Peiling vd week: Wat doe je zonder geld in het buitenland?

De 26-jarige Nijmegenaar Raoul die vermist was in Mexico is in verwarde toestand gevonden. Hij had zijn vader gebeld dat hij in financiële moeilijkheden zat. Deze heeft geld overgemaakt en is naar Mexico gevlogen. Op het vliegveld echter was Raoul er niet. Hij is zes dagen later verward aangetroffen, zonder paspoort, zonder bankpassen en in de kleren van een ander.

Wat doe jij als je op reis bent in het buitenland en je geld, paspoort en bankpassen zijn gestolen of heb je verloren?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Zorgen dat het niet zo ver komt?

Als ik reis heb ik geld en waardenvolle papieren op verschillende plekken opgeborgen. Een deel in mijn dagrugzak, een deel op zak, een deel in mijn backpack en vaak ook nog wat op mijn kamer. Als ik een reisgenoot heb vanuit Nederland, dan is dat ook een backup. Natuurlijk kan er altijd wat mis gaan, maar de kans is klein.

Aangezien de ambassade geen geld uitleent, zal ik geen contact met hen zoeken als er onverhoopt iets mis zou gaan. Eerder met vrienden in NL.

Het overkwam mij in Dar es Salaam. Ik nam contact op met mijn ex om een nieuw bank pasje aan te vragen. Ook maakte ze geld over, maar dat duurde een paar dagen.
En ik ging naar de ambassade. Ik vertelde alleen nog maar wat me was overkomen. Zonder dat ik om geld gevraagd had werd me direct meegedeeld dat ‘als ik geld wilde lenen, dat de ambassade dat niet doet’. Lekker duidelijk en ik stond zo weer buiten. Het was fijn geweest als er iemand even tijd voor me gehad had en me een kop koffie had aangeboden. Maar niet dus. Beetje jammer toch wel.

Ik neem meestal dezelfde voorzorgen als jenny. Alleen die keer dus niet. Alles in mijn portemonnee, en die werd gepickpocket. Gelukkig had ik een vriendin in de stad en die heeft me te eten gegeven. En het hotel waar ik zat liet me achteraf betalen. Leerzame ervaring weer :slight_smile:

Sinds enkele jaren reis ik mestal met weinig cash. Gebruik credit cards voor reizen en heb ook, alleen te gebruiken voor noodgevallen, een L/C betaalbaar op een plaatselijk bank of nationale bank van het land waar ik verblijf. De L/C gaat in de safe van het hotel waar ik verblijf.

Een keer in Peru 5 weken Engelse les gegeven omdat het geld zo hard op was gegaan in Chili.

In geval van problemen …
contact opnemen met het consulaat, de ambassade natuurlijk !

Hier in Salvador da Bahia (NO-Brazilië) kan dat voor het Belgische Consulaat in Lauro de Freitas (enkele kilometers voorbij de luchthaven richting noord) en voor het Nederlandse Consulaat hier in het Pelourinho (schuin rechtover de hotel Convento do Carmo)

Tropische groeten uit Brazilië

Ivan

het is mij deze keer aan het overkomen, de ambassade leent geen geld, familie en vrienden heb ik niet om geld te lenen, wel een goede reisverzekering bij het IZA die geen barst doet en de oorzaak is dat ze mij een gewone fotokopie TUR111 van het IZA afgegeven hebben zonder de blauwe handtekening volgens de nieuwe regels art 84 sub 14 lid 1 om fraude tegen te gaan kan ik bij geen enkel ziekenhuis terecht omdat de fotokopie TUR111 nergens bij geen enkel SGK kantoor geaksepteerd wordt voor legalisatie. Gewaarschuwd ben je als er niet in het blauw een handtekening op het TUR111 staat (Menzis doet het wel goed). alle kosten voor mij en mijn vrouw moest ik kontant betalen in de duizenden, kwitanties krijg je moeizaam of niet. Troost : de reisverzekering zegt dat het IZA gemaakte kosten vergoed, maar wat als al je reisgeld op is aan medische kosten. Daar heb je een reisverzekering voor zonder hulp in noodsituaties ?

Het blijft vervelend onverwachts zonder geld te zitten. Ik ben sinds 29 april voorgoed in gran canaria. Mijn bankkaart werd door een automaat opgeslokken,en daar sta je dan.Het was op een zaterdag en dus geen thuisbank om ff te bellen.Dan een nieuwe kaart laten opsturen maar ik heb ze nog altijd niet. Mijn advies zorg dat je verschillende kaarten hebt en met cash op de verschillende rekeningen.En reisverzekering was voor ons niet van toepassing. Als je emigreert helpt een reisverzekering niet.

Telefoontje naar broer die dan geld stuurt via Western Union; binnen een half uur geld ter plekke.
Indonesië, Filipijnen; bijna iedere plaats heeft een kantoortje van WU.
OK,het kost een paar centen, maar je hebt direct geld (mits geldschieter bereikbaar).

T’ is mij vorig jaar in Thailand gebeurd…laatste wat je doet is de ambassade vragen…helpen echt helemaal niet…(tenzij je een crimineel bent, en in de bak zit…denken ze dat er wel wat te halen valt…).

Wat is een L/C?

Eeen /C= Letter of Credit oftewel een crediet brief die je bij je bank kunt openen om het te gebruiken waar nodig.
Jeandries

1 like

ik probeer zoveel mogelijk preventieve maatregelen te nemen:

• weinig waardevolle spullen meenemen
  • kopie van paspoort bijhouden (origineel paspoort laat ik meestal op hotel achter)
  • kopie maken van creditcard en bankpas, zodat je de gegevens bij de hand hebt
  • een lijstje met belangrijke telefoonnummers en adressen (consulaat, bank)
  • portefeuille bewaren in zak met rits of in een tasje dat je onder je shirt kan dragen

mocht er toch iets gebeuren, dan neem ik in eerste instantie contact op met het consulaat (nooit nodig geweest gelukkig).

Pinpas en creditcard bewaar ik altijd appart , net als contant geld op twee plekken. en heb een geld riem met wat extra lokaal geld en 50 euro als “noodgeld”. Met een geldriem bedoel ik dan niet z’n heuptasje maar een “gewone” broekriem met een rits aan de binnenkant waardoor er een “geheim” vakje voor een paar bankbiljetten zit.

Verder kan ik via de bank in geval van nood kosteloos geld van mijn bankrekening laten uitbetalen via moneytransfer.

Verder is een reisgenoot natuurlijk ook altijd een mogelijke backup.

Al 74x gestemd…volgende week nieuwsberichtje over de uitslag met een paar quotes!

Hallo forumleden,

Mij overkwam het ooit in Phnom Penh, ik rekende erop te kunnen pinnen, maar het ging nergens.
Alle banken afgeweest, niets. Toen heb ik geld op laten sturen via Western Union.

Ondertussen heb ik gewoon door kunnen leven op de zak van mijn hotel, en van mijn brommertaxi.
Daar was ik uiteraard heel gelukkig mee! Geen geld ? Nevermind, zeggen ze daar… het komt wel.

Ik zit trouwens ff naar de uitslag te kijken, en het valt mij op dat veel mensen vinden dat wanneer zij zonder geld zitten, de Nederlandse staat het maar even moet oplossen. Alsof men in de ambassade niks beters te doen heeft.

Een forumlid heeft het over “zorgen dat je niet in de situatie komt” , dat is verstandigere taal.

Hans.

Ik denk dat je hier een heel verkeerd beeld hebt. Volgens mij zouden de meeste reizigers zich in dit geval geen raad weten en dus bij de ambassade gaan informeren de mogelijkheden zijn.

Ik verdeel mijn geld ook altijd. Echter een keer hier in Holland ben ik een keer beroofd geworden. Zat toen 200 KM van ons huis af, dus daar sta je dan zonder maar iets. Politie helpt je niet. Met de trein terug, moest ik maar een boete accepteren. Als ik buitenlander was geweest hadden ze me wel geholpen, maar Nederlanders niet.
Toen ik dat had, had ik dus letterlijk geen cent meer op zak. Mijn pasjes alles was gejat, mijn mobiel. Heb gelukkig geld van een reisgenoot kunnen krijgen om de treinreis terug te betalen, maar zonder hem was ik niet eens thuisgekomen of met een gigantische boete =/

maar in het buitenland, mocht het me overkomen zou ik eerst een reisgenoot vragen en dan zorgen dat mijn familie geld over kan maken.