Wij willen een rondreis door N-Z maken, op 10 januari vliegen we vanaf Melbourne naar Christchurch, op 10 feb vliegen we vanaf Auckland door naar Tahiti.
We hebben gehoord dat het noorder eiland iets meer tijd kost om goed te bekijken dan het zuider eiland? Klopt dit?
1,5 week zuider eiland en 2,5 week noorder eiland?
Wat zijn écht must sees, wat MOETEN we gezien hebben?
Heeft iemand nog een leuke route als tip?
Wat zijn leuke dingen om te gaan bekijken of te doen met onze kinderen (1,5 en 4,5 jaar)
Ik vind 4 weken altijd te kort voor beide eilanden.
Ik weet niet hoe je rond reist, maar niet elke camping heeft kinder voorzieningen.
Zelf geen kinder ervaring, maar Coramandel en Northland is zeer geschikt voor kinderen.
Hot Water Beach bij Hahei en Waihi Beach
Rotoroa heeft veel leuke bezigheden , thermal, luge
Dolphin encounter Kaikoura
Te papa museum
Abel Tasman (stranden zijn geweldig) en altijd leuk een water taxi en wild life
Bedankt voor je reactie.
Wij gaan reizen met een camper. Iedere camping hoeft ook niet voorzien te zijn van allerlei voorzieningen voor kinderen hoor.
Zij kunnen zichzelf ook prima vermaken.
Ik heb nog wel een vraagje, hoeveel km raad je aan om te rijden ongeveer per dag?
En de verdeling qua dagen noord en zuid? 50/50?
Persoonlijk vind ik het Zuidereiland veel mooier en spectaculairder dan het Noordereiland.
Aangezien je met kinderen reist zal je wel goed de afweging moeten maken tussen het ‘meer drukbevolkte’ noordereiland en het verlaten zuidereiland.
Tips voor het zuiden :
Ga via Arthur’s pass (prachtige wandeltocht naar de top vanuit the village) naar de westkust. Daar kan je eventueel nog naar het zuiden richting de glaciers. (Een must is eigenlijk tot in Fjordland gaan en een track doen, maar ik weet niet of dat logistiek mogelijk is). Naar het noorden toe kan je dan de prachtige westkust afrijden met stops @ the pancake rocks, Paparoa, …
Van daaruit kan je dan makkelijk Abel Tasman bereiken voor enkele dagen tracking of kajakken met de zeedieren
Via the Queen charlotte sound (waar je zalig kan fietsen) kan je dan de overtocht doen via Picton.
In het noordereiland kan je na enkele dagen Wellington opklimmen naar het noorden. Opties zijn Napier of Mount Egmont, een must is de Tongariro Crossing (Dé mooiste ééndagswalk). In Rotorua kan je even bekomen en dan raad ik zeker (met de kids) Hot water beach, Cathedral cove en Coromandel aan. Daarna kan je zeker Auckland dezelfde dag nog bereiken.
Qua kilometers per dag heb ik niet echt een gedacht aangezien wij alles hebben gelift en wat afhingen van de goodwill (wat supergoed meevalt daar). Ik zou een schema opstellen met highlights en zorgen dat je daar altijd enkele dagen hebt om te blijven en dan weer een rit naar het volgende hoogtepunt. Nieuw Zeeland is niet groot, dus je zit zeker nooit dagen in de auto tussen twee stopplaatsen.
Onderstaand kan je de afstanden een beetje inschatten. De ene dag moet je kilometers maken om van de ene stad naar de andere te gaan. En rijden is in NZ geen straf. ( Heb me laatste reis een camera op de voorruit gezet om de omgeving te filmen en kan dus gewoon nu een paar uur me eigen rijden terug kijken) Ik denk dat je het noorder- eiland wellington-Napier- Taupo- Toringo- Rotoroa- Coromandel- Auckland.
Zuider- eiland Chrisctchurch- Oamaru- Dunidin- Queenstown- te Anau- Arrowtown- Wanaka- Fox- Glacier ( Franz Josef is niet meer aantrekkelijk genoeg helaas) -westcoast - Abel Tasman- Picton- Kaikoura en naar het noorder eiland.
Ik denk eerder aan 2/3 Zuider- eiland en 1/3 noorder eiland. Maar dat heeft met jullie interesse te maken en het weer kan meespelen. Ik vond 300 km op een dag niet veel, maar je rijdt gemiddeld 70 per uur.
Weer teveel tekst
Bedankt voor de reacties.
Nog een vraagje mbt de wandeltochten. Zijn er ook wandeltochten die te doen zijn met een kinderwagen? We hebben nl. een buggy bij ons, een goede, met grote luchtbanden en vering. Onze jongste kan in een rugdrager maar de oudste kan met haar 4 jaar nog geen kilometers achter elkaar wandelen.
Als de buggy niet te doen is dan moeten we wellicht een kortere route wandelen en daar meer tijd voor uittrekken.
De dagtocht in Tongariro naar de blue lakes is volgens mij met buggy niet te doen. Veelste stijl en geen goed paden, maar een tocht naar taranaki falls is wel goed tedoen. En heel veel korte wandelingen zijn goed tedoen met een buggy in NZ. Paden zijn goed in NZ.