Wat moet ik doen als ik word bestolen of beroofd in het buitenland?

Het zal je maar overkomen. Je bent op reis of op verplaatsing in het buitenland en je identiteitsbewijs of je reisdocument (paspoort, identiteitskaart (ID-kaart), vervoerbewijs, rijbewijs, …), … wordt gestolen. Dit kan iedereen overkomen en is het begin van heel wat kopzorgen en veel stress.

Enkele tips
Als u bent bestolen of beroofd in het buitenland, blokkeer dan zo snel mogelijk uw betaalpassen.

Doe zo snel mogelijk aangifte van diefstal of verlies bij het dichtstbijzijnde politiekantoor.

Soms kunt u voor hulp terecht bij de Nederlandse ambassade/Belgische ambassade of het consulaat. Bijvoorbeeld voor een noodpaspoort.

**Hieronder kan je het lijstje aanvullen met tips,wat de mensen eventueel kunnen doen? (altijd handig) **

Even Apeldoorn bellen :slight_smile:

Scan thuis al je belangrijke documenten, zoals paspoort/id-kaart, bankpas, verzekeringspasje/polis ed in, en zendt deze in een email naar jezelf. Zo heb je al je belangrije nummers altijd nog ergens waar je erbij kan.

Ik zorg zelf ook altijd dat ik ergens een papiertje heb met belangrijke telefoonnummers, zoals het nummer voor de bank om je passen te kunnen blokkeren, verzekering, Nederlandse ambassade in het land waar je verblijft (voor evt noodpaspoort of andere hulp), en je ICE-persoon in Nederland (altijd handig mocht je telefoon ook gestolen zijn).

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Als iets wel heel onverstandig is is het scannen van documenten en deze dan per e-mail versturen (ook naar jezelf). Documenten met persoons informatie dien je altijd versleutel op te slaan, om dekans op identiteitsfraude te minimaliseren. E-mail is vergelijkbaar met een ouderwetse briefkaart. Alles wat je verstuurd is leesbaar. Daarom zorg voor versleutelde opslag en beter nog gebruik een programma zoals keepass om documenten in op te slaan. Zo’n bestand kun je op een Cloud share of een USB stick opslaan.

Komt nog bij dat als je deze naar Gmail stuurt het nog onveiliger is.