Over 2 weken vertrekken ik en mijn vriend naar Egypte (Marsa Alam).
Wij zijn belgen, maar reizen via schiphol af naar Egypte.
Volgens neckermann.nl en de luchthaven Schiphol, hebben wij verplicht een paspoort nodig.
Maar vorig jaar zijn wij ook naar Egypte geweest, via Brussel, en toen was dit niet nodig. Ik ken ook verscheidene mensen die via Schiphol naar Egypte hebben gereist, en zij hadden ook geen paspoort nodig, enkel 2 pasfoto’s voor het visum en hun e-ID.
Volgens de website van de belgische overheid is een paspoort niet nodig, maar zowel neckermann als de luchthaven beweren van wel.
Hoe zit dat dan?
Als wij toch nog een paspoort moeten kopen, kost ons dit 240 euro voor de spoedprocedure, en dit willen wij natuurlijk vermijden.
Marijke
Voor Egypte is het als Belg niet nodig een paspoort te hebben. Je gewone elektronische ID-kaart volstaat. De ID-kaart moet wel 6 maanden geldig zijn. Hier wordt wel op gelet bij het inchecken. Is dit niet 6 maanden geldig zou je via de spoedprocedure een paspoort moeten aanvragen.
Je kunt het best kijken op de website van Buitenlandse zaken, daar kun je per land opvragen wat je nodig hebt van documenten. Heb het even voor je opgezocht, gewoon Egypte aanduiden:
Ben je inmiddels al terug van de vakantie?
Wij vertrekken 1-7-2012 ook naar egypte en ook via amsterdam (wij zijn ook belgen)overal is te lezen dat de id kaart idd voldoende is maar ik blijf twijfelen.
Belgische reizigers dienen in het bezit te zijn van een paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is, of een identiteitskaart die nog minstens 3 maanden geldig is. Indien u niet over een paspoort beschikt, dient u een pasfoto mee te nemen. Voor kinderen jonger dan 12 jaar wordt een identiteitsbewijs met foto aanvaard indien de kinderen vergezeld van hun ouders reizen.
Het is wel degelijk voldoende om een identiteitskaart en 2 pasfoto’s op zak te hebben. een paspoort is niet nodig.
Ik heb het mijne uiteindelijk toch gehaald, om zeker te zijn. Maar de dag nadat ik mijn paspoort had aangevraagd kreeg ik het telefoonnummer van de koninklijke marechaussee, om volledig uitsluitsel te krijgen. Dit is de instantie die de paspoortencontrole zelf doet, en zij zeiden me dat ik inderdaad géén paspoort nodig heb. Hun nummer is (0031)20 6038111.
Jammer genoeg kreeg ik dit telefoonnummer pas nadat ik al 2 dagen aan het rondbellen was naar verschillende instanties om zekerheid hierover te krijgen.
Nu heb ik mijn paspoort dus wél, maar eigenlijk was het niet nodig.
Toch schandalig dat zowel de klantendienst van de reisorganisatie (neckermann) als de luchthaven Schiphol zelf me hierover geen correct antwoord konden geven.
Heel erg bedankt nu kunnen we met een gerust hart vertrekken,we hadden gisteren een last minute geboekt naar egypte dus hadden geen tijd meer om een paspoort aan te vragen aangezien we 1-7-2012 al vertrekken.
Ik had ook nog even gebeld naar dat nummer maar kreeg eigenlijk niet echt een antwoord,de man die ik sprak wist er ook niet veel van.
Weet jij het zeker dat het kan?
Ik lees overal dat een identiteiskaart goed is maar blijf twijfelen
Ik heb toen iemand aan de lijn gekregen die zei dat belgen inderdaad geen reispas nodig hebben, omdat België een overeenkomst heeft met Egypte hierover. Het is de nationaliteit die van tel is, niet de luchthaven vanwaar je vertrekt.
Vreemd dat de man die je aan de lijn hebt gehad zei dat hij het niet zeker wist, want bij mij hebben ze toen met zekerheid gezegd dat het kon.
Misschien nog eens terugbellen, met de kans dat je dan iemand anders aan de lijn hebt die het wel weet?
@Marijke, maar de luchthaven Schiphol geeft natuurlijk alleen informatie voor Nederlandse reizigers. Dit had je kunnen weten. Schiphol is namelijk de enige grote internationale luchthaven in Nederland dus dan is het logisch dat de meeste mensen die vertrekken ook Nederlanders zijn.
Tegelijkertijd is Schiphol, juist omdat het zo’n grote luchthaven is, ook een belangrijke luchthaven voor andere nationaliteiten. Ik ken tientallen mensen (belgen) die elk jaar via Schiphol reizen.
Het is dan trouwens heel discriminerend dat een luchthaven die toegankelijk is voor alle nationalieiten ter wereld, zich voor info enkel maar richt tot nederlanders. En dan nog, hoeven ze geen foute info te geven. Een gewone “ik weet het niet” had volstaan en dan had ik nu geen 76 euro betaald voor een paspoort dat ik niet nodig heb.
Ik vind dat het hoe dan ook nodig is om aan de reizigers juiste informatie door te geven, welke nationaliteit ze ook hebben. Wanneer zo’n medewerker het niet zeker weet, snap ik dit zeker, maar ik heb elke keer weer foute informatie gekregen. Dit vind ik niet kunnen.
De douane zelf waarmee ik dan heb gebeld hebben met uiteindelijk pas de goede info kunnen geven. Dit nummer heb ik pas gekregen na 2 dagen lang rondbellen.
Ik heb trouwens informatie proberen te verkrijgen bij zowel de reisorganisatie (neckermann), de klantenservice van Schiphol, de Belgische ambassade, de Egyptische ambassade in Nederland en de Egyptische ambassade in België. Iedereen zei iets anders. Terwijl het toch belangrijk is te weten welke reisdocumenten je nodig hebt.
Ik ben ook een belg die binnen enkele weken naar Egypte gaat via Schiphol. Hebben jullie gewoon met jullie identiteitskaart kunnen gaan zonder problemen?
Want ik heb ook al wat rondgezocht en rondgebeld, maar niemand lijkt me hier echt uitsluitsel over te kunnen geven.
Heideroos
Op deze website (ministerie buitenlandse zaken) staat duidelijk te lezen dat je als Belg geen paspoort nodig hebt, enkel de elektronische ID-kaart. Op voorwaarde dat hij 6 maanden geldig is. En het maakt niet uit of je via Schiphol vliegt of niet, heeft er niets mee te maken, je blijft Belg.
Neem wel zeker 2 pasfoto’s mee, deze heb je nodig voor het visum in Egypte te kopen. http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisdocumenten/
Uiteindelijk heb ik mijn paspoort toch aangevraagd, omdat ik ook nergens uitsluitsel kreeg. Ik ben dus naar Egypte geweest met paspoort, maar ik ben er ondertussen van overtuigd dat dit niet nodig had geweest.
de dag na het aanvragen van mijn paspoort heb ik namelijk een nummer gekregen van de koninklijke marechaussee van Nederland. zij zijn degenen die de douane zelf doen, en zij hebben me verteld dat een paspoort inderdaad niet nodig was.
je kan altijd zelf eens bellen, om zeker te zijn: (0031)20 6038111
Op de luchthaven zelf heb ik toen ingecheckt met mijn paspoort, omdat ik het toen toch al had gekocht hé.
Ik hoop dat ik je hiermee wat verderhelp, want ik heb zelf ook ondervonden hoe rot het is dat niemand hierover een sluitend antwoord kan geven.
Als belg kan je inderdaad met je id naar Egypte maar bedenk wel dat als er iets ergstig gebeurt thuis en je moet terug gebeurt dit meestal via cairo en dan is het handig om zowel een internationale reispas te hebben als zowel een groot visum.Zonder visum kun je niets beginnen en je reispas maakt het wachten en invullen van papieren overbodig.Dus wil je graag reizen wees dan geen gierige vrek en vraag op tijd een reispas aan.is dan echt niet zo duur!>>>
Er vertrekken dagelijks mensen van allerlei nationaliteiten vanaf vreemde luchthavens. Dat wil niet zeggen dat de luchthaven op de hoogte kan zijn van alle wetten en regels van de betrokken landen? Daarvoor voeg jeje toch bij je eigen ministerie?
Inderdaad en dat heb ik ook gedaan, eerst via internet (waar dan op stond dat je met gewone identiteitskaart kan vertrekken), dan nog gebeld en die meneer aan de telefoon zei dat ik me moest wenden naar de luchthaven of het reisbureau…
ik heb meerdere keren gebeld naar de luchthaven dan, de eerste persoon zei dat een paspoort nodig is, de tweede zei van niet en de derde zei dat het misschien wel kan en dat ik m’n kansen kon wagen.
Het reisbureau (neckermann.nl) zei dat een paspoort nodig is…
uiteindelijk heb ik het nummer gekregen van de douane zelf, degenen die de paspoortencontrole zelf doen… zij moeten het dus wél weten
zij zeiden dat een paspoort inderdaad niet nodig is…