Paspoort afgeven in hotels in Vietnam

Hallo daaro,
Ik heb gelezen dat het normaal is dat je je paspoort moet inleveren in hotels.
Geldt dit ook voor hostels en guesthouses?
Kan je ook kopie van je paspoort afgeven?
Accepteren ze dat?
Alvast bedankt hé.

ze zijn verplicht te registreren wie er bij ze verblijft. Als je het echt niet wil afgeven moet je vragen of ze er daar een kopie van kunnen maken.

Zelfs in de goedkoopste guesthouses moest ik mijn paspoort afgeven. In hoeverre dit onderhandelbaar is of dat je ook een kopie kunt geven weet ik niet.

Het klopt inderdaad dat je je paspoort moet afgeven, waar je ook verblijft, zodat men weet waar je verblijft. Omdat wij in Nederland dit altijd bij ons moeten houden, vond ik het heel raar in het begin en kon na de eerste nacht (en mijn verblijf geregistreerd was) mijn paspoort weer ophalen. Na deze onwennige eerste aflevering van mijn paspoort, heb ik em gewoon daargelaten totdat ik ging uitchecken. Is bij mij allemaal goed gegaan.

Je kunt altijd vragen of een kopie ook goed is, maar ik denk niet dat ze er mee akkoord gaan, maar je weet maar nooit. Ik denk dat het vast wel zal loslopen en alvast veel plezier met de ‘voorpret’ van je reis!

Groetjes,

Anne-Jitske

Kopie van het paspoort wordt in de regel niet geaccepteerd. De registratie wordt bij het politiebureau gedaan en met een kopie nemen ze dan geen genoegen! Bewaar altijd kopieen voor jezelf mocht er toch iets mee gebeuren, maar ik heb nog nooit problemen gehad.

ik heb ook mijn paspoort afgegeven voor registratie. en eigenlijk had ik het idee dat het bij hen in veiligere handen was, dan wanneer ik het ergens in mijn tas op mijn kamer stopte, vandaar dat ik het pas weer ophaalde bij het uitchecken.

ik liep zelf altijd met een kopie rond in mijn tas, bovendien had ik een scan in mijn mailbox voor het geval dat ik mijn kopie kwijtraakte. bovendien, na maanden reizen is zo’n kopie sowieso wel een keer aan vervanging toe :wink:

ook in andere landen is het gebruikelijk dat je je paspoort minstens een paar uur kwijt bent, na het inchecken. m’n ex had hier veel moeite mee, dus die vroeg vaak zijn paspoort terug met de smoes dat hij het nodig had ‘om traveller cheques’ in te wisselen.

Ik ben afgelopen zaterdag, 30-1-2010,terug uit Vietnam.
Dit was mijn 10e reis naar dit land en voor het eerst hoefde ik mijn paspoort niet meer achter te laten bij de hotels. Ik heb niet gevraagd naar de reden.