Geef NOOIT en te NIMMER je PASPOORT af

Geef NOOIT en te NIMMER je PASPOORT af in het buitenland, ook niet aan de hotelbalie(kluis)

Ik was medereiziger van 2 fam., door het prachtige land Costa Rica, zij verzamelden alles in een tas gaven het af bij de hotelbalie, gingen verderop naar een welness, na terugkomst was alles **WEG, **passen, papieren, tablets, fotoapp., ESET formulier, enz
Wij waren zeer verbaasd over de gang van zaken omtrent de afhandeling van het hotel en begrepen hebbend dat de families altijd nog met schade zitten en niks van zich laten horen. Dat deze mensen een welverdiende vakantie hadden kunnen hebben is door het hotel zeer wreed verstoord, ook zijn wij indirect dupe geweest van dit gebeuren, we wisten niet dat het verlies van je identiteitspas zo een grote impact teweeg brengt.
Omdat zij via Amerika niet terug konden (Eset-formulier) moesten ze terug via Panama.

1 like

Wat schokend! En toch verbaasd het me wel… Dit is het eerste wat ik aangeleerd heb van me ouders tijdens vakanties! Altijd kopietjes bij je hebben waar je overheen schrijft “copy” zodat die ook niet te gebruiken zijn!

Ik heb in turkije gewerkt vorig jaar en daar hadden collegas van mij hun paspoort aan de baas gegeven zodat ze werkvergunningen konden regelen! (Zeiden ze!) paspoorten kwamen niet terug en mijn collegas zonder paspoort werden super slecht behandeld maar konden nergens heen zonder paspoort!

Wees erg op je hoede je paspoort bij je houden alsof het je kindje is! :slight_smile:

Volgens mij waarschuwt de overheid nogal fanatiek dat je je paspoort nooit af moet geven. Zelfs het afgeven van een kopie is niet verstandig. Indien je dit toch doet is het belangrijk je burgerservicenummer onleesbaar te maken en duidelijk op de kopie te schrijven voor wie deze bestemd is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

Dat bedoelde ik ja met dekopie haha! :slight_smile:

Ze kunnen tegenwoordig met een kopie al je hele identiteit overnemen!

In de praktijk komt het nogal eens voor dat men in het hotel/hostel/guesthouse je paspoort bij zich wil houden (het hele verblijf of dat je het de volgende ochtend weer op kunt halen). Hoe gaan jullie daar mee om?

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Als ik hotel pak (tijdje terug, kampeer liever) heb ik aantal kopieën bij om af te geven. (Met uiteraard burgerservicenummer weggestreept.) Ter plaatse mogen ze mijn paspoort zien en kunnen ze kopie krijgen. Op dat kopie schrijf ik dan (over paspoort heen) voor welk hotel het is. Maar hoe dan ook, mijn paspoort is en blijft van mij.

Op campings is het makkelijker, daar hebben ze een campingcard met je gegevens. Ideaal ding. Zouden ze voor hotels ook moeten doen.

De overheid heeft ook een app uitgegeven welke je belangrijkste gegevens afschermd, “kopieID” heet de app.

1 like