noord of zuid met baby?

Hoi,
Wij gaan in december 2 weken naar nieuw zeeland. We houden veel van het natuur en willen graag wandelen en mooie dingen zien. We hebben ook twee kinderen, een van 3 jaar en een van 1 jaar. Dit maakt activiteiten als meerdaagse tochten, kanoën of avontuurlijkheden wat lastig.
We hebben gehoord dat de zuid-eiland het mooist is, maar kun je daar ook goed uit de voeten met twee kleine kinderen? Of is de noord-eiland dan beter geschikt?
Alvast bedankt
Janie

Beste Janie,

jammer dat je niet meer tijd hebt om beide eilanden te doen, 2 weken is wel heel kort om zo ver te vliegen. Zowel het Noordereiland als Zuidereiland bulken van de natuurpracht. Toch zijn ze heel verschillend.

Het Noordereiland is kleiner en er woont ook een 3/4 van de bevolking. Daarom zijn er meer wegen, dorpen,… en lijkt het allemaal iets minder ongerept. Natuurlijk niet naar West-Europese normen.

Het Zuidereiland is wat ruiger en geeft meer het gevoel van aan het einde van de wereld te zijn. De afstanden zijn wat langer maar de ritten zijn schitterend.

Wat betreft de bereisbaarheid/voorzieningen voor kinderen lijkt het mij geen verschil.

Als ik jou was deed ik het Zuidereiland op volgende manier:

  1. Aankomst Christchurch, acclimatiseren.
  2. Ritje naar Kaikoura, misschien boottochtje in de namiddag.
  3. Rit naar Abel Tasman, als lunch een Mince & Cheese Pie in Havelock
  4. Abel Tasman National Park
  5. Punkaiki Pancake Rocks en verder naar Franz Josef gletsjer
  6. Fox Glacier en Lake Matheson
  7. Haast Pass, lunch aan Lake Wanaka. Namiddag via Cardrona Pass naar Queenstown
  8. Queenstown
  9. Dagtrip naar Glenorchy
  10. Milford Sound
  11. Rit naar Mount Cook via Lindis Pass en Twizel
  12. Mount Cook
  13. Terug naar Christchurch via Lake Tekapo.

Mijn advies zou zijn zuidereiland voor 2 weken zeker. Ik zou zeker naar Kaikoura gaan kun je dolfijnen spotten, voor kinderen ook erg leuk om te doen. Mijn advies zou zijn een auto of camper huren en daar lekker rondrijden.