Paspoort kopie in hotel?

Toevallig vandaag een item op het nieuws, het afgeven van je paspoort in hotels. Hoe gewoon en hoe veilig is het?
In NL mag het niet, in het buitenland?
Iemand een idee? Of tips?

Groetjes

Via Wereldwijzer app

Nederlanders mogen formeel hun paspoort niet afgeven, dus ook niet bij een camping of hotel.
Het beste kan je het nummer van je paspoort laten noteren bij de receptie. Geef je paspoort dus niet meteen af.
Wanneer dit niet voldoende is maak je een kopie van je paspoort waarop je burgersservicenummer of je pasfoto is afgeschermd.

Kun je mij vertellen wat “ze” allemaal met je BSN kunnen doen, George?

Via Wereldwijzer app

Ik heb zelf ook het idee dat ze weinig kunnen met een kopie. De kopie is van slechte kwaliteit, wat moet je met een foto? En in de tijd van sociale media kun je voldoende foto’s en evt. geboortedata online vinden.

Bij sommige instanties moet je een BSN doorgeven, maar dat is altijd in combinatie met een legitimatiebewijs (paspoort/rijbewijs) of digiD-code.

Bovendien zijn duizenden Nederlanders ingeschreven bij de kamer van koophandel als zelfstandig ondernemer. Het btw-nummer van een eenmanszaak die je moet vermelden op je bedrijfscorrespondentie is óók een afgeleide van je BSN. Daar kan iedereen dus zo bijkomen!

Kijkend naar het gemak waarmee gegevens online te vinden zijn, denk ik dat het achterlaten van een kopie van een paspoort niet bijdraagt aan identiteitsfraude.