmer word trek ik de legging niet meer eronder aan… erg handig hoor!!
verder 1 paar sport schoenen en 1 paar slippers…
1 sarong ( voor douchen, zonnebaden, te dragen als rok of jurk, etc)
handwas… zelf vlug wassen…ideaal!
en wat al gezegd was…alles is te koop daar! ik ga altijd voor zo n 10-13 kilo, lekker licht op de rug, vaak laat ik heel veel achter aan het einde van mijn reis, om nog ff te kunnen shoppen…
ik hoop dat je hier wat aan hebt…:chin:
nog even 1 vraag, in laos, Cambodja en Thailand heb ik nooit mijn klamboo(schrijf je dat zo??) hoeven gebruiken…omdat ze overal het hadden of er geen muggen waren… moet ik dit zeker meenemen naar vietnam??
Alleen in de gebieden waar nog malaria voorkomt hebben ze klamboe’s, zoals in Sapa. Verder ben ik in Vietnam geen klamboe’s tegengekomen. Voor een actueel advies omtrent malaria, is het handig om de site van de ggd of lcr te checken. Toen ik er was in 2007, was een klamboe niet nodig.
De meeste dingen kun je daar ook kopen, maar goede schoenen en goede slippers/sandalen moet je iig vanuit hier meenemen. De schoenen kun je gebruiken voor de eventuele trekkings e.d. en de slippers/sandalen voor de rest van de tijd.
Verder is een EHBO-kitje idd handig (incl. blarenplijsters ivm de hele dag lopen op slippers wat je ws niet gewend bent!) en eventueel een poncho, maar die kun je ook ter plaatse kopen. 1 vest en lange broek is m.i. genoeg en hou inderdaad ruimte over in je backpack voor gemaakte kleding e.d.!!
Mocht je verder van plan zijn om te lezen tijdens de vakantie, dan hoef je maar max. 2 boeken mee te nemen. Heb je een boek namelijk uit, dan kun je hem bij used-bookstores omruilen voor een andere (deze “bibliotheken” zijn er genoeg). Scheelt weer ruimte.
Petje meenemen is ook aan te raden!
Wat betreft de klamboe’s. Deze heb je qua malariamuggen alleen nodig in Sapa en delen van de Mekong Delta. Overal waar wij zijn geweest hadden ze zelf klamboe’s (hadden er ook geen meegenomen), maar ga je naar deze gebieden en hou je niet van onzekerheid, dan kun je er zelf een meenemen. Voor de rest van Vietnam is het niet echt noodzakelijk.