Paspoort inleveren in Egypte

Ik heb nu al twee keer meegemaakt dat ik bij aankomst in een hotel of resort mijn paspoort in moest leveren bij de balie. Als ik daar bezwaar tegen maakte werd er iets gemompeld van “touristpolice”, waarna ik het toch maar weer afgaf.

De laatste keer kwam bij vertrek het paspoort tevoorschijn uit een gammele lade onder de balie, waar het samen met tientallen andere werd bewaard!!

De Egyptische ambassade in den Haag mailde mij dat het een gebruikelijke praktijk in hotels overal ter wereld was, terwijl de Nederlandse ambassade in Caïro het niet wist!!!

Wie weet of ik wettelijk verplicht ben om in Egypte mijn paspoort af te geven? Ook de touroperator weet het niet. Ik ga dit jaar weer en ik wil graag zeker weten waar ik aan toe ben, voordat ik weiger…:egypt:

hey eagle,
Dit is absoluut niet gebruikelijk in de hele wereld niet, ik werk in een hotel, en ken veel anderen, mij is het nog nooit overkomen! ze moeten wel vaak ff checke of het goed etc is, maar dat is als je aan de balie bent… ik heb een keer gehad dat ze in london hem na een half uurtje op m kamer kwamen brengen… maar dat was vlak na de aanslag op het wtc dus dass een andere situatie
ik vind het heel raar, ze kunnen zo ook illegale dingen met je paspoort doen…ik heb het ook nooit in egypte ghad. groetjes

Officieel ben jij eigenaar van je paspoort. Jij bent verantwoordelijk voor je paspoort. Als het hotel je paspoort kwijtraakt, ben jij de sigaar, want je bent verplicht je overal te kunnen legitimeren. Zo is mijn paspoort een keer gestolen (al was dat in Nederland), maar ik kreeg een bekeuring omdat ik niet goed genoeg op mijn paspoort had gelet!!! Het is en blijft jouw eigendom. In het hotel moeten ze alleen even je gegevens noteren voor het geval de toeristenpolitie komt voor controle. Vaak krijgen wij het na een uur of diezelfde dag ons paspoort weer terug. Wij hebben ook eens goed dwars gelegen, omdat ze zeiden dat we na een aantal dagen pas ons paspoort terug kregen. We hebben gezegd dat ze terplekke een kopie konden maken of alleen het rijbewijs kregen, maar niet ons paspoort! Daar namen ze uiteindelijk genoegen mee. Wat je ook kunt zeggen is dat je je paspoort mee moet hebben naar de bank om geld te halen of zoiets. Als de banken op dat moment dicht zijn kun je dit natuurlijk niet zeggen. Maar dan gaan ze je maar inschrijven waar je bij bent. Als er veel toeristen tegelijk aankomen in het hotel, loop je natuurlijk wel de kans dat ze je pas als laatste inschrijven en je een hele tijd moet wachten. Maar in principe hoef je je paspoort dus niet af te staan. Het is vaak gemakzucht, zodat ze op hun dooie gemak iedereen kunnen inschrijven (tenminste als een er grote groep ineens binnenkomt).

Misschien is het een idee om vooraf een (kleuren)kopie te maken. Ik heb altijd een kopie in mijn mapje met reispapieren zitten.
Misschien nemen ze daar ook genoegen mee!?!

Nooit je paspoort inleveren, en zeker niet zonder bewijs dat je het hebt afgegeven. Ze kunnen het bekijken als je aan de receptie staat, neem dus een paar kopieen mee dan kunnen ze die vergelijken met je paspoort en daar doen ze het dan maar mee. Soms raken er paspoorten kwijt in hotels op die manier, dan zit jij met de ellende en een hoop extra kosten. Niet doen dus, gewoon voet bij stuk houden en een kopie afgeven.

Groetjes,
Marianna

Ik ben eind januari 2006 in Egypte geweest, op cruise en op hotel in Cairo en Hurghada. Overal waar ze mijn paspoort vroegen heb ik een kopie afgegeven… geen enkel probleem!

Ik voel me verplicht te reageren, aangezien door een enkeling meerdere malen wordt beweerd dat een paspoort ‘jouw’ eigendom is. Een paspoort is echter eigendom van de staat en zal dit altijd blijven.
Overigens heb ik altijd kunnen volstaan met het geven van mijn paspoortnummer in hotels; daar gaat het immers voornamelijk om. Niet afgeven dus, tenzij ze er een te grote heisa van maken vanwege hun onwetendheid…