Er is mij aangeraden om van alle belangrijke documenten,paspoort etc kopieen te maken,waar kan ik die kopieen het beste bewaren…in de koffer? maar wat als de koffer gestolen wordt?..iemand een goeie tip?
Het lijkt mij het belangrijkste om de kopieen niet op dezelfde plaats te bewaren als de orginelen. Dat verkleint de kans dat alles tegelijk gestollen wordt. Als je een via het web benaderbaar e-mail adres hebt (bijv. gmail, hotmail, yahoo, etc.) dan kun je ook een scan naar jezelf versturen. Mocht het nodig zijn dan kun je documenten bij elk internet cafe printen.
Het belangrijkste document is natuurlijk je paspoort en als je dat kwijt raakt (diefstal, verliezen) is dat een ramp. Wij raden onze gasten aan paspoorten, en andere waardevolle zaken die niet direct nodig zijn, in de afgesloten kamer te laten als ze Lima in trekken. Je kan dan een kopie meenemen van de paspoortpagina met foto (eventueel ook van de pagina met je visum, dat is niet meer dan een stempeltje). In de praktijk zal daar overigens zelden of nooit om gevraagd worden.
http://www.hostellima.nl/
Mee eens, het is beter om je paspoort niet bij je te dragen (als je het op een betrouwbare plek kunt achter laten). Je zult vrijwel nooit om een paspoort gevraagt worden. Als je met credit card wilt betalen of reist met bepaalde busmaatschappijen en bij reizen per vliegtuig is wel altijd een paspoort nodig, een kopie wordt dan niet geaccepteerd.
En natuurlijk ook alles nog even scannen en daarna in een mailtje aan jezelf toesturen, zodat je overal ter wereld over de kopietjes kunt beschikken.
Harstike bedankt allemaal!! het is allemaal nieuw voor mij dus alle tips zijn welkom!